Når svenskere tuner!(småvoldsomt!)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

I USA laver de skam både kits så man kan skrue en Supra turbo 6 trins gearkasse på volvo "red" blok motorer.

En skam den er så dyr!

att: Hellraizher, Volvos absolut bedste motor (af de røde) er B230R blokken, der endnu kan købes som ny. Det er en banesports blok, støbt efter nogle rigtigt gode tolerancer, og tillader op til 3,1liter slagvol.
Blokken koster(rå) sidst jeg så en pris 98.000sek

Næstebedste(og mere relevant) er -95-98 B230FK/FT motoren, som skulle være den til dato bedste motor de har bygget oem.

Den er ligeså stærk som 81-84 B2xET´eren, men med et meget bedre topstykke.

Topstykker til de gamle har en tendens til at forbrændingskammeret synker op i toppen (kan tjekkes ved at se om knastakslen løber frit uden løftere monteret!) Derfor: Se efter 405 toppen fra 83 og frem, da den har de små kølevandspassager. Toppen er relativt sjælden, men magen til volvos grpA top i coren.

Derefter er der 530toppen til "små" slagvol, og 531 til store slagvol.

530 giver typisk bedst overall performance indtil effekten skal over 280-350hk, hvorefter 531eren tager over(der er her tale om potentiale)

16V toppen kan først være med nå vi når over 400hk.

Toppene er vurderet efter hvad der skal kostes på dem i forhold til opnået ydelse.

Helt std er 531 toppen bedst, 405,530, og resten gider vi dårligt nok snakke om. 16Veren er i OEM format helt i bund.

Hvor kommer du fra (Hellraizher)?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

HellRaizher skrev:Argh... Jeg læste det som B23 ikke B21... never mind så :oops:

Men så kom der da lidt om en B23 :D (Hvis nogen var interreseret)


Joo...der er nok et par stykker der finder traktorerne spændende ;-)

B21ET og B23ET deler mange stumper. Blokken er stort set den eneste forskel. Plejlstænger og krumptap er sænksmedet på alle før-84, ETerne har alle "M-staker" og alle ETere er født med smedede alustempler ab fabrik. Stor diameter på sølerne og bredden på lejerne er også "overkill" Rigtig stærk motor fra starten.

Specielt sølerne blev mindre da volvo skulle hente effekt ved at fjerne indre tab. Det blev til en del de fandt, men motoren blev så skrøbelig at den ikke kunne tumle 270hk i stiv arm....:-(

Det blev heldigvist lavet om igen ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#13 Indlæg af HellRaizher »

Der er rigtig mange som bruger 531 toppen...
Hvilken motor sidder den egentligt på STD?

Jeg kommer fra Vestsjælland... :wink:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Nogle få 230FK og de fleste FT, alle fra 940turbo. Svære at finde i DK til under 5k. Visse af de sidste 240stc. har dem siger rygtet. Volvo smækkede dem vist på den allersidste aftapning af 240eren(det er et rygte, ved ikke om det holder)

Overvejer at tage en shopping tur til "det forjættede land" og snuse stumper op endag, når jeg bliver færdig med at læse.....Måske vi kunne lave et lille volvo træf??

Siger Vallåkra nogen noget?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#15 Indlæg af HellRaizher »

Det kunne være meget sjovt at se hvad andre her i landet laver ved deres gamle biler. Så jeg er da med på et Volvo træf :lol:

Overvejer selv at tage en lille tur til KG Trimning i Dalby.
Det ligger ret tæt på Malmø, så der er ikke på langt.

http://www.kgtrimning.com/

De har en masse godter til Volvo :D
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#16 Indlæg af Morten VJ »

Mener at 531 har siddet på b230 e motorene
405 kan findes på B23 e
og 530 toppen har jeg på en b230 motor
98.000 kr for en blok den må værer sin vægt værd i guld
til den pris foretrækker jeg en b23 a blok gratis.
Mener at M plejlstængerne sad i alle b23, og kun på b21 et/t

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HellRaizher
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12 jan 2004, 18:06
Geografisk sted: Sjælland.

#17 Indlæg af HellRaizher »

Att: Henrik

Hvad har I fået ud af den 760 TIC på boost-it hjemmesiden?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

HellRaizher skrev:Att: Henrik

Hvad har I fået ud af den 760 TIC på boost-it hjemmesiden?


Bilen er langt fra færdig. Den fik en _seriøs_ tur i grøften først på vinteren, så front,forskærm,Astolpe,fordør,bagdør,bagskærm og cstolpen skal vist skiftes, og så får bilen den store tur derefter, m. en ombygning til 940. og sidst MS. Grunden til at den kom på nu er at han ikke kunne dy sig for at få MS til at køre NU, og derfor også den lidt tvivlsomme installation. Det tog ham ca. 3 kvarter at montere det på bilen, og den kan faktisk køre med et out-of-the-box, men som ledningerne svagt antyder(!) er det lidt af et mockup, og det skal selvf. lave rigtigt når bilen kommer på landevejen igen til sommer. Men der er lige lidt blik først.

Så der går rimeligt lang tid før der kommer en rulletest på den. Før MS havde den omkring de 200hk, så godt som std.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#19 Indlæg af lqs »

sad lige og kiggede jeres VOLVO tråd igennem, sådan en gearkasse fra en SUPRA m.4 er en getragkasse det er den BMVkasse og visse af VOLVOkasserne også. sidder også i nogle ROVER V8+store OPLER. den i TOYOTAEN er blot 6 gears det er de også i de nyere M BMVer! T56 er ikke nær så stærk, skifter heller ikke så godt. det er en US BORG-WAGNER. den kan også fås med lavere (højere) udveksling i sexte, det er kun i CAMARO og VIPER den har 0,50 på den store skive! T5 er heller ikke så stærk, det er egentlig det samme som T56, blot med et gear mindre. tror faktisk ikke en 16v top blot er en 16v top. mener der er forskel på om den kommer fra en 2,5l marinemotor eller en 2,0l turbomotor. TROR! ret mig hvis det er forkert! MVH. søren PS. har jo skrevet til dig HENRIk at vi ku tage HAVNEREN i hånden og kigge på seriøs VOPEL her på FYN. tilbudet gælder stadig!
Gæst

#20 Indlæg af Gæst »

getragkasse... Hvad vil det sige? Forklaring... :shock:
Besvar