Side 2 af 2

: 02 aug 2004, 23:54
af Shelby 500
håber det er en skrivefejl med mærker på tandremmen??? det skulle vel være mærker på top og på kansthjul????

/LL

: 03 aug 2004, 08:46
af fraguzz
Dagooz skrev:Hvis der er bare lidt lighed mellem 1.1'eren og 1.4ie så sidder strømfordeleren nærmere for enden af knasten og dermed på modsatte side af hvor tandremmen sidder...


nu var det alså ikke 1,4ie jeg hentyde til... derimod 1,4 med kaburator! har sku selv ombygget en gammel 1,4 med kaburator om til en ie motor!

og i ie motoren sidder den i enden af knasten JA!
men ikke kaburator motoren, der sidder den foran på blokken!
for kaburator motor knasten har ikke en rille til strømfordeleren!

: 03 aug 2004, 11:43
af Dagooz
sorry da

: 03 aug 2004, 12:33
af pandaman
På FIRE motoren sidder tændingen for enden af knasten, udover gearkassen. og da det er en 1,1 fra 88, er den med gammeldaws analog tænding.

: 03 aug 2004, 13:47
af Dagooz
grunden til at jeg nævnte ie motoren var netop FIRE da der er ligheder i tændingen på de to. Og så smutter jeg en tur i bøgeskoven 8)

: 03 aug 2004, 13:56
af pandaman
Tændingen på den og en FIRE fra 90´erne er også meget ens.

Re: Knast + Flammer

: 03 aug 2004, 21:39
af Cos4x4
betteskid_uno skrev:Hej
Jeg har en Fiat uno 1,1 60 fra 1988. Jeg har lige tunet den med en 296 graders knast og 2 gange dobbelt weber karburator. Jeg har fået samlet det hele og nu vil den ikke starte. Har undersøgt alt: Den før benzin, luft, den tænder, tandremen er på mærkerne og stempel i top på cylinder 1. Problemet er at den skyder stikflammer op af karburatorerne. Så var det jeg tænkte om man skulle stille knasthjulsmærket lidt forkert i forhold til det rigtige mærke på tandremen så man før lukket indsugningsventilerne noget tidligere. For nå den skyder stikflammer op gennem karburatoren betyder det så ikke at indsugningsventilen stadigvæk står åben og det må den jo ikke??? Hvis jeg så stiller den forkert på tandremen vil det ikke hjælpe så?????? I min Fiat uno er der plads nok til at ventilerne ikke kan gå imod stemplet så man kan da forsøge eller hvad siger I??? Kan i hjælpe mig???

Det lyder som om der er tænding på 1'eren når den står på mærker. Det skal der ikke være, på sådan en er det modsat af de fleste biler og der skal være tænding på 4'eren når den står på mærker. Husk at knasthjulet til tandremmen godt kan vende forkert! Det skal man lige huske....

Den sender ikke stikflammer op igennem karburatoren hvis blandingen skulle være for mager. Det er en tændingsfejl eller knasten der ikke er timet korrekt.

: 04 aug 2004, 20:39
af Slavteren
Er 290% sikker på at det er tændingen. Kunne ellers godt tænke mig at vide hvor du har mannifold fra, og hvad de har kostet... Det er ikke sikkert at den står helt modsat, men når man sætter sådan et par fyre på, kan mand næsten hver gang smide standard tændingstidspunktet over højre skulder. rpøv at løsne den lidt og lege lidt med den mens motoren kører. (tændingen)... Hvis du har vacum til strømfordeleren på uden en lille ventil på, kan det også lave nogle sjove ting på grund af det meget ujævne vacum fra en enkelt cylinder. Held og lykke med det.

: 06 aug 2004, 10:56
af stoffer
Jeg har prøvet at rode med sådan en motor på et tidspunkt, og mener at hvis du ved krumtappen har brugt det mærke der sidder på svinghjulet, så sidder der vist nok et lignende mærke 180 grader længere omme, altså 2 mærker på svinghjulet.