Turbo bmw 324D

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#11 Indlæg af lqs »

en dieselmotor er egentlig bedre egnet til turboladning end en benzinmotor. der er mulighed for MINDST den samme procent vise forøgelse af ydelsen. MINDST! MVH, søren
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#12 Indlæg af Havneren »

FUSK> Ja... Det er jo lidt mere trikki med BOV på diesler. Man kan købe nogle sæt til det hvor alt er med. Men det virker ved at du skal styrer en magnet ventil via en kontakt på din pumpe eller speeder osv. Ret simpelt. Men du får intet ud af det ud over lyden, men det er vel også det du går efter lige som alle andre?

Det var oven i købet en her inde der kun monterede turbo for lydens skyld, ikke for hestene :oops: Det syntes jeg en yders pinligt udtalelse!

v/h christian
Senest rettet af Havneren 04 jan 2004, 19:34, rettet i alt 2 gange.
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

#13 Indlæg af beamer »

FUSK> Ja, det ved jeg alt om, har selv bygget BOV på min HDI Dieselmotor og et par stykker andre, incl en TDI'er... Det er rigtigt der intet gas-spjæld er, og derfor må man "fuske" lidt, men det er som sådan forholdsvist simpelt

søren> Det er da muligt at en diesel-motor er mere egnet til at turbo-lade, det er ganske sandsynligt. Men hvad er forklaringen så på at forholdsvis store dieselmotore (f.eks. HDI 2.0 liter) ved 0,9 bar yder meget mindre end en 2.0 benzin motor med turbo og samme tryk ? jeg kender ikke til detaljerne i teknikken, men jeg ved som et faktum at Fusk ALDRIG vil komme i nærheden af 250hk (eller 200) ved kun at hæve tryk til 1,5 og smide noget mere diesel i nakken af den... jeg kan sige dig at på min HDI giver det faktisk ikke den store forskel om man køre med 1,3 , 1,4 eller 1,5 bar ved ydelsen, kun nogle få hk... har endda en graf der beviser det.
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Bror Fusk

#14 Indlæg af Bror Fusk »

okay.. synes vi er smuttet en anelse forbi emnet men whatever... :-)
hvad vil i tro at motoren kan holde til af tryk????
og lige præcist hvordan gør jeg med den BOV
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#15 Indlæg af Havneren »

beamer skrev:Men hvad er forklaringen så på at forholdsvis store dieselmotore (f.eks. HDI 2.0 liter) ved 0,9 bar yder meget mindre end en 2.0 benzin motor med turbo og samme tryk ? jeg kender ikke til detaljerne i teknikken, men jeg ved som et faktum at Fusk ALDRIG vil komme i nærheden af 250hk (eller 200) ved kun at hæve tryk til 1,5 og smide noget mere diesel i nakken af den... jeg kan sige dig at på min HDI giver det faktisk ikke den store forskel om man køre med 1,3 , 1,4 eller 1,5 bar ved ydelsen, kun nogle få hk... har endda en graf der beviser det.


Nemt nok...
-Hvor mange omdr. tager din diesel? Hvor mange omdr. tager en benziner. Omdr. er lig med HK.
-Knast og hele motorens opbygning er designet til at leverer moment ved lave omdr.
-Fabrikkens valg af turbo til dieselmotorenre er lige ledes lavet ud fra moment i bunden så det passer til motorernes omdr. tal. De orginal monterede turbo er FORFÆRTELIG under dimentioneret på dieselmotorer til at give ydelse ved høje omdr. Her blive de en KÆMPE prop i udstødningen.
-Brænstoffet brænder langtsommere.

Grunden til at det ikke giver mere på din egen bil er netop turboen der bliver en prop i det udstødningsanlæg... NØJAGTIG det samme ville du se på en benzin turbo bil hvor turboen er underdimentioneret i forhold til omdr. og ønsket ladetryktryk.

v/h christian
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

Hov... Ikke kretiserer når nogen endelig ligger op til en fornuftig debat!

Jeg ville købe sådan et sæt. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg så dem tilsalg! Men ellers tager du bare en vacumslange og sidder til din vacumpunpe og så over på din BOV. Så skaærer du slangen over og sidder en magnetventil i mellem. Den styrer du så over en kontakt og evt. et relæ. Denne kontakt skal jo sidde og aktiverer magnetventilen når du har sluppet speederen.

v/h christian
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#17 Indlæg af lqs »

to ting. HAVNEREN har for engangs skyld en smule ret! for det andet læg mærke til jeg skrev procent vis! MVH. søren
Bror Fusk

#18 Indlæg af Bror Fusk »

Havneren. ---> ja okay.. vil heller ikke spolere noget. synes det er en fin debat og jeg håber da også på at du har ret.. og jeg havde enda selv tænkt tanken om at bruge bremseforstærkeren. var bare ikke sikker på at det ville virke
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#19 Indlæg af Havneren »

lqs skrev:to ting. HAVNEREN har for engangs skyld en smule ret! for det andet læg mærke til jeg skrev procent vis! MVH. søren


En smule :evil:
Men det kom fra søren :shock:
Og han gav mig ret :D

Fantastisk Utroligt!!!!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#20 Indlæg af Havneren »

Det virker jo også kun hvis du styrer den med den magnet ventil der.... :wink:
Besvar