Sug vs tryk = Hk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Chase skrev:Ahhhh kan det nu også passe

Er det ikke lige meget om 1 bars ladetryk kommer fra en Cykelpumpe eller en køkkenblender , bare den kan holde 1 bars ladetryk under belastning !


Tryk er et udtryk for manglende evne til at flowe luft.

en narkomans sprøjte kan holde 1bar i utrolig lang tid, bare kanylen er lille nok.

En holset HX82 der lader 1bar er en helst anden sag.

Det handler ikke kun om at få tryk ind, men også om at få det ud igen. En lille turbo kan godt holde 1bar, men hvis der står 2,5bar i udstødningsmanifolden, så flower det hele håbløst. Som i prop.

Rigtig valgt turbo gør trykforholdet mere 1:1 eller bedre, og så går virkningsgraden dramatisk op.

1bar ladetryk siger absolut intet om ydelsen alene, men det er typisk det emnet går på på tanken.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#12 Indlæg af Chase »

Henrik

Det er jo det flow jeg omtalte, jeg er klar over at man bare kan lave smalle indsugning studser eller blænde det halve hul af , og så få stor tryk, nu er det så det modsatte der sker

Hvordan får man lige pludselig 1 bars ladetryk til at yde 3 x den normale effekt ud af det , der skal da godt nok meget store slibeskiver til at kunne flow 50 % extra ved samme tryk ?

Ja jeg fatter det sku ik, men det er så også derfor jeg spørger
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
blas
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31 aug 2012, 21:38
Geografisk sted: vestjylland

#13 Indlæg af blas »

chase. det du siger med cykel pumpen og en bar osv. vil jo svare til at sige at et kilo skumfiduser fylder lige så meget som et kilo bly. trykket betyder ikke så meget, en stor pumpe flytter mere luft end end mindre ved samme tryk.. mere luft mere benzin flere heste..
cherry n12 e15et,,
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#14 Indlæg af Chase »

Blas

Jeg mener selfølgelig underforstået at det er lige meget hvor og hvad luften kommer fra , bare den kan opretholde 1 bars ladetryk, så er 1 bars ladetryk = 1 bars ladetryk

Husk nu vi taler ikke om varmeudvikling osv
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
blas
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31 aug 2012, 21:38
Geografisk sted: vestjylland

#15 Indlæg af blas »

tror ikke jeg forstår dit spørgsmål. en bar er jo bare et tal for hvad tryk luften blir blir leveret ved, ikke hvor meget luft der blir leveret.. en to liters motor kan lave 2,3, eller 400 heste ved 1 bars tryk, afhængig af turbo str. du bruger.
cherry n12 e15et,,
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#16 Indlæg af Chase »

Blas

Nu falder min verden sku sammen !

Hjælp mig en eller anden
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#17 Indlæg af møffe »

Et eksempel fra cosworth verdenen.

En t3 turbo og 1,5 bar laver ca 280hk
T3/4 1,5bar ca 330hk
T4 ca 400

Alle ægte eksempler som er testet i danmark.

Alle motore er standard ud over dysser,mapsensor,nogle tændingsdele og program.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#18 Indlæg af Chase »

Møffe

Det viser vel bare at en T3 er lig med en prop i udstødningen altså for lille udstødnings hus

Hvilken Cosword er der tale om
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#19 Indlæg af K-FINN »

Det viser at man ikke skal kigge så meget på tryk, men hvor meget det hele flower..

Har prøvet med mange forskellige turboer på en 4agte, der kan hk svinge meget.

Har kørt med Gt2560 på en 1,5L starlet, den lavede 50hk mindre end min nuværende med Gt3071 ved samme tryk
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Chase
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23 jun 2012, 01:19

#20 Indlæg af Chase »

Tak for svar Finn

Hvad er det så der æder de 50 hk, det lyder altså mystisk at hvis man kan holde det samme tryk feks 1,5 bar ved 5000 rpm , at der så kommer 50 hk mere ud af ingenting, Turboen yder jo ingenting i sig selv, det er jo faktisk en bremse, den producere jo så en del luft = tryk som vi nyder at hælde ind i motoren, men det er så stadig samme mængde = liter i min ved de 5000 omd
4 cyllinders
2 Wheels
1 Blower
Besvar