Hvad kan man se på et tændrør? Nu mest om mit høje EGT.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#11 Indlæg af K-FINN »

Er det vel almindelig cruise ?, så er det meget varmt efter min mening.
Tror jeg ligger omkring 700 ved cruise.

Du kører sikkert med konservativ tænding, det kan give meget høj EGT, gætter på du har styr på AFR
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#12 Indlæg af Morten VJ »

Ca 3000 omd. og ca 110 km/t cruise. omkring 530-560 grader.
Sonden er monteret 2cm fra topstykke, med 1,5 cm indstik
AFR omrking de 16,5-1.
Omkring de 850-900 grader når den virkelig skal arbejde.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#13 Indlæg af dykkerdahl »

K-FINN skrev:Er det vel almindelig cruise ?, så er det meget varmt efter min mening.
Tror jeg ligger omkring 700 ved cruise.
Du kører sikkert med konservativ tænding, det kan give meget høj EGT, gætter på du har styr på AFR


ALLE ER VELKOMMEN MED ET BUD PÅ HVORFOR EGT. LIGGER SÅ HØJT FOR MIG.
Jeg vil tro at det her er ca 125Kmt i 5 gear (speedo er dødt)
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... hl/EGT.png

Helt rigtigt. Jeg har aldrig rørt min tændingstabel siden jeg laved det ud fra powerpage "Ignition Map Configurator - Startup Map"
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... hl/ING.png

Men jeg har så tilpasset min lambda tabel efter hvor varm EGT bliver.
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... Lambda.png

Men ellers køre motoren fantastisk med rigtig god respons.
Nissan 200sx
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#14 Indlæg af Runesm »

Jeg tænker om du har tjekket tændingen med en pistol, i tilfælde af at du nu tror du kører 26 men fx kun kører 16. Enten det eller du kunne godt tåle at trække tændingen lidt tidligere.

Jeg havde på en 10 km tur med let fod på speederen glemt at låse tændingen op fra 10 grader da jeg tjekkede den, og der var min manifold en pæn dunkel rød farve da jeg kom frem
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

dykkerdahl skrev:
K-FINN skrev:Er det vel almindelig cruise ?, så er det meget varmt efter min mening.
Tror jeg ligger omkring 700 ved cruise.
Du kører sikkert med konservativ tænding, det kan give meget høj EGT, gætter på du har styr på AFR


ALLE ER VELKOMMEN MED ET BUD PÅ HVORFOR EGT. LIGGER SÅ HØJT FOR MIG.
Jeg vil tro at det her er ca 125Kmt i 5 gear (speedo er dødt)
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... hl/EGT.png

Helt rigtigt. Jeg har aldrig rørt min tændingstabel siden jeg laved det ud fra powerpage "Ignition Map Configurator - Startup Map"
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... hl/ING.png

Men jeg har så tilpasset min lambda tabel efter hvor varm EGT bliver.
http://i233.photobucket.com/albums/ee10 ... Lambda.png

Men ellers køre motoren fantastisk med rigtig god respons.


Det er jo netop et opstartsmap, der kan få motoren til at køre.
Med meget safe indstillinger!!!
Derefter skal der justeres for at få den til at køre riktigt.
Meget høj egt avancer tændingen.
Prøv med 2 grader af gangen fra 100 kpa og ned og fra 1600 omdrejninger og op. LYT efter tændings banken, og slip gassen hvis det sker redarder derefter 3 grader.
Kig på egt, og hvis den begynder at køre underligt ved lav belastning så retader indtil den kører ordentligt igen.

Og helt personligt havde jeg nok flytter et par rækker ned under de 100 kpa. For at få en større opløsning på tabellen der.

Det bedste er altid at få skidtet kørt ind på et felt, for at finde de sidste HK.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#16 Indlæg af K-FINN »

Jeg ville prøve give den 5 grader mere i suge område, så tror jeg egt falder..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#17 Indlæg af dykkerdahl »

Jeg har ikke et rullefelt, så det bliver gjort på vej.

Ja tænding er nok et nyt emne jeg bliver nød til at arbejde lidt med.
Jeg har en lille knock detektor (Skassa model med 5 dioder) som jeg må tilsluttet, men jeg har lidt svært ved at komme i gang da det er sådan et mystisk område.
Men jeg kunne godt prøve at give den en 3-5 grader i suge området, og så prøve mig frem i tryk området...

Hvordan lytter i efter knock, det er jo ikke meget man kan høre i del larm.
Nissan 200sx
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af Morten VJ »

Man lytter med ørene self. :wink:
Men er bilen for godt isoleret, eller det omvendte.
Så er der et par forslag her,
http://www.vemssupport.com/forum/index. ... 680.0.html

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#19 Indlæg af dykkerdahl »

Jeg syntes mest det er min fine 3" Ebay udstødning jeg kan høre.

Jeg har i dag haft en lang Tlf samtale med Peter Vems om hvordan sådan en sensor virker, og er blevet enige med mig selv om at jeg nok heller må få den plastik ting sluttet til...
http://www.vemssupport.com/forum/index.php?topic=566.0

Er der nogle der hved hvor man i København kan købe:
1 Bosch knock senser.
4 NGK BCPR7ES eller BCR8ES tændrør.
Nissan 200sx
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#20 Indlæg af Morten VJ »

Bare husk at den fine boks skal justeres ind efter motoren!!

Mekonomen kan være et bud!!
Sensoren kan også findes hos en hugger, svenske og tyske biler er mit bedste bud.
Husk den må maks spændes med 25nm. svjh.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar