Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#11 Indlæg af Kedde1980 »

lqs:

jeg kan godt se hvad du mener... turboen skal dog sidde ved siden af ventildækslet, så det med flere trin er ikke tvingende nødvendigt.

men bare lige for at være sikker på hvor du vil hen... du mener at det er overkill, når der findes andre løsninger. Eller mener du ligefrem at der er ulemper ved dette opsæt?
og bilen skal jo kun bruges til kvartmile og diverse sjov...
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#12 Indlæg af lqs »

mener KISS er vejen frem. men er også bonderøv.
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#13 Indlæg af Kedde1980 »

... Dér står jeg så af...

Bonderøv kender sgu godt, det er vi vel alle herinde :)
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#14 Indlæg af K-FINN »

Kør Ikke Som Søren (KISS) Så holder det nok uden tørsump
:tooth:
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#15 Indlæg af grydesvamp »

Keep it simple SØREN ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#16 Indlæg af Kedde1980 »

Det er dette sæt jeg har kigget på... det er med 4 "stages" men betyder det tryktrin?

http://store.vacmotorsports.com/vac---d ... 4-p75.aspx
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#17 Indlæg af Kedde1980 »

ang olietilførsel fra tørsumppumpen, så sælger de denne flange, den er nu meget smart:

http://store.vacmotorsports.com/vac---b ... p1417.aspx

Men der er vel også en mulighed for at lave en tilslutning i bundkarret, hvor den originale pumpe sad, men er måske svært at få 100% tæt ved anlæg:

Billede


Olietilførslen bliver jo så som en separat an10/12 studs ved bundkarret:

Billede
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#18 Indlæg af lqs »

det ser ud som om der er tre sugetrin og et tryktrin.
eller måske kun to sugetrin?
kan ikke få lavet billedet stort...
billedet af flangen/bundkaret til tørsump mangler åbenbart nogen dele. eller også skal det op oven på den uundværlige forstærksningsplade. skulle det endelig være man skulle bygge tørsump, ville jeg nok bruge mere mærkevarer ... måske verdi. ville nok også overveje at suge i top af motor samtidig.
MVH søren
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#19 Indlæg af ae86 »

lqs skrev:det ser ud som om der er tre sugetrin og et tryktrin.
eller måske kun to sugetrin?
kan ikke få lavet billedet stort...
billedet af flangen/bundkaret til tørsump mangler åbenbart nogen dele. eller også skal det op oven på den uundværlige forstærksningsplade. skulle det endelig være man skulle bygge tørsump, ville jeg nok bruge mere mærkevarer ... måske verdi. ville nok også overveje at suge i top af motor samtidig.
MVH søren


Her er billedet i marginalt bedre udgave->
http://www.ca-automotive.co.uk/items/Vac-e30m3_dry_sump.pjpeg

Ligner denne Peterson pumpe

Kode: Vælg alt

http://i.ebayimg.com/t/Peterson-Dry-Sump-pump-belt-drive-3-stage-unit-in-excellent-condition-/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqZ,!o4F!I(z(SMqBQFvtWNrzg~~60_3.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Peterson-Dry-Sump-pump-belt-drive-3-stage-unit-in-excellent-condition-/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqJ,!rQE+oColckgBQFvtd1k-!~~60_3.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Peterson-Dry-Sump-pump-belt-drive-3-stage-unit-in-excellent-condition-/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqZ,!q4E+oG2ciO4BQFvtb0flQ~~60_3.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Peterson-Dry-Sump-pump-belt-drive-3-stage-unit-in-excellent-condition-/00/s/NDgwWDY0MA==/$T2eC16RHJF8E9nnC7Q-WBQFvtZ7Ko!~~60_3.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Peterson-Dry-Sump-pump-belt-drive-3-stage-unit-in-excellent-condition-/00/s/NDgwWDY0MA==/$T2eC16V,!ykE9s7tw3lTBQFvtYMuP!~~60_3.JPG



Men mon ikke der er tale om dette kit
http://www.ca-automotive.co.uk/single_prod.php?prod_id=2028
(flere billeder på siden)
Med denne Peterson pumpe
http://www.ca-automotive.co.uk/enlargements/Picture8.pjpeg <- godt billedet

3 Scavenge IN -> 1 Scavenge OUT
1 Pressure IN -> 1 Pressure OUT




Her omtales kittet fra vacmotorsport halvejs nede på siden
http://www.gpforums.co.nz/thread/447091/1/

Billede
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#20 Indlæg af Kedde1980 »

Det er netop det kit som der henvises til, i det link jeg smed er der også et link til bedre billeder.

Har ikke tjekket priser på autoverdi's pumper for nyligt, men sidst jeg hørte var det ca. 25000kr for pumpen alene...
Så kan jeg ligeså godt lave en bund mere og stille på hylden til hvis det skulle gå galt.

lqs: hvorfor vil du suge i toppen? har aldrig hørt om nogen bmw motor der bøvler med at olien ikke vil rende ned, og hvis der kommer sug i bunden trækker det vel bare endnu bedre ned?
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Besvar