kan turbo-biler ikke normalt lave ladetryk i frigear

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#11 Indlæg af lqs »

har prøvet at køre med 2 ure. et lige efter turbo og et i indsugningsmanifold. man kan godt lave ladetryk i tomgang, men når man går lidt højere op i registret forsvinder det igen! prøv at tænke lidt på dysetider i tomgang. det er altså også forbandet lidt der ryger gennem motoren i den situation! det er så min erfaring med div. hybrid/kuglelejeturboer. ladetryk i frigear er noget helt andet......hvis man tænder måske 40 efter top skal være klar over at man laver en del varme.......hvis man vælger at springe en del af tændingerne over laver man et voldsomt tryk (bum....bum....bum) begge dele er ikke så sundt for turboen i det lange løb. men det virker! MVH. søren
Gaba

#12 Indlæg af Gaba »

Min Honda gør det. Og det er ikke en kugleleje turbo. Men som Henrik sagde er det utrolig lavt ladetryk
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#13 Indlæg af brunochristensen »

min gamle uno turbo motor med større dyser og slangen pillet af til wast-gaten kunne lave nær 1 bar i fri gear ved 6000 omdr.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

#14 Indlæg af Brian SPC »

Ja, min bror har også en Corolla 1.3 med en CT12 lader, den puster også meget selv i frigear, men laderen en jo også meget lille.
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Brugeravatar
beyer
Senior Medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

tryk...

#15 Indlæg af beyer »

bare fordi der kommer luft ud af blow offèn i tomgang behøves den ikke lave lade tryk, jeg kører med antilag og og har i tomgang et tryk på minus 0,1bar I MANIFOLDEN (det er ikke lade tryk før det er trykket i manifolden), da kompressoren og turboen var på kunne jeg med antilag lade o,2 bar i tomgang.
Kører med tomgangs ventil fra en VR6 for at i tomgang med als kunne lave luft nok til at motoren kan producerer udstødningstryk til turboen for at kunne få trykket til at ligge på ca 0bar i tomgang og ved gearskift.
Grunden til blow offèn lufter ud er at turboen producerer mere luft end motoren suger i tomgang og det skal der ikke meget til at den gør. :shock:
Besvar