Side 2 af 3
: 22 mar 2012, 09:48
af møffe
Byg og test, det er en god måde at teste på, hvis du kikker på nettet så er der lige så mange løsninger som der er folk der bygger. Alle efter deres egen overbevisning.
Hvis vi går efter den matematiske overbevisning og regelsæt omkring 2+2=4 så ville alle motore og designs være ens på tværs af alle bilfabrikanter.
Så byg den som du syntes.
: 22 mar 2012, 19:52
af m power
møffe skrev:Byg og test, det er en god måde at teste på, hvis du kikker på nettet så er der lige så mange løsninger som der er folk der bygger. Alle efter deres egen overbevisning.
Hvis vi går efter den matematiske overbevisning og regelsæt omkring 2+2=4 så ville alle motore og designs være ens på tværs af alle bilfabrikanter.
Så byg den som du syntes.
Det gør jeg så også
Men hvis nu der var beviser for at et dobbelt plenium var langt det bedste, så ville det nok blive den løsning

: 23 mar 2012, 09:50
af grydesvamp
køb den tidligere omtalte bog, den er altså alle pengene værd. og det er ikke kun indsugningsmanifolder der står om, rigtig mange fede illustrationer..
jeg er ikke tilhænger af dobbelt plenum manifolderne, når luften kommer ind i rø 1 med x antal kilometer i timen hamrer det mod enden på røret og skal så først derfra til at finde igennem sprækken og ind i rør 2..
hvorimod den "klassiske" manifold med skråt indløb der sigter efter tragterne er mere direkte og "rigtig" i min verden..

: 19 jun 2012, 10:31
af -Pedersen-
syntes dette giver et godt indblik i hvordan luften skaber sig i sådan et plenum
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=735897
It's interesting how adding walls in the plenum actually INCREASED flow in all cylinders.
: 19 jun 2012, 15:27
af m power
En lille opdate.
Med standart vag 1.8 20vt agu manifold smed den 350hk ved 1,5bar, fik den 1,7bar så var der små 10 hk mere at hente, og kurven blev noget ustabil.
Med den nye manifold smider den 350hk ved 1,2bar og 430hk ved 1,65bar.
Så ud af dette er det helt klart at en standart manifold er en prop i systemet.
Det blev da også til en tid på 12,41 til DHB og det var på toyo888, så mon ikke det kun kan blive bedre med de nye M/T som desværre ikke nåede at komme frem til tiden.
: 19 jun 2012, 16:23
af møffe
Så har du brugt længe udregninger, masser af teori og testet mange forskellige designs ?
Fortæl fortæl.
: 19 jun 2012, 16:55
af m power
møffe skrev:Så har du brugt længe udregninger, masser af teori og testet mange forskellige designs ?
Fortæl fortæl.
Nej det har jeg ikke, men efter lidt søgen på google, og de indput der kom her på forum, der kom jeg frem til at det skulle være et enkeltkammer med trakte.
Så der er brugt et enkelt forsøg, dog er der så også monteret et 64mm VR6 spjæld i samme omgang.
Det havde self været sjovest at prøve med standart ca 55mm først, men så skulle manifold modifiseres igen for at kunne montere VR6 spjældet, men jeg tvivler nu også på at det er der alle de hk har skjult sig
Så det hele blev derfor lavet i en arbejdsgang

: 19 jun 2012, 17:08
af møffe
Jeg havde heller ikke regnet med andet,
Det er nemlig bare at få bygget noget og så bruge lidt fornuft.
Jeg ved at på cosworth modellerne er der forsøgt med enkelrum plenum, der er de ikke nogen succes. Men det er ikke en regl for at det er sådan for alle.
Mis indsugningen til en cosworth ( koster ca 24k brugt for den ægte i magnesium) det er en 2rums og flower ca 350hk pr port.
: 19 jun 2012, 17:12
af møffe
Det nyeste til en cosworth, bare for at understrege at en 2 kamret ikke er umulig at bruge.
http://shop.motorsport-developments.co. ... 1060-p.asp
: 19 jun 2012, 19:11
af -Pedersen-