: 20 feb 2013, 12:14
Nu hedder jeg jo ikke Peter.
Men hvis du skal have lidt økonomi er det så ikke bare at starte et sted.
Ex. Ud på motorvejen og hold 110 Kmt med ex. Tps på 20% og map på 0.7
Og så prøve at køre lidt mere magert ex Lambda 1.05 samtidig med at du holder øje med at EGT ikke bliver for høj alt efter hvad indmaden kan tåle.
Her kunne du også prøve med lidt mere tænding ex 27-30 grader mens der lyttes efter knock ex med Skassa T's KLM knock sensor.
Måske kan du og føle lidt fald i trækkraft, det havde jeg dog svært ved og varme var mit problem.
Jeg har selv ligget på minst 16kmL på motorvej med 110-120 målt på lange ture på motorvej med min lavt gearet Ca18det som du selv ved er lidt forslugen.
På den måde skulle det kunne lade sig gøre at lave små "vinduer" i din Lambda tabel hvor du køre meget mageret ex 50-80-110kmt i 5 gear og hvor du ikke skulle kunne lande når motoren får tæsk da du så vil ligge et andet sted i dine tabeller.
Nu er det jo ikke sikket at det er ved max mager din motor går mest økonomisk, men det må være et skridt i den rigtige retning.
Faktisk har jeg selv forsøgt at finde brugbar Info om tuning for økonomi dog uden det store held.
Bedst Speeder respons må være at få indstillet "acceleration enrichment" så din Lambda ligger på ex 0.9 lige meget hvor hurtigt du åbner dit spjæld og tilføre luft til motoren.
Jeg syntes at det for mig føltes som et lille hul i trækkraften hvis den blev for mager eller fed.
Men det kan ses i dit log hvordan aktuel lambda ligger i forhold til den ønsket lambda lige der hvor du åbner spjældet.
Men hvis du skal have lidt økonomi er det så ikke bare at starte et sted.
Ex. Ud på motorvejen og hold 110 Kmt med ex. Tps på 20% og map på 0.7
Og så prøve at køre lidt mere magert ex Lambda 1.05 samtidig med at du holder øje med at EGT ikke bliver for høj alt efter hvad indmaden kan tåle.
Her kunne du også prøve med lidt mere tænding ex 27-30 grader mens der lyttes efter knock ex med Skassa T's KLM knock sensor.
Måske kan du og føle lidt fald i trækkraft, det havde jeg dog svært ved og varme var mit problem.
Jeg har selv ligget på minst 16kmL på motorvej med 110-120 målt på lange ture på motorvej med min lavt gearet Ca18det som du selv ved er lidt forslugen.
På den måde skulle det kunne lade sig gøre at lave små "vinduer" i din Lambda tabel hvor du køre meget mageret ex 50-80-110kmt i 5 gear og hvor du ikke skulle kunne lande når motoren får tæsk da du så vil ligge et andet sted i dine tabeller.
Nu er det jo ikke sikket at det er ved max mager din motor går mest økonomisk, men det må være et skridt i den rigtige retning.
Faktisk har jeg selv forsøgt at finde brugbar Info om tuning for økonomi dog uden det store held.
Bedst Speeder respons må være at få indstillet "acceleration enrichment" så din Lambda ligger på ex 0.9 lige meget hvor hurtigt du åbner dit spjæld og tilføre luft til motoren.
Jeg syntes at det for mig føltes som et lille hul i trækkraften hvis den blev for mager eller fed.
Men det kan ses i dit log hvordan aktuel lambda ligger i forhold til den ønsket lambda lige der hvor du åbner spjældet.