Side 2 af 3
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 20:00
af Mads B (dk)

Samsung S5
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 20:01
af Mads B (dk)

Samsung S5
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 20:05
af Lars E
Heler ingen vnt på civil type R.
Det er alt sammen noget med forurening at gøre.
Det er også grunden til at de for første gang er gået på turbo vognen,
Både honda og Citroëns nye turbo benziner har manifold indbygget i toppen, direkte benzinindsprøjtning
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 01 sep 2015, 22:08
af HenrikGM
Turbodimensionering hvis det skal sidde
lige i skabet er en kunst forbeholdt de få.
Det ender altid med et kompromis.
Turboladeren er drevet af energiforskellen henover turbinen. Energi er trykenergi, kinetisk energi(hastighed x masse) og termisk energi. De hænger alle uløseligt sammen.
Feks bliver std manifolden, turbinehuset og forrøret hvidglødende på en "std" volvo turbo motor hvis du lader meget over 1,5bar.
Omvendt bliver min 245 med den lange rørmanifold og lastbil lader ikke engang varm nok til at blåfarve pinboltene i turboladeren, selv efter hen ved 35x fuldgas med +1,5bar, trods der klart er væsentligt mere energi i gassen end på std motoren. Det er kombinationen af faktorerne der driver turboen.
Masser af marinemotorer har vandkølede manifolde og tilsvarende udstødningshuse. Man laver dem bare lidt anderledes, og nu har de også et andet formål end det den typiske PF bruger har

Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 03 sep 2015, 21:15
af lasbas
Er der nogle af jer som nogensinde har set vnt turbo på en benzinbil? Jeg har ikke
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 03 sep 2015, 21:29
af K-FINN
Porshe
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 04 sep 2015, 17:03
af lasbas
Super, hvilken Porsche er dette.
Og hvorfor er det ikke mere brugt på benzinbiler, med de åbenlyse fordele ved dette?
Jeg havde egentlig en teori at udfordringen er den termiske belastning på selve impellerne.
Men den falder jo til jorden nu.
Lasse
Re: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 04 sep 2015, 23:01
af hYe
http://www.porsche.com/usa/models/911/9 ... metry-vtg/Er ikke sikker om peugeot 405 T16 var den første der havde det, men den kom i 93', så den var bestemt en af dem.
Den kørte med en Garrett VAT25 turbo
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 05 sep 2015, 07:49
af Mads B (dk)
Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi

Samsung S5
Re: Sv: turbo teknik, er der noget jeg har misforstået
: 05 sep 2015, 18:12
af Runesm
Mads B (dk) skrev:Min buggy køre med en vnt turbo fra en 1.6 hdi

Samsung S5
Bare med ordinær wastegate dåse? Og så køre rundt i "lille-turbo" konstant så den praktisk talt booster fra 1200omdr
