Side 2 af 3
: 23 jan 2004, 02:23
af Gæst
HAVNEREN mener han har kørt med 75 grader en anden skriver han hade -3 grader med ladetryk. der er IKKE nogen af jer der har haft det over ret lang tid! HENRIK skriv lige hvorfor indsugningstemp. hæver EGT med 2-3 gange flere grader. kan ikke forstå hvorfor det ikke bliver 1-1!
: 23 jan 2004, 11:26
af chr.lunde
det vil sige at det godt kan betale sig at isolere sin
manifold og udstøning fra turboen og en lille meter bagud
med fx det powerwarp fra KN..........
vil det give noget man kan mærke?
: 23 jan 2004, 13:43
af Havneren
Anonymous skrev:HAVNEREN mener han har kørt med 75 grader en anden skriver han hade -3 grader med ladetryk. der er IKKE nogen af jer der har haft det over ret lang tid! HENRIK skriv lige hvorfor indsugningstemp. hæver EGT med 2-3 gange flere grader. kan ikke forstå hvorfor det ikke bliver 1-1!
Jeg MENER ikke noget som helst. jeg VED det! Det vi her snakker om er vidt forskellige situationer. Og om vi har haft det i lang tid eller ej er vel ikke galt rellevant for de eksempler vi har nævnt! Og hvad er din difination på "LANG TID"? Jeg vil jo sige at 400 meter og 15 sek og gennemsnitsomdrejninger på 5000 omdr (for at tage runne tal som er nemme at regne med) er ret lang tid. Det svarer til 2500 eksplotioner hvor hver af dem er under indflydelse af indsugningstemperaturen, så jeg syntes da at det er lang tid nok.
Men siden du bringer det på bane må du jo uddybe hvor du egentligt vil hend?
v/h christian
: 23 jan 2004, 13:47
af Havneren
chr.lunde skrev:det vil sige at det godt kan betale sig at isolere sin
manifold og udstøning fra turboen og en lille meter bagud
med fx det powerwarp fra KN..........
vil det give noget man kan mærke?
JA helt sikkert Christian... Det handler om at holde på varmen i udstødningsmannifolden! Varm luft fylder jo mere end kold luft og vil derfor skabe en højre trykforskel hend over turboen. Varme er energi og er jo synt hvis det går tabt ud i motorrummet inden det har været i gennem turboen
Hvordan går det med ford´en?
v/h christian
Næsten ...... men ikke helt rigtigt!
: 23 jan 2004, 14:34
af Mads RR
Nææææ ikke helt rigtigt
Hvis vi snakker om at få bedst udnyttelse af turbinen på turboen, gælder det om at få udstødningsluften før turboen til at fylde så meget så muligt, og efter turboen så lidt så muligt. Derfor vil isolering i manifolden være en god ide, da det øger temperaturen og dermed lufthastigheden. Det vil give mere fart på turbinen. Men efter turboen vil du have din luft afkølet så meget så muligt hurtigst muligt, da den derved fylder mindre. Så kan turbinen nemmere komme af med den "brugte" luft. Egentlig også det ham i den gamle golf siger, men han havde ikke bemærket, at det blev foreslået at isolere den første del af udstødningen efter turboen.
Mads RR
Havneren skrev:chr.lunde skrev:det vil sige at det godt kan betale sig at isolere sin
manifold og udstøning fra turboen og en lille meter bagud
med fx det powerwarp fra KN..........
vil det give noget man kan mærke?
JA helt sikkert Christian... Det handler om at holde på varmen i udstødningsmannifolden! Varm luft fylder jo mere end kold luft og vil derfor skabe en højre trykforskel hend over turboen. Varme er energi og er jo synt hvis det går tabt ud i motorrummet inden det har været i gennem turboen
Hvordan går det med ford´en?
v/h christian
: 23 jan 2004, 16:09
af Gæst
tja den køre perf. nu
men jeg har lige måtte skifte motor da der var flækket noget af toppen
og det havde ødelagt min cylinder totalt..
så nu er forden køreklar igen med en ny t3.
men motoren skal lige køres til og når det nu er vinter og dermed lidt glat
køre jeg kun med 0.4bar
160hk258NM
Re: Næsten ...... men ikke helt rigtigt!
