Bare lige et hint...
I skal aldrig prøve at knække en natriumfyldt ventil.
Det er PISSE giftigt! Og ætsende!
Ved et MINDRE udslip, er sikkerhedafstanden 10 meter!
Og hvis det kommer i forbindelse med vand (hvor det bliver omdannet til MEGET brandfarligt Natriumhydroxid) er sikkerhedsafstanden 50 meter! Hvis man indånder røg fra brændende Natrium, kan det give hoste med blodigt opspyt!
Daniel 537 skrev:Bare lige et hint... I skal aldrig prøve at knække en natriumfyldt ventil. Det er PISSE giftigt! Og ætsende! Ved et MINDRE udslip, er sikkerhedafstanden 10 meter! Og hvis det kommer i forbindelse med vand (hvor det bliver omdannet til MEGET brandfarligt Natriumhydroxid) er sikkerhedsafstanden 50 meter! Hvis man indånder røg fra brændende Natrium, kan det give hoste med blodigt opspyt!
FØJ, noget kradsbørstigt stads!
Det hedder i øvrigt Sodium på engelsk.
Der er vist ikke gået den store kemiker tabt i dig.
Bortskaffelse af disse ventiler foregår ved at værkstedet borer er 2 mm hul i ventilskaftet. Derefter smider man en ventil af gangen i en 10 liters spand med vand. Så reagerer natrium med vand under dannelse af en mindre mængde brint. Mere dramatisk er det ikke.
Det der står i linket er rigtigt nok, men en ventil i 10 liter vand er meget forskelligt fra et kemikalieuheld. En ventil indeholder måske et gram natrium og det kan ikke ødelægge meget.
Måske husker du fra fysiktimerne at klæreren hev natriumstykker op af noget petroleum. Så skar man skorpen på overfladen af og smed så metalstykket ned i vand. Så kunne man more sig over at det fes hen over vandoverfladen og at det så ud som om det blev til gas.
Et andet forsøg var at smide et pænt stort stykke i sæbevand, lade det udvikle brint og så smide en tændstik i.
Jeg kan huske vi smed en stor klump på måske 500-1000g kg i skolens vandbassin i en fysiktime og det reagerede pænt kraftigt, men fuldt forsvarligt.
Har pt kørt 30.000 km med standart udstødnings ventiler i en gl 240 turbo
Resultat ingen brændte ventler.
Vil give IQS ret i hvad skal du bruge dem til, med mindre du vil køre med livrem og seler, og slet ingen styr har på dit blandingsforhold. Som Henrik skrive er der kommet væsentlig bedre ventiler (stålkvaliteter) siden firserne så disse ikke burde være nødvendige, selv påen standart motor der er konverteret til turbo..
Som et kuriosum kan jeg nævne en kammerat der har kørt over 100.000 km på blyfri benzin, hvor motoren ifølge fabrikken kun var beregnet til blybenzin. dette er includeret adskellige banzai runs igennem tyskland.
Resultat under 5 % i lækage efter 100.000 km