Side 2 af 3

: 24 feb 2004, 21:23
af Lars E
Det skal lige siges at motor brænder MEGET anderledes end dieselolie!!!!!!!
Prøv at spørge en gammel diesel mekaniker, hvordan sådan en motor når den begynder at gå, når den starter med at gå på sin egen motorolie. Han vil sige noget den retning: (jeg er godt nok ikke gammel men har skruet i mange gamle diesler)
Hvis den ikke er til koplet en bil/gearkasse vil den i løbet af få sekunter når ca.7000omdr. eller mere og dø!!!!
Hvis den der i mod sider i en bil, vil den når den begynder på det, blive ved med trække også selv om du HAR sluppet speederen, og det er hurtigere end den normalt selv ville kunne accelrere, eneste måde er at håbe at man har gode bremser, og så bremse alt hvad man har lært uden at koble ud.
Der for en dyse (til motorolien) der åbnes og lukkes manuelt, så det kan slås fra når der skal skiftes gear (meget vigtigt).

: 24 feb 2004, 22:58
af Havnerenn
Anonymous skrev:@ havneren : siden hvornår er der tændrør i en dieselmotor???? der bliver snakket om dieselmotortuning, gomorgen :roll:


Du skal læse mellem linierne min ven!

Det jeg mener er at på en benzin bil er det jo tændrøret gnist der afgører hvornår brændstoffet antændes.

På en diesel fungerer det jo NOGET anderledes. Det der her afgører hvornår brændstoffet antændes er jo INDSPRØJTNINGS TIDSPUNKTET... I det øjeblik at brændstoffet sprøjtes ind antændes det af kompressionsvarmen... Men hvad nu hvis der allerede er brændstof der inde? Hvilket der jo ville være med en dyse i indsugningen. Hvornår tror du så at denne blanding vil blive aftændt. Det afhænger jo af hvornår du når en høj nok temperatur. En ting kan du være sikker på og det er at det vil blive antændt for tideligt... Altså en ukrontrolabet tænding tidspunkt! Det kan ikke være godt, vel...

v/h christian

: 25 feb 2004, 05:27
af Transitfar
Altså en ukrontrolabet tænding tidspunkt! Det kan ikke være godt, vel...

Sandsynligvis ikke.
Men kommer man først godt op i omdrejninger, bliver det sikkert skidesjovt.... :lol: .

: 25 feb 2004, 18:50
af Gammel diesel kører
Dårlig ide med det motorolie, fordi motorolie først brænder ved højre temp. Derved får du aflejringe af koks ved steplet, som ridser...
Nos vil vel virke som æter, og en diesel bil siger ikk godt på æter mens den kører.. det eksplodere og er NÅET hårdt for samtlige lejer..

: 25 feb 2004, 18:50
af Gammel diesel kører
Dårlig ide med det motorolie, fordi motorolie først brænder ved højre temp. Derved får du aflejringe af koks ved steplet, som ridser...
Nos vil vel virke som æter, og en diesel bil siger ikk godt på æter mens den kører.. det eksplodere og er NÅET hårdt for samtlige lejer..

: 25 feb 2004, 18:58
af Havneren
Det med NOS´en... Det er selvfølgeligt hårdt for motoren. Det er det også på en benziner... Men hvorfor ikke. Er der nogen der kan sige noget konkret?

v/h christian

: 25 feb 2004, 19:59
af Lars E
Ok, jeg vil indrøme at det med motorolien var lidt af en strøtanke, var bare nyskerig.
Nogen der har prøvet at fortynde dieselolien med noget andet, evt mere brandbart?????

Lad os da høre mere om NOS'en, evt. kun til race (402mm.) det kunne være lidt meget spændende.

: 25 feb 2004, 22:39
af Bror Fusk
HAVNEREN>>>> tag lige et kig på side 1 og sig omm jeg tager grueligt fejl... takker :D

: 26 feb 2004, 19:33
af myg tuning
skal lige nævens at en moderne dyse som du hentyder til fra commen rail køre med åbning spændning på 80 volt og bruger en tryk på ca 1450 bar... :cry:

: 26 feb 2004, 19:37
af myg tuning
Transitfar skrev:Godt tænkt, når man tager i betragtning at du kun kører på 2 cylindre.... :wink:
På Transit består koldstarts-hjælpen netop i en el-styret dyse, som sidder i indsugningsmanifolden.
Dysen er en "drypper" og IKKE en "sprøjter/forstøver"
I denne dyse sidder der samtidig en kraftig glødeanordning, således at motoren i princippet får brændende dieselolie med ind sammen med indsugningsluften.
Det er min erfaring, at hvis denne dyse står åben under kørsel, så drukner motoren simpelthen, og kan næsten ikke slæbe sig selv...... :cry:
Og det ryger PÆNT meget........ :shock:
Men hvis man nu tog en (eller flere) elstyret dyse fra en moderne commonrail, og fik fikset et eller andet med en pumpe, som kunne levere det nødvendige tryk til disse dyser, såeee....
Jeg har faktisk tilfældigvis en gammel Transit holdene, den kunne da blive til en fin markracer.... :lol:
skal lige nævens at en moderne dyse som du hentyder til fra commen rail køre med åbning spændning på 80 volt og bruger en tryk på ca 1450 bar...