Twin Scroll hvilken port

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#11 Indlæg af -Pedersen- »

Kan godt være det bare er mig.
Men hvis du vil drage nytte af twinscroll, puster cyl 1-4 samt 2-3 ikke på hver sin port ?
I såfald blænder du ikke 2 cylindre af når spjældet lukkes ?

Eller går alle 4 rør bare ned i 4-1 collector ?

Mvh
^ Der tages forbehold for trykfejl. ;)
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#12 Indlæg af Lars PH »

når mit spjæld står i midten går 1 og 4 til den ene port og 2 og 3 til den anden port når jeg så vipper plader går alle 4 til en port min plade er hingslet oppe ved flancen hvor du spænder turboen fast skal nok smide nogle billeder op men skal lige havde pudset lidt på det først så et er lidt pænere
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#13 Indlæg af Jesper H »

Hvis man bruger den "quick spool valve" fra sound performance, så skal man ikke bruge en twin scroll manifold :)
Her er en sammenligning imellem med og uden "quick spool valve":Billede
Spørgsmålet er nok bare om den ikke have spoolet lige så hurtigt uden quick spool valve, men istedet for med en twin scroll manifold :)
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Brugeravatar
T.Sørensen
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20 dec 2007, 15:58
Geografisk sted: skærup 7080 børkop

#14 Indlæg af T.Sørensen »

hej igen først vil jeg undskylde til søren for at vi er nogle der går med utraditionelle tanker om motor tuning... her med gjort...
dert der skal til er et spjæld system der virker således at ved lave rpm skal alle 4 udstødnings pulser havne i port 1 (port 1 = port tættest på afgas siden) og port 2 skal blændes af (port 2 = port tættest på lejehuset) dette gøres ved at fremstille en collektor med en plade/ spjæld der er hængslet i midten af flancen således at ved ingen ladetryk vil actuatoren trykke spjældet til den ene side så alle udstødningspulser havner i port 1. når så at ladetrykket stiger vil pladen/spjældet bevæge sig tilbage imod midten sådan at pulserne 1+4 havner i port 1 og pulserne 2+3 havner i port 2....
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#15 Indlæg af dykkerdahl »

T.Sørensen skrev:hej igen først vil jeg undskylde til søren for at vi er nogle der går med utraditionelle tanker om motor tuning... her med gjort...
dert der skal til er et spjæld system der virker således at ved lave rpm skal alle 4 udstødnings pulser havne i port 1 (port 1 = port tættest på afgas siden) og port 2 skal blændes af (port 2 = port tættest på lejehuset) dette gøres ved at fremstille en collektor med en plade/ spjæld der er hængslet i midten af flancen således at ved ingen ladetryk vil actuatoren trykke spjældet til den ene side så alle udstødningspulser havner i port 1. når så at ladetrykket stiger vil pladen/spjældet bevæge sig tilbage imod midten sådan at pulserne 1+4 havner i port 1 og pulserne 2+3 havner i port 2....


:popcorn:
Nissan 200sx
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#16 Indlæg af lqs »

T.Sørensen skrev:hej igen først vil jeg undskylde til søren for at vi er nogle der går med utraditionelle tanker om motor tuning... her med gjort...
dert der skal til er et spjæld system der virker således at ved lave rpm skal alle 4 udstødnings pulser havne i port 1 (port 1 = port tættest på afgas siden) og port 2 skal blændes af (port 2 = port tættest på lejehuset) dette gøres ved at fremstille en collektor med en plade/ spjæld der er hængslet i midten af flancen således at ved ingen ladetryk vil actuatoren trykke spjældet til den ene side så alle udstødningspulser havner i port 1. når så at ladetrykket stiger vil pladen/spjældet bevæge sig tilbage imod midten sådan at pulserne 1+4 havner i port 1 og pulserne 2+3 havner i port 2....
i stedet for at undskylde... så kunne jeg godt tænke mig et link<7en henvisning til nogen der har fået det her til at virke.
MVH søren
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#17 Indlæg af Lars PH »

forsøgte lige at tage et billed men det blev nu ikke for godt


Billede

Uploaded with ImageShack.us

og vidioen er ikke meget bedre

http://img139.imageshack.us/img139/2111/mov00089.mp4
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#18 Indlæg af dykkerdahl »

Lidt synd at der ikke er mere lys på den film, du bliver lige nød til at lave en til.
Kvaliteten er er ok, bare mere lys.

Har du regnet på hvor meget der skal til at åbne spjældet op til twin scroll, for på undersiden af klappen vil der være vacuum og i manifolden er der måske et modtryk på 2 bar...

Håber at du vil følge op på denne tråd efterhånden som du får den monteret + film
:popcorn:
Nissan 200sx
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#19 Indlæg af Lars PH »

nej har ikke regnet på det må tage problemet som de kommer
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

#20 Indlæg af Lars PH »

så er jeg kommet lidt længre med mit for søg med at skift mellem 1 og 2 porte på turboen. ind til nu prøver jeg med en hx 35 turbo på en renault alpine 1,4 motor når jeg køre med en port kan jeg begynder at bygge lade tryk op ved 3500 omdr med 2 porte får jeg slet ikke gang i den.
det skal siges at jeg ind til nu ikke har gjort noget ved benzin så den køre med monopoint og anden benzin tryks regulator. så håber på noget tidliger tryk når jeg engang får bygget noget andet indsprøjtning til den.
Kan også godt se problemet med at jeg kun kan styre wg trykket på den ene port det bliver så næste opgave men nu skal jeg først se hvor tidlig jeg kan bygget tryk inden jeg laver det om.
Besvar