Side 2 af 2
: 28 nov 2012, 23:03
af Thomas h p
HenrikGM skrev:Jeg tror den mindste termostat du kan finde er 82grader. Mener den kommer fra en marinemotor, men er ikke sikker.
Krumtapsudluftningen er vigtig, særligt fordi du får ret høje cylindertryk og høje rpm samtidigt.
Lav en cyklon. Skaf vacuum, feks via ejektor teknik, og før returen ud under olieniveauet.
OEM udluftning er ikke helt dumt lavet.
Man kan købe en på 65grader i Sverige, men er den lige overkill? Min gamle volvo havde en på 82grader, ved faktisk ikke hvor jeg fik den fra:-S
Hvad med ventilation på topstykket?
: 28 nov 2012, 23:07
af Thomas h p
Jakobsen skrev:Angående termostaten kommer det også an på hvad dit brug med denne motor er ? Er det gade brug eller seriøs race 100% ???
En 82C termostat må være god til all round street kørsel

Har du en dejlig stor køler eller stock ??
Den skal bruge til race engang i mellem, men primært nok en weekend bil.
Køre med den store køler fra en 960, eller det hvertfald den der skal på:-)
: 29 nov 2012, 10:49
af m power
Altså du kan jo også bare udlufte i det fri, men det må man jo ikke til diverse arengementer.
Derfor har man en catstank som slangen(er) går i og der er så udluftning derfra og ud i det fri, eller evt ind rør mellem luftfilter og turbo.
Hvis ellers slanger er store nok så er det jo stort set det samme som at motor udlufter i det fri og Catstanken er der jo kun for at kunne opsamle olie hvis den skulle spytte lidt eller motoren brækker sig.
Så jeg ser ingen grund til at beholderen er større end hvad reglerne siger til race, da der jo er direkte gennemgang i den beholder.
Det er jo lige gyldig om tanken er 0,5l eller 3l, den fuft der er i tanken skal jo flyttes under alle omstændigheder, så det er studsernes/slangerne der bestemmer modtrykket.
På de kina catstanke er det jo bare at montere 2 større studser og så lave et 3 hul til en stor studs i toppen af tanken.
Jeg har selv monteret 5stk kina tanke, og det er lige fra 1,6L til 3,0L motor, og det har kun været kondensvand med lidt olieslam der har været i tanken når de blev tømt.
: 01 dec 2012, 22:03
af audi_claus
65 graders thermostater benyttes til marinemotorer med direkte saltvandskøling, fordi højere temperaturer vil danne saltudfældning i blok og topstykke. Så de købes helt normalt i bådtilbehørsbutikker.
Hvis motoren ikke er slidt eller har "race" ringe med stor tolerence fra start burde det ikke være nødvendigt med stor catchtank.
De 5 cyl 20V Audimotorer har det med at pumpe store mængder olie op i ventildækslet så udluftning herfra er en direkte dårlig idee, da det kun er at pumpe olie ud (ja den fejl har jeg også lavet). Noget der funger godt, er 2 krumtapudluftninger til en fælles catchtank. Een udluftning fra forenden af bundkarret og een fra bagenden - evt den originale, for så er det ligegyldigt om en kraftig acceleration smider al olien bagud (og blokerer den bagerste udluftning) eller modsat ved opbremsning. Så min Summit alu tank har 2 indgange fra henholdvis for og bag i bundkarret og afløb ned til en fittings monteret på olieaftapningsstudsen til olieskift. Toppen går til en cyklonudskiller, der har afløb til samme studs og så går en "rene" ende af cyklonudskilleren som standard til luftfilter/gturbo sugeside. Der er aldrig en dråbe.
: 03 dec 2012, 11:44
af Nick J (Turbo smeden)
hmmja viste godt den kan fange olie sjatter men er primær grund ikke forstøvet benzin i olie områder skulle komme der over i og for tætte så man ikke får nær så meget benzin i olien, som er et velkendt problem på tunet motorer?
Hvordan laver du dit Vakuum
: 21 feb 2013, 22:10
af Daigaard
Hej Thomas,
Hvordan laver du dit vakuum til motor udluftning og hvor meget vakuum har du?
Jeg syntes at jeg har problemer med at opnå tilstrækkeligt vakuum til krumtap's ud-luftningen.
Jeg tænker at dit vakuum også har noget at sige mht. hvor store slanger du skal/har behov for at bruge.
Mvh
Steffen
Re: Hvordan laver du dit Vakuum
: 21 feb 2013, 22:41
af Thomas h p
Daigaard skrev:Hej Thomas,
Hvordan laver du dit vakuum til motor udluftning og hvor meget vakuum har du?
Jeg syntes at jeg har problemer med at opnå tilstrækkeligt vakuum til krumtap's ud-luftningen.
Jeg tænker at dit vakuum også har noget at sige mht. hvor store slanger du skal/har behov for at bruge.
Mvh
Steffen
Lige nu har jeg bare en 13mm slange ud i det fri. Ved ikke hvad jeg ellers skulle gøre, men det virker nu også fint nok ind til videre

Vakuum
: 22 feb 2013, 19:54
af Daigaard
Nogle suger vakuum fra udstødningen og jeg har suget foran turboen, men det har ikke givet særligt meget vakuum, så jeg leder efter en bedre løsning.
Er der andre der han nogle forslag / løsninger på hvordan man opnår vakuum på en god måde, uden at installere en dedikeret pumper til formålet.
/Steffen
: 23 feb 2013, 07:59
af HenrikGM
Venturi i udstødningen. Rigtigt lavet kan man nok få ret meget vacuum uden at forstyrre (modtryk)