Ustabil MS Gode ideer søges.

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

grydesvamp skrev:Satser på at min makker modtager en fin lille pakke her først i næste uge..
:lol:


Men selv når stikkene til dyserne er taget af og den ikke laver spikes på rpm signal blander den stadig koder så snart man rører starteren for så at slukke og tænde for boksen.. Så det kan vel ikke være dysedriveren alene der giver balladen ?


Spørgsmålet er sådan set så enkelt som at finde alt det der tog skade dengang boksen var koblet direkte på tændspolen på de forkerte udgange. At finde alle fejl, uden blot at skifte alt kan være lidt tricky, tydeligvist ikke nok at skifte de åbentlyst defekte komponenter.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#12 Indlæg af grydesvamp »

Ny boks monteret.. Rpm signal er nu stabilt ;) og bilen kom sådanset igang, som altid er der lige lidt justering første gang der skal liv i sådan en bil. men da vi slap knappen til starteren havde den igen blandet hvad der ligner 2 koder.. altså nøjagtig det samme problem som før nævnt.

Vi prøvede så med et nyt alm. syre batteri (der sidder et lille gele batteri i bilen normalt)

Det gav ingen forskel, Min tanke var at ms skulle blive tosset når spændingen kom under det kritiske nivau, men i real time display ligger spændingen på omkring 10 volt når starteren turner motoren, flere batterier og startkabler er prøvet men selv ved 11,5 volt er det samme resultat. så vi må her konkludere at det ikke er et spændings problem.

Næste tanke faldt på generatoren som jo kører med rundt når man turner.. ledningerne til den blev demonteret.. stadig det samme problem.. så snart man slipper startknappen bliver boksen skør.

Den eneste måde at få boksen tilbage til "normal stand" er at ligge firmware ind igen, hvilket vi har gjort en del gange.

Under en genindlæsning af firmware kom martin uheldigvis til at turne starteren meget kort, og så blev MS pigesur og ville ikke tage imod ny firmware..

Nu kommer boksen også for første gang med en fejlkode :

boot>L what?
Download failed:
Expected response " Complete
Boot>",
but received this "
" .ot>L - what?
tryk på vilkårlig tast for at fortsætte...

Jeg ved hvor boot jumperen sidder i de 2 af henriks tidligere modeller af MS men i denne nye boks er jeg desværre lidt på vildspor.. så ikke flere forsøg lige nu..

Eneste ide jeg har tilbage nu er ny starter, hvilket jeg ikke helt tror på, men kan ikke rigtig se problemet andre steder. Derefter er eneste håb nok en stille bøn på knæ ovre i hjørnet af værkstedet.. og evt en lille tåre.. !§! :cry:
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#13 Indlæg af grydesvamp »

Boot jumper lokaliseret. og boks tilbage i normal - ikke pigesur - tilstand ;)

aktiverede starteren ude på selve starteren med en jumper og nu kunne vi fint turne starteren uden boksen blev skør, vi prøvede lidt frem og tilbage, men da jeg slukkede for boksen efterfølgende var fejlen der igen..

Der er lige en lednig eller 2 der skal lokaliseres og evt efterspændes!.


jeg har det som om fejlen ligger lige der foran næsen på mig men jeg kan bare ikke se den!

Generatoren er koblet fra mekanisk og elektrisk. så ingen støj der.
Fri bane fuld hane! :-)
-Pedersen-
Senior Medlem
Indlæg: 470
Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
Geografisk sted: I æ corolla.
Kontakt:

#14 Indlæg af -Pedersen- »

Hvordan er stel trukket ud til karosse/motor fra batteri ?
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#15 Indlæg af grydesvamp »

batteri står midt i bilen, 40 cm kabel fra batteri til stelpunkt midt i bilen, derfra videre ud til motorblok ved starter, igen fra topstykke og ned på vange i motorrum,

MS har effekt stel (møtrik svejset fast i bunden på bilen) og signal stel er en kobber skinne der er boltet fast til stel.

Tps samt tændingsmodul tager stel på blokken, ikke på samme bolt.

vandtemp, lufttemp samt signal stel til trigger sensor er boltet fast på kobberskinnen.

Der er fin tænding på bilen, men det store problem ligger i ms som spontant går i fisk,
Fri bane fuld hane! :-)
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#16 Indlæg af warp »

Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.
mkiiL
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2008, 14:06

#17 Indlæg af mkiiL »

warp skrev:Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.


Hvor i boksen skal vi måle og hvad skal vi måle?
warp
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 16 sep 2007, 22:51

#18 Indlæg af warp »

mkiiL skrev:
warp skrev:Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.


Hvor i boksen skal vi måle og hvad skal vi måle?


Start med at måle på forsyningsspændingen til mikro'en og se om der kommer spikes når I trykker/slipper startknappen.
...en spike på nogle få mikrosekunder er nok til at give problemer, men det ses ikke på et multimeter og derfor er et scope nødvendigt.
Hvis ikke I finder noget på forsyningsspændingen så gå videre og kig på de sensorsignaler der går ind på mikro'en.

(jeg har været lidt inde på emnet tidligere i tråden)
mkiiL
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2008, 14:06

#19 Indlæg af mkiiL »

Så blev fejlen fundet efter et lille besøg hos Henrik GM.

Ledningen til starter relæ var pakket sammen med resten af motorstyrings ledningsnettet. Hvilket gav støj nok til at lave balade i boksen.

Samt pin 11 blev forbundet med forsygningen til dyser.

Henrik lagde en ny software i boksen, trykkede lidt på pc`ern og der var LIV! :up:
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#20 Indlæg af grydesvamp »

Rettelse der ER liv ;)
Fri bane fuld hane! :-)
Besvar