Side 2 af 3

: 03 feb 2004, 21:36
af Transitfar
Det har du 100% ret i, generelt......
Men på min nye brugte bil er der specifikt en "vinterpakke", som er original fra fabrikken.
Men olien (fx i gearkassen) er jo nok brugbar i et STORT temperaturinterval.
Som en sidebemærkning nævnes: En WV Sharan kan fås med 2 airconditionanlæg, som fungerer uafhængigt af hinanden.
På flere biler kan fås en polarpakke, beregnet til NordSverige.
Så bilerne bliver skam bygget efter, hvor de nu skal køre, men ved "normale" (altså ikke-tunings)forhold behøver man måske IKKE gøre så meget ud af fx gearkasseolietemperaturreguleringsforanstaltninger, eller servoolietemperaturen.......

: 04 feb 2004, 04:22
af lqs
ang. gearkasseolie så er den brugbar over et bredt tempområde, men man kan ofte mærke på skiftet at det er bedre ved alm. drifttemp. SAAB har sågar lavet biler med TERMOKANDE til kølevandet. så man stadig hade måske 45 grader varmt kølevand når man startede, efter at bilen hade stået uden for i den værste vinterkulde! biler i vores NORDISKE nabolande er meget tit udstyrret med både elektrisk motorvarmer og ditto kabinevarmer! nå de har jo også strøm der er til at betale!! et andet sjovt eksempel er SUPRA BITURBO den har oliekøler på bagtøjet. blot ikke på HJEMMEMARKEDET hvor der nærmest er dødsstraf for at køre hurtigt! MVH. søren

: 08 feb 2004, 20:27
af hYe
eks. vis har mange dieselbiler enten elektrisk eller kølevæskevarmeveksler til både brændstof og olie.
Kender flere eks. hvor man bruger brændstoffet til at køle styreenheden til motoren.
Men, jeg ser jo også flest lastbiler... :D

: 08 feb 2004, 20:58
af Transitfar
Kender flere eks. hvor man bruger brændstoffet til at køle styreenheden til motoren.

Det vil jeg da gerne høre mere om. Det lyder faktisk underligt i mit øre. Måske skulle jeg få apparatet justeret...

: 09 feb 2004, 20:04
af hYe
Som tidligere skrevet er jeg uddannet mek'er hos iveco.
På de større maskiner(6L og frem), lader man brændstoffet løbe igennem en "plade" som styreenheden er monteret på.
Styreenheden varmer så brændstoffet op, mens brændstoffet så køler styreenheden(varmeveksler :D).
Årsagen til det findes i at man ikke tør stole på at kølevingen kan blæse nok luft igennem.
Det vil jo være lidt dyrt hvis der satte sig en masse skidt i nogle køleribber og lortet brænder af. Systemt findes på maskinerne Tector og Cursor(motortyper).

: 09 feb 2004, 20:57
af Havneren
Transitfar skrev:
lqs skrev:derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren

Og ligeledes med min NYE brugte bil :lol: , der er olien i automatgearkassen ført ud i "motorkølevæske-køleren" (undskyld det lange ord, det er blot for at undgå misforståelser...), og jeg går ud fra, at det er for at AFKØLE automatgearkasseolien.


Hvilken bil sagde du?

: 09 feb 2004, 22:40
af Transitfar
Hvilken bil sagde du?

Mener du den der slæde, som jeg efterhånden er lidt træt af??????
Den har jo ikke hverken ratbetjent fartpilot, eller opvarmede sprinklerdyser. Skodbil... :lol:
Forøvrigt har Transit 2001--> fået brændsstofrørerne ført bagud fra motorrummet til en "pindsvinekøler" og frem igen.
Jeg er ikke klar over :oops: , om der er en styring på brændstofkølekredsløbet... :oops:
Pindsvinekøler er et rør med en masse pigge på, og i det her tilfælde ligger den lige bag brændstoftanken.

: 10 feb 2004, 21:43
af Havneren
Øhhhhhh... JA DEN!!! Ud med sproget... Ikke mere uden oms snak! Ellers begynder jeg at fortælle at det er en golf du har købt!

: 10 feb 2004, 22:24
af Transitfar
Neeeeej, ikke DET, nåde, bebe....
Jeg skal nok oprette den på bilgalleri en af dagene, okay????
Ha´ dog lidt medlidenhed med en gammel hvidhåret :lol: mand med 7 faderløse børn og en altid trængende kone.
Forøvrigt har bilen i mellemtiden fået 2 nye forfjedre, afmonteret airconditionen og det ekstra varmefyr (af hensyn til afgiften... :wink: ) fået 2 NYE automatgearkasseoliekølerør (pyha..), da et batteri åbenbart havde kogt over, så syren havde rustskadet både rør og et lille område karosseriplade. Skiftede så også lige startbatterierne, bilen kunne heller starte forleden vinterkolde morgen pga gamle batterier, som ikke kan en skid i kuldegrader...
Samt ny tandremssæt, udstødning, bagbremsecylindre og en NY bremseforstærker.......
Nu mangler jeg kun at få mig snoet udenom problemet med "noget", som er umuligt at skaffe, og det går der nok et par uger med, eller tre.....
I mellemtiden vil jeg så fundere lidt over, om EGR-systemet skal smides væk, og hvad motorstyringen så evt. vil sige til det.
Bl.a. derfor ville det være rart med lidt mere feedback på mit spørgsmål om fejlkodetest, men det interesserer tilsyneladende ikke ret mange herinde :cry:
Jeg har nemlig lyst til også at fastmontere en PC i limo´en, altså efter at fartpiloten er blevet monteret, og med programmet herfra: http://www.obd-2.com./ kan man da vist få nogle FEDE virtuelle instrumenter...
Og med en PC fast i bilen kan jeg jo høre Jodle-birge når jeg har lyst...

: 12 feb 2004, 13:58
af Havneren
Hummmm... Plejer man ikke at sove kl 4:09? Du vil så hellere være på PP... :shock: