Side 2 af 3
: 12 feb 2004, 22:42
af Transitfar
Så ved 0,3 bar behøver du altså IKKE at ændre/udskifte din benzinpumpe, og du behøver forøvrigt heller ikke intercooler.
Fidusen med en intercooler er der skrevet om andetsteds herinde, prøv forum´ets søgefunktion...
: 13 feb 2004, 15:02
af Anden ;-)
Jeg skal altså ikk bruge IC fordi der er tryk tab i den eller hvad??? for luften er jo stadig varm???? og man kan jo bare skru op for turboén så den levere 0,3 bar efter IC eller tager jeg fejl???
: 13 feb 2004, 16:53
af Laluffe
Det med at der er tryktab i IC´en mener jeg nu er en skrøne tænk på at luft ikke har nogen fast form ,turboen tager bare lidt længere tid om at bygge et tryk op på grund af rumudvidelsen men trykket i rørsystemet er det samme
: 14 feb 2004, 18:28
af Anden ;-)
Hvorfor skal man så ikk bruge IC ved lavtryks turbo???
: 14 feb 2004, 18:46
af Transitfar
Ang. tryktab: NÅR der er gennemstrømning, så er der altså også et tryktab. Ellers kunne der nemlig slet ikke være et flow.....
Man skal bare gøre sig klart, hvor man måler sit tryk, og derudover er det jo klart, at ikke-væskeformige stoffer (altså luft/gas/ilt/nitrogen/whatever) selvf. komprimerer (presses sammen), når trykket stiger.
Derfor giver længere vej mellem turbo og topstykke nødvendigvis en vis "tøven".
: 14 feb 2004, 19:07
af Transitfar
Anden
skrev:Hvorfor skal man så ikke bruge IC ved lavtryks turbo???
Fordi at man får den samme gevinst ved at hæve turbotrykket en lille bitte smule, og du er jo formodentlig længe under den "kritiske" grænse.
Først når du ikke kan hæve trykket yderligere uden risiko for motorskader, er det NØDVENDIGT at nedkøle indsugningsluften.
Men naturligvis må du da gerne montere en intercooler, også på en standard bil....
Og tænk så lige i denne forbindelse på, HVORNÅR en turbo egentlig hjælper med til at presse luft ind i forbrændingskammeret....
: 14 feb 2004, 19:13
af Morten VJ
Laluffe skrev:Det med at der er tryktab i IC´en mener jeg nu er en skrøne tænk på at luft ikke har nogen fast form ,turboen tager bare lidt længere tid om at bygge et tryk op på grund af rumudvidelsen men trykket i rørsystemet er det samme
Prøv at tænke på tryktab som øget friktion, meget simpelt hvil man har et 3" rør med et givent areal har der et hvist tryktab/friktion. Men hvis man har 20 rør med samme areal vil man få et større tryktab pga. den øgede friktion, dvs. det øgede areal der vil opsta pga. de mange rør med det samme areal, men med en større større overflade.
Dette kan også forklares rent matematisk, men så langt nåede jeg ikke i min skolegang.
MVH
Morten
: 14 feb 2004, 22:09
af Havneren
bmwmanden skrev:Hej
Vi målte ik engang efter CO2, vi blev bare ved med at justere op indtil den tændingsbankede, og så lidt ned igen

Den der kræver vidst en hel del mere forklaring!!!!! Det du skriver er altså at i blev ved med at skrue mere og mere op for benzintrykket ind til den tændingsbankede og så der efter lidt ned igen. Er det dette du skriver eller har jeg misforstået?
Det med ikke at monterer IC. Jeg ville nu mene han skulle sidde en IC på... Jeg kan godt se hvad Transitfar mener, men jeg vil på trods af det af lige vel sidde en IC på. Hvis der kun skal lades 0,3bar er det begrænset hvor varm luften bliver og der med hvor meget en IC ville give af ydelse. Måske endda udligner det trykfaldet... meeeeennnnn... hvis du ikke er ked af lidt ekstra arbejde... så på med lortet...
v/h christian
: 14 feb 2004, 22:34
af lqs
langt vigtigere på et lavtryks system hvor motoren kører med et ret højt komp. forhold er at bruge en turbo med stort udstødningshus. så man ikke får modtryk og dermed varme tilbage den vej. resten af udstødsningssystemet bør naturligvis også være stort! det der med tøven pga. store lange rør og stor ladeluftkøler er teoretisk rigtigt. men i PRAKSIS FORKERT!! MVH. søren
: 14 feb 2004, 22:41
af Havneren
Modtryk er jo aldrig godt... Men som vi tidligere i dag også var inde på Søren, så er wastegaten jo ALFA-OMEGA i dette sammenhæng. Hvis vi så snakker hybrid bliver et jo kun en endnu mere afgørende faktor... ikke?
v/h christian