Montering og indkøring af mega squirt, samt korrekt valg.

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gybsen
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 07 apr 2006, 16:47

#11 Indlæg af Gybsen »

Hvor i landet er du fra Carsten...?
Supra MK3, 2JZ-GTE projekt
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#12 Indlæg af Carsten »

Beklager det lange fravær fra tråden, der har lige været nogle andre ting der har optaget mit fokus, men dejligt med input for nu er jeg kommet i den situation at jeg der er dumpet en MS V2.4 ned i hænderne på mig, så nu skal jeg egentlig bare til at installere den. Og når jeg siger dumpet, så mener jeg dumpet. Så valget er jo klart. MS = gratis :lol:

Grunden til 2 maps er til HVIS politiet stopper mig og kræver bilen testet på et rullefelt. Så klikker jeg over på "normal mappet" hvor omdr begrænseren sætter ind tidligere og tændingen er retarderet så meget at den ikke viser en effekt langt over det den i virkeligheden må have. Så til hverdag vil jeg køre rundt med "race mappet", det er ikke for at spare benzinen eller fordi jeg er bange for hvem jeg låner bilen ud til :wink:

Jeg bor i Valby, men er ikke bleg for at køre nogle km ud i verden for at få hjælp til installationen og indmapning af svinet, nu har jeg ikke kunne sætte mig så meget ind i det endnu da jeg ikke har ejet en MS, men nu da jeg gør, er interessen naturligvis steget en del :coffee:
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

#13 Indlæg af Daigaard »

Carsten skrev:
Grunden til 2 maps er til HVIS politiet stopper mig og kræver bilen testet på et rullefelt. Så klikker jeg over på "normal mappet" hvor omdr begrænseren sætter ind tidligere og tændingen er retarderet så meget at den ikke viser en effekt langt over det den i virkeligheden må have. Så til hverdag vil jeg køre rundt med "race mappet", det er ikke for at spare benzinen eller fordi jeg er bange for hvem jeg låner bilen ud til :wink:
:


Hej Carsten,

Det er jo en "skarp pris" for en MS :D

En MS kan ikke have 2 indstillinger på omdr. begrænseren vha. table switch.

Du kan få to maps til tænding og brændstof, men mig bekendt kan du ikke have to opsætninger på omdr. begrænser, i hvertfald ikke ud fra de standard valg der er i Tunerstudio. Det kan være at der er nogen der kan nogle tricks med at rette i ini filer mm., men så hører jeg også gerne om hvad løsningen er for det kunne jeg godt selv bruge. :coffee:

Så skrev du tidligere at du ville montere spjældhus?? Er det et "fælles" foran plenum eller er det 1 stk. foran hver cylinder? Det lyder som et spændende projekt, hvornår forventer du at være på gaden?
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk" target="_blank
Billede
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#14 Indlæg af Carsten »

Okey så det med begrænseren må jeg fixe på en anden måde, måske man kan få en ekstern enhed der kan gå ind over omdr signalet og cutte tændingen ved xxx antal omdr. Ellers må det udelukkende handle om at retardere tændingen så meget at den ikke viser synderlig meget effekt.

Spjældhusene kommer til at sidde stk vis for hver cylinder, jeg mangler "bare" at få lavet en overgang fra topstykke til spjældhuse. Jeg har fået fingrene i noget M3 indsugning og taget spjældene derfra, skåret dem over 3 og 3, og så skal jeg have lavet noget plenum kammer til dem. Det projekt bliver nok først hen over efteråret.

Men nu hvor jeg har motorstyringen kan jeg ligeså godt få den monteret og kørt ind til motorens nuværende setup, den kører fint allerede men har sine begrænsninger mht original ECU'en.

Jeg har lige siddet og fedtet lidt med ledningerne til MS, og har 4 "løse ender". 2 x gul, 2 x grøn og 1 tynd sort.


indtil videre har jeg fundet disse ledninger:

rød & sort = indsugningstemp føler

rød = vandtemp

2 x rød = TPS

Tyk rød = +

sort = stel

grøn = tænding / igniter

2 x sort = dyser



Motorstyringen har siddet på en AE92 med 4AGZE motor og turbo, så på den måde har jeg fundet ud af de ovenstående ledningers funktion, men der var lige de 5 ledninger som jeg er i tvivl om. Jeg synes ikke jeg umiddelbart kan finde pin out til en MS V 2.4, men leder videre.
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#15 Indlæg af Jesper H »

Ms version 2.4 er en boks fra Turbomotor.dk. pinout = http://www.turbomotor.dk/v3pin.pdf
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#16 Indlæg af Carsten »

Jeg har skilt boksen ad for at se versionsnummeret og der står rigtignok at den er fra turbomotor. Men du giver mig et pin-out til en version 3.... er det samme pin-out til version 2.4, for når jeg kigger på billederne af pin-out til en V3 har ledningerne andre farver, men det er måske ikke farverne jeg skal gå op i men mere hvilket ben ledningen sidder på. ?...
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#17 Indlæg af Jesper H »

Er rimelig sikker på v3 fra rene har samme pinout som v2.4 :)
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#18 Indlæg af Carsten »

Aha, ja så skal jeg lige kontrollere ledningerne direkte på printet og i stikket, men så er det jo sådan set lige til at gå til. Fedt nok, jeg må igang med loddekolben og få et tilsluttet.

Jeg har også fået fat i et AEM AFR ur med WB sonde, som jeg kan tilslutte samtidig, så tør jeg også bedre at rode lidt med det selv mht opstart og indkøring. Der kommer nok lidt flere spørgsmål hen ad vejen, men tusind tak for hjælpen indtil videre :up:
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#19 Indlæg af TB206HDI »

Hvorfor bekymrer du dig om effekten (hvis du bliver stoppet), når du monterer spjæld på den?

Den bliver ikke mere lovlig af at have org. effekt på eftermonterede spjældhuse.
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#20 Indlæg af Jesper H »

Hvis du ikke har tænkt dig at bruge launchcontrol, så kunne du bruge den som alternativ begrænser :)
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Besvar