Adaptronic 1280

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#11 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Dybro skrev:sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Dybro
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
Geografisk sted: Jylland

#12 Indlæg af Dybro »

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.

I Adaptronic 1280 kan man stort set lave ALT. Det hele programmeres lidt som om det er en PLC, og derfor behøver man ikke at vente på en software-opdatering, hvis man lige mangler en speciel funktion - man laver den bare selv :gnaek:


Men umiddelbart, så virker det som om, at common-rail diesel og GDI/FSI stadig er under udvikling :|
Vedhæftede filer
Bette screenshot fra 1280-software
Bette screenshot fra 1280-software
1280.jpg (225.26 KiB) Vist 5960 gange
Audi UrS4 2.2 20VT
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#13 Indlæg af TB206HDI »

Dybro skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.





Hvorfor er det begrænset? Og hvilke ting vil du lave?
Dybro
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
Geografisk sted: Jylland

#14 Indlæg af Dybro »

TB206HDI skrev:
Dybro skrev:
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Dybro skrev:sådan en edc15 eller 16 er jo bare et obd-flash-tool


Det er en "oem" motorstyring..


Ok.. men så er det jo begrænset hva man kan lave af sjove ting og sager.





Hvorfor er det begrænset? Og hvilke ting vil du lave?

Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??
Audi UrS4 2.2 20VT
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#15 Indlæg af TB206HDI »

Dybro skrev:Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??


Ja.

..men hvad vil du bruge de ekstra indgange/udgange til?
Dybro
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
Geografisk sted: Jylland

#16 Indlæg af Dybro »

TB206HDI skrev:
Dybro skrev:Kan du fx programmere ekstra udgange til at gøre noget helt andet, og programmere ekstra indgange..??


Ja.

..men hvad vil du bruge de ekstra indgange/udgange til?

Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.

Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.
Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.
Audi UrS4 2.2 20VT
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#17 Indlæg af TB206HDI »

Dybro skrev:Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.


Ja det er lettere på en Adaptronic, men spørgsmålet er om du reelt vil få brug for det, eller om det bare er "fordi man kan". Og er det 29.500 kroner værd at kunne?

Dybro skrev:Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.


En OEM styring kan flere tricks end du tror.. og den er bedre skruet sammen end en eftermarkedsstyring.

Dybro skrev:Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.


Du kan ændre mere end du tror i en oem styring ;) f.eks. har jeg launchcontrol på min HDI - på oem styring. Det kræver blot at man tænker over hvordan og hvorfor den virker. Jeg har også begrænset moment i de lave gear, overboost funktionalitet i de to højeste gear, VNT turbostyring og lidt flere ting - altsammen er noget som min OEM styring ikke kan styre ab fabrik, men som man kan få den til hvis man vil ;)
Dybro
Junior Medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 apr 2010, 23:13
Geografisk sted: Jylland

#18 Indlæg af Dybro »

TB206HDI skrev:
Dybro skrev:Jah.. fx pumper eller blæsere, som bliver aktiveret af en eller flere variable input-signaler og evt. kombineret med interne variabler i ECU'en.
Det vil i hvert fald være muligt i adaptronic 1280.


Ja det er lettere på en Adaptronic, men spørgsmålet er om du reelt vil få brug for det, eller om det bare er "fordi man kan". Og er det 29.500 kroner værd at kunne?

Dybro skrev:Men det er da self. helt fint, hvis du kan nøjes med en oem ecu - intet galt i det.


En OEM styring kan flere tricks end du tror.. og den er bedre skruet sammen end en eftermarkedsstyring.

Dybro skrev:Jeg vil bare mene, at mange synes det er et væsentligt + hvis man kan programmere svinet som man vil, og dermed ikke er låst fast til en oem ecu.


Du kan ændre mere end du tror i en oem styring ;) f.eks. har jeg launchcontrol på min HDI - på oem styring. Det kræver blot at man tænker over hvordan og hvorfor den virker. Jeg har også begrænset moment i de lave gear, overboost funktionalitet i de to højeste gear, VNT turbostyring og lidt flere ting - altsammen er noget som min OEM styring ikke kan styre ab fabrik, men som man kan få den til hvis man vil ;)

Ok.. Er det så en Bosch ecu? - hvis ja, så skal man vel knække en hel masse koder, som sagtens kan være krypteret også. Det må jo så betyde rigtig, rigtig mange timer til softwaremodificering og test. Måske kan man købe en færdig chip med fx launchcontrol eller lignende - men så kommer man jo også til at betale.
Audi UrS4 2.2 20VT
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#19 Indlæg af VAG mekaniker »

TB206HDI skrev:
Henrik D.S. skrev:Att: Dybro
Jo 30.000 er nok for den koster nøjagtig 30.000kr :D Skal nemlig igang med og arbejde med det her til vinter ! 8)



Hvorfor ikke bare tage en edc15 eller edc16 istedet? Dem kan du få til under 500 kroner...


Dem jeg kan finde på ebay til de penge, kræver de ikke at man "køber" software til at ligge ind i motorstyring, altså selve det man vil ændre i motorstyring?
Eller er det helt frit det man vil ændre, når man har købt det kabel , lyder næsten for godt til at være sandt :coffee:
You tube har ikke lige kunne hjælpe mig, anden end nogle data som bliver taget ud af motorstyrting og derefter lagt nyt ind.....

Link modtages med glæde :up:
v/h Peter
Besvar