: 23 jan 2004, 18:16
af Morten VJ
Mads RR skrev:Nææææ ikke helt rigtigt
Hvis vi snakker om at få bedst udnyttelse af turbinen på turboen, gælder det om at få udstødningsluften før turboen til at fylde så meget så muligt, og efter turboen så lidt så muligt. Derfor vil isolering i manifolden være en god ide, da det øger temperaturen og dermed lufthastigheden. Det vil give mere fart på turbinen. Men efter turboen vil du have din luft afkølet så meget så muligt hurtigst muligt, da den derved fylder mindre. Så kan turbinen nemmere komme af med den "brugte" luft. Egentlig også det ham i den gamle golf siger, men han havde ikke bemærket, at det blev foreslået at isolere den første del af udstødningen efter turboen.
Mads RR
Havneren skrev:chr.lunde skrev:det vil sige at det godt kan betale sig at isolere sin
manifold og udstøning fra turboen og en lille meter bagud
med fx det powerwarp fra KN..........
vil det give noget man kan mærke?
JA helt sikkert Christian... Det handler om at holde på varmen i udstødningsmannifolden! Varm luft fylder jo mere end kold luft og vil derfor skabe en højre trykforskel hend over turboen. Varme er energi og er jo synt hvis det går tabt ud i motorrummet inden det har været i gennem turboen
Hvordan går det med ford´en?
v/h christian
I de fleste tilfælde ved en eftermonteret Turbo kan det betale sig at isolerer efter turboen,
IKKE pga. effektforøgelsen men pga. den formindskede varmeudstråling der kan brænde div. plastic komponenter af.
Jeg ville også gerne hvide def. på lang tid.
Den eneste grund til at jeg skrev indlægget om temperaturer var at oplyse om håbløsheden i at komme med en absolut temp. opgivelse da dette afhænger af en masse parametre, der som regel ikke bliver oplyst.
MVH
Morten
: 23 jan 2004, 19:57
af Morten VJ
Fandt en gammel artikel i et engelsk blad, hvor der skrives om den motor Maclaren kørte med det sidste år hvor turbo motorer var tilladt i F1. Ud fra beskrivelsen kørte de med et bypass fra intercooleren direkte til gasspjældet, således at de kunne holde indsugnings temperaturen konstant.
MVH¨
Morten
Re: Næsten ...... men ikke helt rigtigt!
: 29 jan 2004, 14:02
af Havneren
Mads RR skrev:Nææææ ikke helt rigtigt
Hvis vi snakker om at få bedst udnyttelse af turbinen på turboen, gælder det om at få udstødningsluften før turboen til at fylde så meget så muligt, og efter turboen så lidt så muligt. Derfor vil isolering i manifolden være en god ide, da det øger temperaturen og dermed lufthastigheden. Det vil give mere fart på turbinen. Men efter turboen vil du have din luft afkølet så meget så muligt hurtigst muligt, da den derved fylder mindre. Så kan turbinen nemmere komme af med den "brugte" luft. Egentlig også det ham i den gamle golf siger, men han havde ikke bemærket, at det blev foreslået at isolere den første del af udstødningen efter turboen.
Mads RR
Havneren skrev:chr.lunde skrev:det vil sige at det godt kan betale sig at isolere sin
manifold og udstøning fra turboen og en lille meter bagud
med fx det powerwarp fra KN..........
vil det give noget man kan mærke?
JA helt sikkert Christian... Det handler om at holde på varmen i udstødningsmannifolden! Varm luft fylder jo mere end kold luft og vil derfor skabe en højre trykforskel hend over turboen. Varme er energi og er jo synt hvis det går tabt ud i motorrummet inden det har været i gennem turboen
Hvordan går det med ford´en?
v/h christian
Ja... Det havde jeg ikke set at chr.lunde havde skrevet (en meter bagud). Jeg skal vidst til at åbne øjnene lidt

. Men vi snakker altså om mannifolden FØR turboen og IKKE efter turboen som kan være fordelagtig at pakke ind.
v/h christian
: 29 jan 2004, 14:08
af Havneren
Ja.... ok. For at undgå at brænde ting af. Men det ville absolut ikke være pga. effekt. Jeg har dog den erfahring at isutaltion viklet halvstramt om sådan en mannifold IKKE kan fjerne strålevarmen... Taler af egen erfahring. Den er altså stadig RET kraftig. Jeg ville hellere hvis det var et problem lave et tyndt skjold af noget blik med en lille varmekapasitet.
v/h christian