montere benzintryksregulator

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Peter..

#11 Indlæg af Peter.. »

Dvs at hvis man feks vil beholde sin originale trykregulator på, så kan man sætte sådan en fætter på returslangen, som vist på billedet ??
Og derved stole på de bar som vises på manometeret.. eller??
De skriver ellers at det er til den enkelte model, men så kan man vel godt bruge den universalt?? :?
Gæst

#12 Indlæg af Gæst »

Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Anonymous skrev:Jo Økonomien har lidt at skulle ha sagt i dette projekt... Jeg er Nordjyde så det skal helst ikke koste alt for meget :o)
Men det er utroligt hvad man kan købe på Ebay i tyskland :o)

Jeg tror jeg har regnet frem til at det er nødvendig med en såkaldt Progressiv Fuel Pressure regulator!

Problemet:

Min Peugeots singlepoint indsprøjtning har et benzintryk på fremløb på ca. 0.8 bar over atm. tryk dvs 1.8 bar.

I indsprøjtningshuset (solex fabrikat som bla. også anvendes i Opel Astra 1.6i) er der indbygget en benzintryks regulator, der holder konstant tryk til indsprøjtnings dyssen (1 stk monopoint) Præcis hvad dette tryk er ved jeg ikke, men det må jo være en sjat over det atmosfæriske tryk! (lad os antage 0.4 bar over atm. tryk)
Denne benzintryksregulator, regulerer i forhold til trykket før gasspjældet, dvs. iforhold til det atmosfæriske tryk, og ikke det vakum der er efter gasspjældet, ved tomgang og lav belastning. Det skal også siges at indsprøjtnings dyssen sidder før spjældet!

Men ved trykladning (lad os sige 0.3 bar over 1 atm.) så stiger trykket jo før gasspjældet og i dette tilfælde må den indbyggede trykregulator, regulere i forhold til 1.3 bar dvs. den vil holde et benzin tryk til dyssen på 1.7 bar (1.3+0.4 bar) men dette vil ikke give en større mængde benzin da benzin dyssen sprøjter ud i 1.3 bars lufttryk med 1.7 bars benzin tryk.
(samme tryk difference som uden trykladning = samme mængde benzin)
Og dette var jo ikke meningen!! Meningen var jo at benzin mængden skulle øges med tilsvarende 30% som jeg tryklader! Dette kan gøres ved at hæve benzin trykket til dyssen med 30% til 2.21 bar.

Her løber jeg så ind i problemer med den benzinpumpe der sidder i systemet, men der kan sikkert findes en løsning på det problem :o)

En ekstern progressiv regulator med slangen til luftrykket monteret i røret inden gasspjældet kan være en løsning,



Mvh
Flemming Bach


Man kan man ikke snyde systemet ved at sætte en såkaldt Progressiv Fuel Pressure regulator (Malpassi type) på benzin returen ? således man tvinger benzin trykket op ved stigende ladetryk og derved øger benzin mængden ?
Tryk ladning kræver generelt en lidt federe blanding, så derfor en progressiv regulator.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Gæst

Link til forklaring af flow og benzin tryk mm.

#14 Indlæg af Gæst »

Her er et link der forklarer sammenhængen mellem øget tryk og benzin flow!

Der er ligeledes forklaringen på hvorfor benzin trykket skal øges mere ved trykladning! (også mere end forholdet 1:1) !

http://www.mcbrooms.com/volvo/injcalcs/injcalcs.htm

Mvh
Flemming Bach Andreasen
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#15 Indlæg af lqs »

joh MORTEN det kan man godt.... masser af bla. kompressorsæt bruger kun denne form for programændring. at det IKKE er optimalt er så en helt anden historie! MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#16 Indlæg af Morten VJ »

lqs skrev:joh MORTEN det kan man godt.... masser af bla. kompressorsæt bruger kun denne form for programændring. at det IKKE er optimalt er så en helt anden historie! MVH. søren


Sorry mit tidligere indlæg gik totalt i kage. :oops:

Der skulde have stået
Man kan godt bruge en progressiv regulator, men man skal tage reference luften/trykket fra røret inden gassplældet for ikke at forvirre den orginale motorstyring. når den kører som sugemotor.
På ovennævnte type monopoint.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#17 Indlæg af Havneren »

Ja... Den vil jo også være prograsiv i sug. Nu sidder jeg lige og får en ide. Kunne man mon ikke smide en magnetventil på vacum/tryk slangen til den prograsive regulator. Man skulle så stoppe motoren for at koble den ud selvfølgelig. Hvis den prograsive regulators grundtryk var højre end standart regulatoren burde det kunne lade sig gøre...

V/h Christian
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#18 Indlæg af 0-100 »

(Rettet)

På min går reference slangen fra den progressive regulator hen til en enhed som sidder på plastrøret/slangen som går hen til bremseforstærkeren.

Se gul pil på billed.

Hilsen D
Vedhæftede filer
motorrum.JPG
motorrum.JPG (58.15 KiB) Vist 896 gange
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#19 Indlæg af 0-100 »

Kiggede lidt nærmere på tilslutningerne af slanger i dag.
her er en skitse hvordan denne "brake check valve" (tror det er det den hedder) er forbundet.

Hilsen D

Billede
Vedhæftede filer
check-valve.JPG
check-valve.JPG (15.12 KiB) Vist 891 gange
Besvar