mere efekt i AAM vw motor
Redaktør: Moderatorer
-
manta cc
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 09 jan 2006, 19:31
- Geografisk sted: Mors
Jeg havde helt glemt at jeg havde skreve denne emne...
Jeg har nu fået bussen synet og godkendt med AAM motoren...
Jeg vil faktisk sige at det kørte rimelig godt.. dog ikke hurtig.. men til at leve med...
Det gik rigtig godt ind til den gad og lave olietryk længer og den begynde banke...
Man skal lade vær med at købe en motor der har gået 300tkm og har stået i en garage i 4år...
Så PT har en defekt AAM motor til at stå på gulvet og "ny" til stå på bordret og venter på en ny oliepumpe...
Men når jeg nu har en defekt AAM motor til at stå..
hvis den skulle renoveres..
Der skal selvfølgelig lejer og sliddele og pakninger...
Men hvis man skal tag de bedste stumper fra vw hyler til at lave en benzin motor med mest mulig moment...
hvordan vil i så gøre det...
Jeg har nu fået bussen synet og godkendt med AAM motoren...
Jeg vil faktisk sige at det kørte rimelig godt.. dog ikke hurtig.. men til at leve med...
Det gik rigtig godt ind til den gad og lave olietryk længer og den begynde banke...
Man skal lade vær med at købe en motor der har gået 300tkm og har stået i en garage i 4år...
Så PT har en defekt AAM motor til at stå på gulvet og "ny" til stå på bordret og venter på en ny oliepumpe...
Men når jeg nu har en defekt AAM motor til at stå..
hvis den skulle renoveres..
Der skal selvfølgelig lejer og sliddele og pakninger...
Men hvis man skal tag de bedste stumper fra vw hyler til at lave en benzin motor med mest mulig moment...
hvordan vil i så gøre det...
-
8v
- Nyt Medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 24 mar 2006, 16:37
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
-
manta cc
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 09 jan 2006, 19:31
- Geografisk sted: Mors
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
manta cc skrev:ja men det skal være uden tryk
Nu roder jeg lige i gløderne ved at påstår at det kan du ikke uden at at øge motorens volumen! I hvert fald ikke i mærkbar grad uden større mekaniske ændringer og det du så ender med er sandsynligtvis kun mere trækkraft over 3000 omdr. Er det det du efterspørger?
Går ud fra du har styr på at der er en direkte sammenhæng mellem moment og hk. Plus at der er en vis sammenhæng mellem motorstørrelse og afgivet max moment, med mindre man da snyder og sætter tryk på.
-
manta cc
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 09 jan 2006, 19:31
- Geografisk sted: Mors
-
manta cc
- Nyt Medlem
- Indlæg: 31
- Tilmeldt: 09 jan 2006, 19:31
- Geografisk sted: Mors
-
Gummispoiler
- Medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
er det ikke kun "interne" stumper der adskiller den motor fra motoren med mere ydelse??
Dette er sakset fra (det til tider upålidelige) WIKIPEDIA:
1.8 R4 55-76kW
identification
parts code prefix: ???, ID codes: HT, RD, RV, PB, GZ, GX, PF, FP, ABS, ADZ, ACC
engine displacement & engine configuration
1,781 cubic centimetres (108.7 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x stroke: 81.0 by 86.4 millimetres (3.19 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.94:1 - undersquare/long-stroke, 445.2 cc per cylinder, compression ratio: 8.5-10.8:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; five main bearings, die-forged steel crankshaft
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, 8 valves total, single overhead camshaft (SOHC)
fuel system & engine management
Bosch CIS continuous single-point fuel injection system, with or without knock control and electronic timing advance
multi-point electronic indirect fuel injection with four intake manifold-sited fuel injectors; Magneti Marelli, Bosch Motronic or Digifant
electronic injection Total Flex, Gasoline or Ethanol (BR)
DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes, applications
55 kilowatts (75 PS; 74 bhp) @ 5,000 rpm; 140 newton metres (103 ft·lbf) @ 2,500 rpm — AAM, ANN (discontinued)
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 5,200 rpm; 142 newton metres (105 ft·lbf) @ 3,000 rpm — RP (discontinued)
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 5,500 rpm; 145 newton metres (107 ft·lbf) @ 2,500 rpm — ABS, ADZ, ANP: VW Gol, VW Golf Mk3, VW Pointer, SEAT Ibiza Mk2
72 kilowatts (98 PS; 97 bhp) @ 5,400 rpm; 143 newton metres (105 ft·lbf) @ 3,000 rpm — 1P (discontinued)
76 kilowatts (103 PS; 102 bhp) @ 5,400 rpm; 155 newton metres (114 ft·lbf) @ 3,000 rpm — VW Gol, Volkswagen Santana, VW Golf Mk1, VW Golf Mk2, VW Saveiro
applications
Audi 80, Audi 100, SEAT Ibiza Mk2, SEAT Córdoba Mk1, SEAT Toledo Mk1, Volkswagen Golf Mk2, Volkswagen Golf Mk3, Volkswagen Golf Mk3 Cabriolet, Volkswagen Golf Mk3 Variant, Volkswagen Vento, Volkswagen Jetta Mk2, Volkswagen Jetta Mk3, Volkswagen Passat B2, Volkswagen Passat B3, Volkswagen Passat B4
Dette er sakset fra (det til tider upålidelige) WIKIPEDIA:
1.8 R4 55-76kW
identification
parts code prefix: ???, ID codes: HT, RD, RV, PB, GZ, GX, PF, FP, ABS, ADZ, ACC
engine displacement & engine configuration
1,781 cubic centimetres (108.7 cu in) inline-four engine (R4/I4); bore x stroke: 81.0 by 86.4 millimetres (3.19 in × 3.40 in), stroke ratio: 0.94:1 - undersquare/long-stroke, 445.2 cc per cylinder, compression ratio: 8.5-10.8:1
cylinder block & crankcase
grey cast iron; five main bearings, die-forged steel crankshaft
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; two valves per cylinder, 8 valves total, single overhead camshaft (SOHC)
fuel system & engine management
Bosch CIS continuous single-point fuel injection system, with or without knock control and electronic timing advance
multi-point electronic indirect fuel injection with four intake manifold-sited fuel injectors; Magneti Marelli, Bosch Motronic or Digifant
electronic injection Total Flex, Gasoline or Ethanol (BR)
DIN-rated motive power & torque outputs, ID codes, applications
55 kilowatts (75 PS; 74 bhp) @ 5,000 rpm; 140 newton metres (103 ft·lbf) @ 2,500 rpm — AAM, ANN (discontinued)
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 5,200 rpm; 142 newton metres (105 ft·lbf) @ 3,000 rpm — RP (discontinued)
66 kilowatts (90 PS; 89 bhp) @ 5,500 rpm; 145 newton metres (107 ft·lbf) @ 2,500 rpm — ABS, ADZ, ANP: VW Gol, VW Golf Mk3, VW Pointer, SEAT Ibiza Mk2
72 kilowatts (98 PS; 97 bhp) @ 5,400 rpm; 143 newton metres (105 ft·lbf) @ 3,000 rpm — 1P (discontinued)
76 kilowatts (103 PS; 102 bhp) @ 5,400 rpm; 155 newton metres (114 ft·lbf) @ 3,000 rpm — VW Gol, Volkswagen Santana, VW Golf Mk1, VW Golf Mk2, VW Saveiro
applications
Audi 80, Audi 100, SEAT Ibiza Mk2, SEAT Córdoba Mk1, SEAT Toledo Mk1, Volkswagen Golf Mk2, Volkswagen Golf Mk3, Volkswagen Golf Mk3 Cabriolet, Volkswagen Golf Mk3 Variant, Volkswagen Vento, Volkswagen Jetta Mk2, Volkswagen Jetta Mk3, Volkswagen Passat B2, Volkswagen Passat B3, Volkswagen Passat B4
MVH Niels P.
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
manta cc skrev:Nej det er faktisk en 1,8 AAM
kartoffel/kartoffel
hvorfor skulle de samme ting der virker på en alm motor ikke virke på en røvskubber.
gå din top igennem for hvad du syntes skulle give problematiske forhold.
vælg en knast der giver en del moment iflg folk der ved noget om det. køb en 4-2-1 bananmanifold og ellers en god uds.
vær ikke bange for at lave kanaler og indsugningsmanifold selv. det kan nemt gå til held. og ellers så koster det jo ikke meget at kassere en top til sådan en.
og så måske noget sprøjt på så du kan fremhæve det område du køre mest i. og hvis du kan så masser af indsugningslængde før spjældet.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS