Side 2 af 3

: 02 jul 2013, 15:52
af HenrikGM
volvo madsen skrev:er det en e340 eller e341 ?

e340'eren har den fordel at den kan køre uproblematisk på dx3 olie, e341'eren kan ikke (der skal du bruge Toyotas 500kr/L olie.)

Patrick har helt ret i at at P-N-R-D-1-2 er stangstyret.

Resten er derimod styret at hydrauliske solenoider. (de åbner når de får 12 V (de er stellet i kassen))(pulserende signal er ikke nødvendigt)

jeg kan fortælle at den fungerer rigtigt fint i en volvo 242 med en single turbo 2jz foran og to knapper i rattet til at skifte op og ned(kræver dog en simpel pic processor til at styre tilkoblingen af solenoiderne i den rigtige orden).

den gearkasse tar "næsten" alt hvad du kan kaste efter den.

/Claus


Jeg har ikke helt set lyset her...Hvordan er den stangstyret, hvis der samtidigt er magnetventiler der roder med skiftet....?!?
Jeg vil jo sige at stangstyringen nærmest må være til pynt i NRD12?
Nå, det er der een måde at finde ud af på....

: 02 jul 2013, 16:48
af Captain Slow
vil tro stangen er til pynt som du siger (manuelt skift),
magneterne er styret af bilens hoved ecu, hvor gearkassens styring er indbygget.
som jo nok fortæller kassen hvornår den skal skifte ifht. til speedertryk, og sikkert også andre parametre hvis jeg kender Lexus ret

: 03 jul 2013, 15:36
af volvo madsen
yes .. det er helt korrekt.

du kan som på de ældre automatkasser vælge med skifteren(armen) om den skal stå i P-N-R-D-1. eller 2. der (alle de manuelle gear) intet elektronik til den del.(hvis du feks. vælger det manuelle 2. geear, så bypass'er du solenoiderne, og styreboksen).

BTW ... Lars
den LS400 du solgte til mig havde en boks kun til styring af automatkasen. :)

jeg var lige ude og tjekke op på det med olien.
Hvis kassen har træk(kabel) til styring af "line-pressure"(olietrykket) så er det den dyre olie du skal have fat i.

den E340 jeg havde kom fra en Aristo , der var "line-pressure" styret af en solenoide, denne kan snildt køre på dx3.

håber i kan bruge infoen til noget.

MVH Claus

: 03 jul 2013, 17:14
af Captain Slow
Arrrh, jeg sælger da også alle de gode sager haha :-)

Det endte jo med at vi måtte afsted til England igen og hente 2 biler mere, bare fordi vi ikke kunne få lov at beholde de 2 første

hvon går det egentlig med projektet ?

: 03 jul 2013, 20:28
af HenrikGM
volvo madsen skrev:yes .. det er helt korrekt.

du kan som på de ældre automatkasser vælge med skifteren(armen) om den skal stå i P-N-R-D-1. eller 2. der (alle de manuelle gear) intet elektronik til den del.(hvis du feks. vælger det manuelle 2. geear, så bypass'er du solenoiderne, og styreboksen).

BTW ... Lars
den LS400 du solgte til mig havde en boks kun til styring af automatkasen. :)

jeg var lige ude og tjekke op på det med olien.
Hvis kassen har træk(kabel) til styring af "line-pressure"(olietrykket) så er det den dyre olie du skal have fat i.

den E340 jeg havde kom fra en Aristo , der var "line-pressure" styret af en solenoide, denne kan snildt køre på dx3.

håber i kan bruge infoen til noget.

MVH Claus


Hvordan tjekker du at denne sammenhæng er der? Altså kabeltræk til kickdown samt dyr olie??

: 05 jul 2013, 10:29
af volvo madsen
der er ikke Kickdownkabel på de Gearkasser, der er derimod et kabel til at styre Linepressure.
Kickdown er styret af boksen.

nu kan jeg selvfølgelig kun tale ud fra mine egne erfaringer, der siger at hvis kassen har kabel, så bruger den dyr olie.
jeg har dog haft åbnet de to gearkasser og konstateret at der er forskel på de koblingsplader som de benytter.
tror at de fleste LS400 kører med Kabel til linepressure.

A340E: (Dexron 3)
https://www.google.dk/search?q=a340e&so ... B800%3B385
læg mærke til at der ikke er noget kabel på denne.

A341E: (dyr olie)
https://www.google.dk/search?q=a341e&so ... 520(Medium).jpg%3Bhttp%253A%252F%252Flextreme.com%252Fforums%252Fshowthread.php%253Ft%253D2367%2526page%253D20%3B800%3B410
og her har vi et fint linepressure kabel.

Husk nu at dette kun er baseret på egne erfaringer og ikke nogen rettesnor.



MVH Claus Madsen

: 05 jul 2013, 17:00
af HenrikGM
Det er klart at der må påregnes lidt usikkerhed, men jeg hører gerne på erfaringerne, uanset der må være lidt slør.

Har du pinout på de stik der sidder på den?

hvad gjorde du for at styre gearkassen?

: 05 aug 2013, 21:03
af Thomas h p
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Ved ikke om dette kunne være inspiration? er vel næsten samme gearkasse :)

: 06 aug 2013, 08:07
af HenrikGM
Kender godt tråden, men tak for linket alligevel.

Det er værligt besnærende det han laver der, og meget meget enkelt.
Jeg tror desværre ikke helt på at det er så let.

Kigger man på gearkassens originale skiftemønster, så er der endda en HEL MASSE mere at tage i betragtning end det han gør der.

Jeg kan godt være lidt bekymret for hvad levetiden er bag en turbomotor på den måde han gør. Det er i forvejen formentligt et issue.

: 06 aug 2013, 14:15
af Thomas h p
det kunne altså være rigtig blær og lave det, men mon ikke det kan holde sådan nogenlunde vis man tænker på en supra turbo mk4 køre med samme gearkasse?