Side 2 af 8
: 31 jul 2004, 01:00
af hYe
Er der kun en sensor til tændingen på sådan en....?
: 31 jul 2004, 02:15
af Westmus
Er der elektronisk eller mekanisk advancering af tændingen på sådan en motor? Jeg har set en bil som var sløv fordi af den mekaniske advancering i fordeleren havde sat sig fast.
Når motoren stiger i omdrejninger skal tændings tidspunktet flytte sig og komme tidligere (max plejer at være ca. omkring 35* før top).
Jeg ville finde en tændingspistol og lige kontrollere om tændingen ser ud til at fungere nogenlunde rigtigt.
På de lidt ældre Alfa motorer sidder der en prop over svinghjulet, så man kan se de tændingsmærker der er på kanten af svinghjulet. På dem er det lavet sådan at man kan kontrollere advanceringen. Selv om du har "home made" svinghjul vil du stadig kunne se om tændingen flytter sig ved omdrejninger.
: 31 jul 2004, 08:46
af kitcarlasse
advanceringen må være elektronisk da der intet er i strømfordeleren andet end rotoren og tændkablerne !
Der er svinghjulsføleren, lamdasonde, throttlesensor, varmesensor, lufmængdemåler, Bosch motronic 4,1 computer, 4 dysser. 3 relæer til benzinpumpen i hele systemet.... Har diagram osv...
Ku' det være en løsning at dreje lidt på strømfordeleren ???
Syntes at have prøvet alt andet !
Throttlesensoren har jeg ikke forsøgt at skifte - men man kan høre den klikker så snart man bare rør ved gassen !!!! Og den tager jo gassen fint i tomgang ?
Når man forsøger at accelrere lyder det også af en hel masse, desværre sker der ikke så - min kærestes Fiat 0,9 kan følge med uden problemer....
Alle idéer modtages fortsat med meget stor glæde - HJÆLP
DUSØR til manden/kvinden der kommer med løsningen............
mvh kitcarlasse
: 31 jul 2004, 11:40
af John Sahl
kitcarlasse skrev:Ku' det være en løsning at dreje lidt på strømfordeleren ???
Syntes at have prøvet alt andet !
Lyder som et forsøg værd i mine ører. sæt i gang

: 31 jul 2004, 12:53
af kitcarlasse
alle andre siger at der intet sker ved at dreje på strømfordeleren på denne type bosch system ?
: 31 jul 2004, 13:21
af Westmus
Tændings pistol på!! ....istedet for at arbejde i blinde.... Så har du lynhurtigt styr på om tændingen er ok. Eller om problemet ligger der.
Jeg hælder mest til et tændings problem. Hvis den får alt for meget benzin vil jeg mene at den skal ryge sort og lave udsættere hvis den får alt forlidt under belastning.
Knasterne står rigtigt?....efter skiftet af tandremme.
Øh...er det den samme bil som heller ikke ville køre med Wankel?.... så er det sgu nok bilen det er galt med..har du set Steven King filmen "Christine" ?

: 31 jul 2004, 13:29
af Claus Gundersen
Den krans du har sat på dit krumtapshjul, er den svejst på ?
Jeg havde samme problem med EFI, da pick-up'en reagerede på svejsningerne som om de var tændingspunkt. Så derfor hvis du har svejst kransen på, så kontroller lige at der evt ikke er svejsninger der rækker ud over. Jeg kunne med fordel rense af med lynsliberen, så kørte bilen perfekt igen.
Den havde samme symptomer, holder fint i tomgang, men hakker og sprutter når den får gas.
: 31 jul 2004, 14:33
af Gæst
Alle tændrør er nu trykprøvet - alle OK
Alle tændkabler gennemmålt osv. - OK
Throttlesensor gennemmålt og testet - OK
Har forsøgt at dreje strømfordeleren 15° imod uret gav heller intet resultat
Motorcomputeren forsøgt siftet med identisk også uden resultat
En kvik gut sagde til mig jeg skulle flytte svinghjulsføleren 15° imod motoren rotationsretning -desværre lige der hvor starteren sidder !!!
Nogle gode idéer der ude - SUK

: 31 jul 2004, 14:43
af Nolan
Anonymous skrev:Alle tændrør er nu trykprøvet - alle OK
Alle tændkabler gennemmålt osv. - OK
Throttlesensor gennemmålt og testet - OK
Har forsøgt at dreje strømfordeleren 15° imod uret gav heller intet resultat
Motorcomputeren forsøgt siftet med identisk også uden resultat
En kvik gut sagde til mig jeg skulle flytte svinghjulsføleren 15° imod motoren rotationsretning -desværre lige der hvor starteren sidder !!!
Nogle gode idéer der ude - SUK

Du kan jo stadig dreje kransen tilsvarende MED rotationsretningen. Det vil vel give samme resultat. Ja, jeg ved godt, at du så skal have motoren af IGEN!!
Jeg vil stadig mene, at det er i placeringen af hhv. sensor og krans, at problemet ligger.....
P.S.
Hvis du ikke har en tændingspistol, så køb en billig én i Harald Nyborg - det er ikke lige den mest avancerede model men du kan sagtens bruge den til at finde ud af, om tændingen står nogenlunde rigtigt.
Mvh
Nolan
: 31 jul 2004, 17:27
af Gæst
Jeg har skam kontrolleret tændingen med en Bosch tester - og den står stadig 6° over top ????
Jo det ville være en del nemmere med egen tændingspistol - må få købt en
Vil også umiddelbart tro at dreje følerkransen 15° med rotationsretningen skulle løse problemet - MEN hvor er problemet der overhovedet ? Krans sidder med 0,2mm nøjagtighed og føleren med 0,5mm nøjagtighed !!! Og så skulle tændingen være korrekt - den er jo ikke lavet fra Bosch's side justerbar !!!!!
Endelig har jeg krympet følerkransen på som den var på det org. svinghjul ! Den er iøvrigt til at banke af med en plast hammer og varme op og sætte på igen og igen.....