: 05 apr 2011, 11:02
Jeg forstår det ikke helt....
Hvis jeg har en motor der laver 100Hk ved 6000Rpm, så skulle der går ca 15 Hk til at trække motoren rundt...
Hvis jeg så på helt den samme motor montere turbo og laver 200Hk, vil jeg så pludselig skulle bruge 30Hk til at trække motoren rundt ved 6000Rpm.
Topstykket, oliepumpen, vandpumpen koster de samme Hk.
Modstanden i cyl. og de oliesmurte lejer må være næsten uden betydning.
Tilbage er der vel kun gnidningsmodstand mellem tandhjul i gearkassen, og hvis der skulle forsvinde 15 Hk der ville olien så ikke blive meget mere var varm.
Jeg syntes det ville være logisk hvis tabet var meget større i en tung V8 motor der laver 150 Hk som en lille 4cyl turbomptor der laver 150Hk.
Bare at tørne en stor motor 350Rpm på starteren kræver så meget mere strøm...
Hvis jeg har en motor der laver 100Hk ved 6000Rpm, så skulle der går ca 15 Hk til at trække motoren rundt...
Hvis jeg så på helt den samme motor montere turbo og laver 200Hk, vil jeg så pludselig skulle bruge 30Hk til at trække motoren rundt ved 6000Rpm.
Topstykket, oliepumpen, vandpumpen koster de samme Hk.
Modstanden i cyl. og de oliesmurte lejer må være næsten uden betydning.
Tilbage er der vel kun gnidningsmodstand mellem tandhjul i gearkassen, og hvis der skulle forsvinde 15 Hk der ville olien så ikke blive meget mere var varm.
Jeg syntes det ville være logisk hvis tabet var meget større i en tung V8 motor der laver 150 Hk som en lille 4cyl turbomptor der laver 150Hk.
Bare at tørne en stor motor 350Rpm på starteren kræver så meget mere strøm...