Praktisk erfaring med "tråd-sikring" af toppakning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#11 Indlæg af m power »

K-FINN skrev:Er det nogle bestemte modeller, har da kørt flere 6cyl bmw med turbo uden problemmer, de kører kun med almindelig står toppakning


specielt m20 motoren de har et svagt topstykke, som har med at løfte sig.
det hjælper dog en del hvis vandkanalerne bliver svejst op.
men ved 300hk er der normalt ingen problemer,men det kommer der med mere tryk/hk
KarstenM
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 maj 2008, 20:58

#12 Indlæg af KarstenM »

m power skrev:bmw 6cyl har probleme.
der er mls pakninger faktisk ringere end standart

Bare rolig, det er ikke en mls pakning. Det er ren kobber, uden ekstra pakninger over/under.
Og bortset fra det, heller ikke en bmw motor :)

HenrikGM skrev:Hvis man alligevel har startet CNC fræseren, så kan man ligeså godt lave blokken med integreret ring, istedet for at fedte med løse ringe.

Du mener at man fræser "omvendt" ? altså fjerner 0.25mm over hele blokken, og efterlader ringe rundt om boringerne? Så kan man vel også sikre olie/vand kanaler samtidigt på denne måde og undgå oliespild / flydende pakning...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Undgå spild med en ren kobber pakning er nok ikke så nemt endda.

Ja, når man nu har startet CNCen, hvorfor så lade sig begrænse af box-thinking?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#14 Indlæg af Spirillen »

Undgå spild med en ren kobber pakning er nok ikke så nemt endda.


Jeg vil lige sige, at jeg har INGEN problemer haft med utætheder fra olie og vand.
pakningen har fået en microskopisk klat flydende pakning(varmebestandig siliconepakning) rundt ved olie og vandkanaler.

Ja, når man nu har startet CNCen, hvorfor så lade sig begrænse af box-thinking?


Jeg kan sagtens følge dig her, havde faktisk denne løsning oppe at vende også, men argumentet for, at gøre som jeg har gjort(siger bestemt ikke det er den eneste rigtige løsning).
Er at(set med mine øjne) en fjedertråd, der siddder KLEMT ned i sporet(og bliver der!), trykker en hel del hårdere, end en alu"ring".
Jeg tænker på, at hvis man "kommer til" at montere en ikke_helt_udglødet pakning, er jeg bange for, alu-ringen vil deformere lidt, medmindre den har et modspor i blokken, og der vil man nok alligevel ikke være home safe?

Modsporet har jeg valgt fra, helt bevidst af den simple grund, at hvis blokken giver efter for presset, kan man bare smide toppen over på en anden std. blok, og være kørende igen, efter et par timer med "svensknøglen".

Hvis jeg får tid senere på dagen, kan jeg tage et par billeder af en kobberpakning, der har kørt med højt tryk uden o-ring, og en der kørt med o-ring.
Tror faktisk også jeg har en "brugt" Elring pakning, der kan stryge med i billedet?
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

Dvs du har lavet sporet i topstykket??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#16 Indlæg af Spirillen »

Ja.
Jeg kiggede lige hurtigt efter billeder, men fandt dem ikke.
Har desværre ikke tid til at lede mere efter dem lige nu.

Her er der et par billeder, jeg har lagt ud på MortenVJ´s byggetråd.
Billede
Billede


Vil lige sige, at knastakslen ruller helt som den skal, så topstykket er stadig "plant", hvis det er det du tænker på.
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Lægge en stålring i en rille skåret i et alutopstykke(der skal bruge al den stivhed du kan fremtvinge), og klampe det hele imod en stiv støbejernsblok er den omvendte verden.

Stålringen er uendeligt meget mere stiv end aluminiummet, og nu er der endda skåret en kærvanviser i toppen præcist rundt om cylinderdiameteren.

Den måde man normalt gør det trick på er at fræse rillen i blokken. Grunden til at det er det rigtige sted er fordi blokken er hård nok til at bære ringen ca. 100-150um over decket. Når det glatte topstykke kommer på, og den almindelige std pakning ligger imellem og det spændes sammen er toppen ikke væsentligt hårdere belastet end uden ringen, tilgengæld laver ringen en låserille i flammeringen og låser flammeringen fra at presses ud.

Så svækker du ikke toppen, men kan beholde max styrke i toppen.
Problemet nu er at toppen næppe kan bære ringen, aluminiummets fladetryk er lokalt over flydespændingen, og den reelle låsekraft er meget mindre end det du kan opnå.

Mit råd; lav den i blokken. Lav den kun i top, hvis du har ståltopstykke.

Std Elring eller Gôetze pakning kan tumle 500+hk på en plan blok og plan top.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Spirillen
Senior Medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 24 maj 2005, 10:16
Geografisk sted: Horsens

#18 Indlæg af Spirillen »

Alt sammen ganske gode argumenter.
Og jeg vil give dig ret i alt hvad du skriver, om kærvdannelser og svækkelse af topstykke.

Når det så er sagt, er det i mine øjne lidt overkill, at sige, at man kun må fræse Oring i ståltopstykker.
I teorien ja, men i praksis har det stort set ingen betydning, eftersom det snildt klarer den belastning det udsættes for, har feks holdt til at en cylindervæg blæste ud.
Men holdbarheden over tid er muligvis en anden historie, som kun tiden kan fortælle os.

Iøvrigt kunne man mindske kærvdannelsesfaktoren væsentligt ved, at lave sporet med en radius på fræseren.

Stivheden af topstykket bliver jo hjulpet ganske meget af blokken, som den er spændt fast mod.

Der findes jo også mange der laver dobbelt Oring spor, jeg er godt klar over, at det er helt anden stressfaktor der er tale om her, men starten på kærvdannelse er den samme, pga af den skarpe kant i bunden af sporet.
Billede

Men som jeg skrev tidligere var min tilgang til sagen, at kunne skifte blok hurtigt.
Og til det formål fungerer denne metode ganske formidabelt.
Vedhæftede filer
komp3.gif
komp3.gif (6.06 KiB) Vist 4038 gange
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Løs problemet med blokken ved at sætte nogle bedre plejlstænger i, samt støbe blokken op ca. 50%.

Bedre end at lave blokken med "lynkoblinger" ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#20 Indlæg af HenrikGM »

BTW; den skitse er fin, men nok ret voldsomt overdrevet. Overdrivelse fremmer forståelsen(mis) ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar