turbo 4 små

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#11 Indlæg af Nolan »

Att. Gæsten ovenfor;

Nu er der jo LIGE et mindre problem med at montere én stor mølle istedet for de to (eller 4 for den sags skyld). Nemlig det faktum, at lag'et vil blive større.

Hele idéen med bi-turbo er jo, at bringe inertien ned - at få et hurtigere spool-up. Er man fuldstændigt ligeglad med at motoren først får lavet et tryk over 0,1 bar v. 6000 RPM, så er en kæmpemølle fra en Scania-lastbil da løsningen. Så kan man måle 1000hk v. 7000RPM på et rullebrædt og blære sig med det men motoren kan ikke bruges til en skid i det daglige, når man bliver trynet af en turbo-diesel Octavia med en stor, grøn, bevinget penis præget ind i logoet på både for- og bagklap som en meget sigende gestus.

Derfor er en STOR mølle ikke altid det eneste saliggørende !!

/Nolan
pug 306

#12 Indlæg af pug 306 »

hva er forskellen på turboer der kan bruges til puls ladning og de andre kan man ik bruge de turboer jeg har i planerne eller hva?????? :(
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#13 Indlæg af lqs »

bla. en smadret trækaksel! dækker dette også en TOTALT SMADRET TURBO? indrøm det dog som det er. vi kan alle lave fejl! hvis man så vælger, at vise sine ting frem til et stort arrangement, ja så burde man vel også være voksen nok til at indrømme at det gik helt galt? blot min mening! MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#14 Indlæg af Transitfar »

Find nu julehumøret frem, Søren......
Det er jo klart, at turboen er en del af trækakslen, det er derfor der er 2 turboer, en til højre og en til venstre trækaksel. Og så endda i en baghjulstrukket Focus......
Nu har ting det jo med at gå i stykker, men du antyder, at der var en decideret fejlkonstruktion i focus´en!
Du skriver, at vi alle kan lave fejl (det gælder ikke mig, da jeg stort set ikke laver nogetsomhelst!!), ved du mere om focus´en???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#15 Indlæg af K-FINN »

Igs vil du så også godt indrømme at det er gået helt galt for dig og din corolla flere gange i vandel. :wink:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Gæst

#16 Indlæg af Gæst »

Uanset hvor godt man prøver og forberede sig til de store events, jamen så sker der jo alligevel ting som man egentlig mente var gennemprøvede inden afgang hjemmefra, nu tænker jeg lige på indlæggene ang. Tva´s Focus, en ødelagt turbo/ defekt trækaksel.... Hvem F... kan beskytte sig mod den slags uheld!! ja selvfølgelig lige lqs..........................................
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Igs vil du så også godt indrømme at det er gået helt galt for dig og din corolla flere gange i vandel. :wink:



_SMAK_.avi......

Den har da været ude og køre....hele 50meter!!

:D
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#18 Indlæg af lqs »

mindst 100 meter!!!! det jeg skriver er jo netop at alle ALLE laver fejl! undtaget dem der ikke laver NOGET! ang det med TROELS så bliver han jo netop nævnt som en slags expert på området denne tråd startede med ikke? ang. forskel på turboer der bruges til pulssystemer og turboer der bruges på rene tryksystemer så er der typisk ingen (nej HENRIK det er ikke EGT. der pulserer i varmevekslerturboen)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:mindst 100 meter!!!! det jeg skriver er jo netop at alle ALLE laver fejl! undtaget dem der ikke laver NOGET! ang det med TROELS så bliver han jo netop nævnt som en slags expert på området denne tråd startede med ikke? ang. forskel på turboer der bruges til pulssystemer og turboer der bruges på rene tryksystemer så er der typisk ingen (nej HENRIK det er ikke EGT. der pulserer i varmevekslerturboen)


Nåja, den trillede jo også 50meter efter den holdt op med at trække.... 8)

Og nej, jeg lader mig ikke provokere ud i endnu en vanvittig diskussion om turboer og hvad der driver dem een gang til. :shock:
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#20 Indlæg af lqs »

det var fordi den hade opnået en hastighed på cirka 50 kmt. pga. trækket fra den åbne siderude! den rullede mindst 60 meter ind på heden da trykslangen smeltede? gentager lige mig selv ALLE LAVER FEJL! OGSÅ DIG OG MIG! det jeg tidligere skrev var lige så meget for at opmuntre de unge mennesker til at prøve selv, i stedet for at søge hen til mere ellr mindre seriøse firmaer der evt. bruger dem og deres pengepung til div. FORSØG! forstår du meningen? ikke miste modet blot fordi der er lidt (meget) modgang i det projekt de har valgt at starte på. det kan menlig gå galt for ALLE! hvis man TØR prøve. MVH. søren
Besvar