spændende tråd. prøv at giv jeres mening om emnet!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#11 Indlæg af Mads B (dk) »

oki man skulle bare tror at når man gik fra 20grader til 200grader så fik man den dobbelt mængde som skulle forbi turboen og derved bringe den hurtigere op i omdr ??
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#12 Indlæg af lqs »

mængden stiger ikke. hastigheden måske....
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#13 Indlæg af Mads B (dk) »

Ja det har du nok ret i
Billede
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#14 Indlæg af kbonde »

Mange forklaringer på et interessant emne!
Dog burde BG rødderne måske læse lidt om noget termodynamik.. :wow:
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#15 Indlæg af dykkerdahl »

Charles hedder ham i skal snakke med....

Nej i snakker lidt forbi hinanden tror jeg....

Vi har en indespærret luftmængde som vi tilsætter benzin.
Der opstår en kemisk reaktion som får temperaturen til at stige meget hurtigt.
sammen med den stigende temperatur stiger trykket lige så hurtigt.

Jo højre tryk jo hurtiger vil den nu varme gas passere igennem turboen.
Nissan 200sx
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#16 Indlæg af luske »

Bufas skrev:
Vaskebjørnen skrev:Det er morsomt at læse det virker lidt som for mange kokke fordærver maden, og jeg hørte nede på tanken er en gennemskindende faktor. :coffee:


Ja den er der tilmed brugt som argument! Bare omskrevet til:
Min onkel, er førende dansk vindmølle importør, så jeg burde vide hvad jeg snakker om.


og da så denne her kom på banen måtte jeg opgive at læse resten for en stund : min onkel har engang solgt en bazooka til en prøveløsladt grønlænder -> så jeg ved nok en hel del om hvordan man bunder en flaske snaps men man skyder på en rockerborg...... Argumentations niveauet har ramt bunden.....

:tooth:

MVH Luske
Christopher
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:31

#17 Indlæg af Christopher »

og da så denne her kom på banen måtte jeg opgive at læse resten for en stund : min onkel har engang solgt en bazooka til en prøveløsladt grønlænder -> så jeg ved nok en hel del om hvordan man bunder en flaske snaps men man skyder på en rockerborg...... Argumentations niveauet har ramt bunden.....

Griner endnu :lol: :lol: :lol:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

lqs skrev:hvad luften fylder er knap så vigtigt. det der noget at sige i det spil er hastighed og vægt af luften/udstødningsgassen. sådan lige hurtigt ud af den aldrende hukommelse.... så fylder det tæt på dobbelt ved 200grader i forhold til de 20.... men igen hvad det fylder, er i mine øjne underordnet.
MVH søren


Hvis nu vi ser helt ned på reaktionen på den enkelte vinge i turboens turbine, så er det kinetisk energi vi høster(primært). Dvs masse x hastighed.

Der sker dog en helt masse andre ting i selve huset inden der kommer dertil, så det er voldsomt indviklet at regne på, medmindre man har en termodynamisk baggrund (kan være svært alligevel!).

Men skal man have det rigtige billede, så er det energiniveauet før turboen¨- energiniveauet efter turboen der trækker akslen. Kun varmetabet til omgivende luft, samt friktion i glidelejerne(primært aksiallejet) skal trækkes fra for at få den effekt der er til rådighed for at trække kompressoren.
Termodynamik er det kapitel der skal læses hvis man vil se på dette. Alt andet er antagelser med varierende størrelser fejl.(som i en given situation kan være acceptable for at nå en hurtig konklusion)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#19 Indlæg af Saab-Daniel »

ÆÆÆLSKER den om vindmøller!! :-D
Jeg er ikke teknisk uddannet, men forstår dog lidt ting, blandt andet lidt om det fundamentale i vindmøller da jeg har været i branchen i 3 år efterhånden. Det er dog mindre end Henrikgm, omend i samme firma (og vidt forskellige afdelinger!!) - og den med vingerne er det samme som turbo'ens kompressorhjul var virkeligt go underholdning!! :-D
/Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#20 Indlæg af HenrikGM »

De fleste har faktisk fat i en eller flere brudstykker af virkeligheden, de mangler "bare" lige overblikket over hele processen. Men vil tydeligvist ikke acceptere at det måske et mere kompliceret end "bare lige".

For den almindelige bruger skal man nok holde sig til at det er en del af udstødningsenergien der bliver høstet, og jo mere man kan høste, jo mere er der til at trække kompressoren.
Dem der så vil vide mere kan så læse lidt termodynamik.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar