Side 2 af 4
: 22 aug 2010, 22:48
af Runesm
Carsten skrev:Vil næsten vove at påstå at hvis 5 bars olietryk ikke er nok til at dine løftere kan holde trit pga højere ladetryk, er det ikke en stærkere oliepumpe, men nye løftere du skal ha fat i... en diesel tar trods alt ikke så mange omdr som en benzin motor, og hvis 5 bars olietryk er nok til 8000omdr på en benzin motor, så kan jeg ikke forestille mig andet end at det er nok til en diesel motor der tar måske 5500omdr.
Jeg vil nok mene der skal mere end 2 bars tryk til at forhindre ventilen i at blive trykket ned. er jeg helt forkert på den her?`....
Umiddelbart ja, en hydraulisk ventilløfter er ikke tryksmurt, den ligger i oliebad, og sutter selv olie hver gang den bliver sluppet.
: 23 aug 2010, 00:08
af Carsten
Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.
: 23 aug 2010, 10:24
af TB206HDI
Carsten skrev:Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.
Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.
: 23 aug 2010, 16:17
af HenrikGM
TB206HDI skrev:Carsten skrev:Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.
Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.
Jeg kan godt læse du skriver "klapper sammen", men hvad er det helt præcist du mener der sker?
: 24 aug 2010, 13:08
af TB206HDI
HenrikGM skrev:
Jeg kan godt læse du skriver "klapper sammen", men hvad er det helt præcist du mener der sker?
Jeg går ud fra at olien bliver presset ud af den, så de kollapser og ventilerne dermed ikke får åbnet mere end et par milimeter. Dette bevirker at der ikke er noget der driver turboen og den mister ladetryk med det samme og får derfor alt for meget diesel ind. + den ændrer lyd fordi den ikke kan komme af med trykket fra forbrændingen.
Se eventuelt filmen jeg postede før.
Det sker som regel hvis åbningstiden på dyserne er alt for lang pga. for lavt dysetryk, eller hvis der er nok ladetryk og nok omdrejninger. Jeg har haft problemet for nogen tid siden med et Landberg map med 155Hk (og MASSIV røg). Dengang kørte jeg på 0w30 olie. Nu kører jeg med 5W50 olie og omkring 180Hk - og der er ikke problemer mere.
: 27 aug 2010, 08:51
af kolermanden
TB206HDI skrev:Carsten skrev:Jamen Rune så bekræfter det jo også det jeg siger, hvis en hydraulisk ventilløfter selv suger sin olie, bør den ikke være påvirket af der kommer 2 bars tryk ind i motoren, alene det olie der er i løfteren bør ku holde afstanden mellem ventil og knastaksel når den åbner. Så der kan næsten kun være tale om defekte løftere hvis de tillader ventilerne at være mere eller mindre konstant lukkede ved fuldlast og 5500omdr.
Dårlige løftere ab fabrik kombineret med _meget_ mere diesel ved 4500 rpm og 1.8bars ladetryk contra 0.9 bar std. Det kan løfterne ikke holde til, de klapper sammen.
bare lidt info . jeg køre op til 5200 rpm og har ikke problemer og 2.2 bar .. og en 10-60 olie. men der sidder også næste ny læfter i . de blev skifte da jeg skifte topen på den de gl har køre ca 100k og de var ok . men ny koster ca 60 kr pr stk.
så lidt info til bezinfolket så køre sådan en hdi motor med læfter der måler ca. 10-12mm i dim. og med rullelæfter.
: 29 aug 2010, 21:55
af TB206HDI
Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender

: 30 aug 2010, 07:52
af kolermanden
TB206HDI skrev:Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender

Peugeot 306 hdi

: 30 aug 2010, 09:00
af TB206HDI
kolermanden skrev:TB206HDI skrev:Hva er det for en hdi du har? Med 2.2bar burde det være en jeg kender

Peugeot 306 hdi

tøhø... jeg mener hvad er der lavet ved den? Det er en RH chippet en ikke?
2.2bar lyder voldsomt, men det kommer jo an på hvilken mølle den har på

: 31 aug 2010, 07:03
af skodacombi
nu spørger jeg god nok dumt hvorfor laver du ikke faste lyfter også justerer dem ind.. det har jeg lavet sammen med lars lybker en gang for lang tid siden på en motor der skulle bruges til race.....michael