Side 2 af 2

: 01 okt 2011, 21:11
af lassetn
Du ville ikke spænde mere?

: 02 okt 2011, 08:32
af Morten VJ
Jeg ville kun spænde dem mere, hvis toppakningen begyndte at gå i stykker.
Og jeg ikke kunne finde årsagen dertil.
Her stå der noget om volvo topbolte.
http://www.pbase.com/stealthfti/hb
De sidste linier er interessente!
Marine udgaven af motoren med samme bolte, og toppakning.
Bliver spændt 120 grader.
Hvor imod bil motoren kun bliver spændt 90 grader.

Hvorfor denne forskel?

MVH

Morten

: 02 okt 2011, 09:17
af HenrikGM
Godt spørgsmål.

Nu er der jo mere i den samling end boltene. Aluminiummet skal også kunne holde til trykket fra boltene.

Som sagt, så prøv at måle længden på boltene. Altså før og efter.

Det kan give dig et fingerpeg om hvor meget reserve der er i boltene.

Men hvordan afdækker du om topstykket kan holde til de sidste 30 grader? Der er et fingerpeg at læse i overfladen på topstykket hvor bolthovedet står på.

Prøv at sætte din momentnøgle på når du spænder dem. 30grader er meget, når du har spændt 90.

Men hvorfor er det du vil løbe alle disse risici med andre boltmomenter, osv for at nå den ydelse?

: 02 okt 2011, 09:30
af HenrikGM
Godt spørgsmål.

Nu er der jo mere i den samling end boltene. Aluminiummet skal også kunne holde til trykket fra boltene.

Som sagt, så prøv at måle længden på boltene. Altså før og efter.

Det kan give dig et fingerpeg om hvor meget reserve der er i boltene.

Men hvordan afdækker du om topstykket kan holde til de sidste 30 grader? Der er et fingerpeg at læse i overfladen på topstykket hvor bolthovedet står på.

Prøv at sætte din momentnøgle på når du spænder dem. 30grader er meget, når du har spændt 90.

Men hvorfor er det du vil løbe alle disse risici med andre boltmomenter, osv for at nå den ydelse?