turbo 4 små
Redaktør: Moderatorer
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Att. Gæsten ovenfor;
Nu er der jo LIGE et mindre problem med at montere én stor mølle istedet for de to (eller 4 for den sags skyld). Nemlig det faktum, at lag'et vil blive større.
Hele idéen med bi-turbo er jo, at bringe inertien ned - at få et hurtigere spool-up. Er man fuldstændigt ligeglad med at motoren først får lavet et tryk over 0,1 bar v. 6000 RPM, så er en kæmpemølle fra en Scania-lastbil da løsningen. Så kan man måle 1000hk v. 7000RPM på et rullebrædt og blære sig med det men motoren kan ikke bruges til en skid i det daglige, når man bliver trynet af en turbo-diesel Octavia med en stor, grøn, bevinget penis præget ind i logoet på både for- og bagklap som en meget sigende gestus.
Derfor er en STOR mølle ikke altid det eneste saliggørende !!
/Nolan
Nu er der jo LIGE et mindre problem med at montere én stor mølle istedet for de to (eller 4 for den sags skyld). Nemlig det faktum, at lag'et vil blive større.
Hele idéen med bi-turbo er jo, at bringe inertien ned - at få et hurtigere spool-up. Er man fuldstændigt ligeglad med at motoren først får lavet et tryk over 0,1 bar v. 6000 RPM, så er en kæmpemølle fra en Scania-lastbil da løsningen. Så kan man måle 1000hk v. 7000RPM på et rullebrædt og blære sig med det men motoren kan ikke bruges til en skid i det daglige, når man bliver trynet af en turbo-diesel Octavia med en stor, grøn, bevinget penis præget ind i logoet på både for- og bagklap som en meget sigende gestus.
Derfor er en STOR mølle ikke altid det eneste saliggørende !!
/Nolan
-
pug 306
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Find nu julehumøret frem, Søren......
Det er jo klart, at turboen er en del af trækakslen, det er derfor der er 2 turboer, en til højre og en til venstre trækaksel. Og så endda i en baghjulstrukket Focus......
Nu har ting det jo med at gå i stykker, men du antyder, at der var en decideret fejlkonstruktion i focus´en!
Du skriver, at vi alle kan lave fejl (det gælder ikke mig, da jeg stort set ikke laver nogetsomhelst!!), ved du mere om focus´en???
Det er jo klart, at turboen er en del af trækakslen, det er derfor der er 2 turboer, en til højre og en til venstre trækaksel. Og så endda i en baghjulstrukket Focus......
Nu har ting det jo med at gå i stykker, men du antyder, at der var en decideret fejlkonstruktion i focus´en!
Du skriver, at vi alle kan lave fejl (det gælder ikke mig, da jeg stort set ikke laver nogetsomhelst!!), ved du mere om focus´en???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Gæst
Uanset hvor godt man prøver og forberede sig til de store events, jamen så sker der jo alligevel ting som man egentlig mente var gennemprøvede inden afgang hjemmefra, nu tænker jeg lige på indlæggene ang. Tva´s Focus, en ødelagt turbo/ defekt trækaksel.... Hvem F... kan beskytte sig mod den slags uheld!! ja selvfølgelig lige lqs..........................................
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
mindst 100 meter!!!! det jeg skriver er jo netop at alle ALLE laver fejl! undtaget dem der ikke laver NOGET! ang det med TROELS så bliver han jo netop nævnt som en slags expert på området denne tråd startede med ikke? ang. forskel på turboer der bruges til pulssystemer og turboer der bruges på rene tryksystemer så er der typisk ingen (nej HENRIK det er ikke EGT. der pulserer i varmevekslerturboen)
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
lqs skrev:mindst 100 meter!!!! det jeg skriver er jo netop at alle ALLE laver fejl! undtaget dem der ikke laver NOGET! ang det med TROELS så bliver han jo netop nævnt som en slags expert på området denne tråd startede med ikke? ang. forskel på turboer der bruges til pulssystemer og turboer der bruges på rene tryksystemer så er der typisk ingen (nej HENRIK det er ikke EGT. der pulserer i varmevekslerturboen)
Nåja, den trillede jo også 50meter efter den holdt op med at trække....
Og nej, jeg lader mig ikke provokere ud i endnu en vanvittig diskussion om turboer og hvad der driver dem een gang til.
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
det var fordi den hade opnået en hastighed på cirka 50 kmt. pga. trækket fra den åbne siderude! den rullede mindst 60 meter ind på heden da trykslangen smeltede? gentager lige mig selv ALLE LAVER FEJL! OGSÅ DIG OG MIG! det jeg tidligere skrev var lige så meget for at opmuntre de unge mennesker til at prøve selv, i stedet for at søge hen til mere ellr mindre seriøse firmaer der evt. bruger dem og deres pengepung til div. FORSØG! forstår du meningen? ikke miste modet blot fordi der er lidt (meget) modgang i det projekt de har valgt at starte på. det kan menlig gå galt for ALLE! hvis man TØR prøve. MVH. søren