Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:31

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 maj 2010, 07:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
grydesvamp skrev:
Satser på at min makker modtager en fin lille pakke her først i næste uge..
:lol:


Men selv når stikkene til dyserne er taget af og den ikke laver spikes på rpm signal blander den stadig koder så snart man rører starteren for så at slukke og tænde for boksen.. Så det kan vel ikke være dysedriveren alene der giver balladen ?


Spørgsmålet er sådan set så enkelt som at finde alt det der tog skade dengang boksen var koblet direkte på tændspolen på de forkerte udgange. At finde alle fejl, uden blot at skifte alt kan være lidt tricky, tydeligvist ikke nok at skifte de åbentlyst defekte komponenter.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2010, 10:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Ny boks monteret.. Rpm signal er nu stabilt ;) og bilen kom sådanset igang, som altid er der lige lidt justering første gang der skal liv i sådan en bil. men da vi slap knappen til starteren havde den igen blandet hvad der ligner 2 koder.. altså nøjagtig det samme problem som før nævnt.

Vi prøvede så med et nyt alm. syre batteri (der sidder et lille gele batteri i bilen normalt)

Det gav ingen forskel, Min tanke var at ms skulle blive tosset når spændingen kom under det kritiske nivau, men i real time display ligger spændingen på omkring 10 volt når starteren turner motoren, flere batterier og startkabler er prøvet men selv ved 11,5 volt er det samme resultat. så vi må her konkludere at det ikke er et spændings problem.

Næste tanke faldt på generatoren som jo kører med rundt når man turner.. ledningerne til den blev demonteret.. stadig det samme problem.. så snart man slipper startknappen bliver boksen skør.

Den eneste måde at få boksen tilbage til "normal stand" er at ligge firmware ind igen, hvilket vi har gjort en del gange.

Under en genindlæsning af firmware kom martin uheldigvis til at turne starteren meget kort, og så blev MS pigesur og ville ikke tage imod ny firmware..

Nu kommer boksen også for første gang med en fejlkode :

boot>L what?
Download failed:
Expected response " Complete
Boot>",
but received this "
" .ot>L - what?
tryk på vilkårlig tast for at fortsætte...

Jeg ved hvor boot jumperen sidder i de 2 af henriks tidligere modeller af MS men i denne nye boks er jeg desværre lidt på vildspor.. så ikke flere forsøg lige nu..

Eneste ide jeg har tilbage nu er ny starter, hvilket jeg ikke helt tror på, men kan ikke rigtig se problemet andre steder. Derefter er eneste håb nok en stille bøn på knæ ovre i hjørnet af værkstedet.. og evt en lille tåre.. !§! :cry:

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2010, 11:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Boot jumper lokaliseret. og boks tilbage i normal - ikke pigesur - tilstand ;)

aktiverede starteren ude på selve starteren med en jumper og nu kunne vi fint turne starteren uden boksen blev skør, vi prøvede lidt frem og tilbage, men da jeg slukkede for boksen efterfølgende var fejlen der igen..

Der er lige en lednig eller 2 der skal lokaliseres og evt efterspændes!.


jeg har det som om fejlen ligger lige der foran næsen på mig men jeg kan bare ikke se den!

Generatoren er koblet fra mekanisk og elektrisk. så ingen støj der.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 16:46 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Hvordan er stel trukket ud til karosse/motor fra batteri ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 maj 2010, 19:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
batteri står midt i bilen, 40 cm kabel fra batteri til stelpunkt midt i bilen, derfra videre ud til motorblok ved starter, igen fra topstykke og ned på vange i motorrum,

MS har effekt stel (møtrik svejset fast i bunden på bilen) og signal stel er en kobber skinne der er boltet fast til stel.

Tps samt tændingsmodul tager stel på blokken, ikke på samme bolt.

vandtemp, lufttemp samt signal stel til trigger sensor er boltet fast på kobberskinnen.

Der er fin tænding på bilen, men det store problem ligger i ms som spontant går i fisk,

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2010, 09:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2010, 12:44 
Offline

Tilmeldt: 18 jul 2008, 13:06
Indlæg: 4
warp skrev:
Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.


Hvor i boksen skal vi måle og hvad skal vi måle?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jun 2010, 13:52 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
mkiiL skrev:
warp skrev:
Sæt nu et scope på den boks og se hvad der sker når I slipper startknappen ...med et scope kan I finde fejlen på rekordtid uden at skifte alle mulige dele som ikke fejler noget.


Hvor i boksen skal vi måle og hvad skal vi måle?


Start med at måle på forsyningsspændingen til mikro'en og se om der kommer spikes når I trykker/slipper startknappen.
...en spike på nogle få mikrosekunder er nok til at give problemer, men det ses ikke på et multimeter og derfor er et scope nødvendigt.
Hvis ikke I finder noget på forsyningsspændingen så gå videre og kig på de sensorsignaler der går ind på mikro'en.

(jeg har været lidt inde på emnet tidligere i tråden)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jun 2010, 14:19 
Offline

Tilmeldt: 18 jul 2008, 13:06
Indlæg: 4
Så blev fejlen fundet efter et lille besøg hos Henrik GM.

Ledningen til starter relæ var pakket sammen med resten af motorstyrings ledningsnettet. Hvilket gav støj nok til at lave balade i boksen.

Samt pin 11 blev forbundet med forsygningen til dyser.

Henrik lagde en ny software i boksen, trykkede lidt på pc`ern og der var LIV! :up:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jun 2010, 17:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Rettelse der ER liv ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team