Side 2 af 4
: 27 feb 2010, 16:37
af Morten VJ
Default mappet ser noget sjovt ud!
Specielt indelingen på omdrejningerne.
Men hvad ved jeg
Her er en tabel jeg har kaldt B19A+t
Den er baseret på en B19A (sug)+ en B21 Et(tryk)
Så 180 kpa er et gæt, og 250 kpa er ikke rettet ind.
Omdrejnings skalaen er baseret på den jeg kører med lige pt.
Om det virker det ved jeg ikke, men jeg vil mene at det er et bedre bud, end default mappet.
Og der har sneget sig en fejl ind i kolonnen ved 2800 omd, alle værdier bør være +5 grader
Men området er nok det mest drilske at mappe ind, da det er her maks moment, og fuldt ladetryk som regel optræder.
På en standart lettere tunet motor.
MVH
Morten
: 27 feb 2010, 18:02
af HenrikGM
Default er mere failsafe. dermed mere begynder egnet.
Så går det også, selvom reel tændingsvinkel er op imod 10grader off ifht virkeligheden....
Dertil kommer at default map giver manden en ide om hvad mere tænding betyder, fordi det let kan mærkes.
: 27 feb 2010, 18:35
af Saab-Daniel
Da jeg lavedet det på 8v'eren (Saab 900 Turbo 8v) startede jeg med det jeg vidste hvad den gjorde standard, give or take.
Derefter justerede jeg mig stille og roligt ind.
Jeg startede med standard K-jet benzin og MS-tænding, var nemt at mærke en forskel, vil jeg sige!
Hentede 30hk over standard med 0.55 bar ved maks-effekt, en 3" udstødning og en frontmonteret IC. Ikke så dårligt igen, på en bil fra 83.
Den endte på 193hk ved 0.8 bar med MS-styret benzin. Den er i pit grundet rust og andet bil-køb, men regner med den skal have sin anden ungdom kommer tid, kommer råd...
Daniel.
: 28 feb 2010, 09:25
af cb
Hvis det var mig, så vil jeg beholde fordeler hvis den er med Hall giver.
Lås den så forstilling er væk, og mont. en MSD 6 tændingsmodul og en MSD Blaster tændspole. så har du et tændingsanlæg der dur.
: 28 feb 2010, 10:15
af HenrikGM
cb skrev:Hvis det var mig, så vil jeg beholde fordeler hvis den er med Hall giver.
Lås den så forstilling er væk, og mont. en MSD 6 tændingsmodul og en MSD Blaster tændspole. så har du et tændingsanlæg der dur.
Jeg tror ikke det er et problem at få nok gnist på. Det er nok mere Jakobsens erfaring med hvor den skal stå der er problemet. En låst fordeler kolliderer lidt med mandens ønske om at lave et 16V turbomonster senere, når den skal kunne køre økodrift til hverdag og drag i weekenden.
Men der er mange måder at komme fra a-b på.
Hvilken vinkel ville du låse den fast på?
: 28 feb 2010, 11:23
af Morten VJ
Efter min overbevisning giver en låst fordeler mere hovedbrud, end en krumtapsgiver.
Den bør vel låses således at vingen går inf i hallgiveren ca 70 grader før top.
For at give styringen en chance for at regne tændingstidspunktet ud.
Og det giver helt sikkert problemer med rotorens placering ift. dækslet.
Så rotoren skal flyttes.
Og det giver så lidt mere hovedbrud. For får man det forkert, så er der problemer.
Det mest enkle er efter min overbevisning en krumtapsgiver, og lade standart fordeleren fordele gnisten, uden modefikationer.
Hvis man genbruger det gamle tændings system.
Krumtaps giveren har den fordel at den kun skal kontrolleres en gang.
For det riktige tændings tidspunkt.
En fordeler giver, skal kontrolleres jævnligt for at kompensere for at tandremmen bliver strukket.
Og hver gang tandremmen skiftes.
MHT. tændings tabeller.
Så er default tabellen bedre end ingenting.
Og den er meget bedre end en tilfælldig msq fra nettet.
Nu har man bare fordelen at på en såddan gammel motor, der kan man finde fabriks kurverne til de enkelte motorer.
Og her mener jeg helt klart at det er dumt ikke at bruge dem som udgangspunkt.
Man kan jo altid fjerne 5 grader fra tabellen hvis man frygter at skidtet vil tændings banke sig ihjel.
MVH
Morten
: 28 feb 2010, 11:54
af Jakobsen
Jeg takker for de mange meget brugbare indputs det er super. som sagt jeg er helt grøn så det skal heller ik være for svært i starten

Jeg tænkte bare at et base map ku være en god start.
Som det ser ud på kan jeg ikke se hvilket tændings modul min tænding køre med selve modulet er bare helt sort desværre. Men tror i første omgang den får lov at tage RPM signal på spolen, os lade tændingen selv styre det indtil jeg får lavet mit remhjul med 36-1 sensor kommer på bilen igen.
Har de andre dele til at lave et wasted spark system dog minus tændings modul, så må se om jeg kan finde en her i løbet af ugen jeg kan bruge.
: 28 feb 2010, 14:27
af Morten VJ
Det lyder besværligt, og så skal du bygge om flere gange.
Hvis jeg har forstået det korrekt
Så har du en kørende AT motor.
Hvorfor så ikke montere Ms paralelt.
Feks.
Montere triggerhjulet og giver, og log omdrejnings tallet.
Så ved du at det virker.
Tændings tidspunkt, ville en diode, der giver meget lys ikke kunne bruges ?således at man kunne kontrollere tændingstidspunktet.
Som nybegynder så ville jeg helt klart foretrække at alle indgange virker.
Specielt når man kan montere skidet paralelt, og motoren stadig kan køre normalt.
Når man så kobler udgangene ind så er det meget nemmere, da man ved at indgangene virker.
MVH
Morten
: 28 feb 2010, 17:01
af Jakobsen
Det eneste jeg mangler er sådan set bare at få det trigger hjul sat på og bygget et beslag til sensoren så kan jeg gøre det.
Forstår ik helt det med at montere det paralelt, er ik den store elektronik haj desværre. jeg skal engang i mellem ha det skåret helt ud i katon

før jeg forstår
Jeg mente bare at for at ku komme nemmest igang med MS Fuel only så ku jeg hive omdrejnings signal fra - på spolen og ms ku styre ud fra den af ?
hvis jeg får det trigger hjul og sensor grej på plads kan jeg selvfølgelig også bruge det, men det skal jeg ha sat mig meget mere ind i hvordan det skal sættes op i MS, det er nogle ting jeg stadig har lidt problemer med at regne ud

: 28 feb 2010, 21:56
af grydesvamp
bilen kan starte og køre på standard map uden problemer, jeg kørte i min gamle lada på totalt standard map 150 km ned til ham gutten der hjalp med at køre den ind. den fik dog rigeligt med brændstof, en hurtig løsning var at fortælle bilen at den kun var en 1200 istedet for en 1600 og vupti så passede blandingsforholdet lidt bedre..

(fusk ja men bedøvende ligemeget på det tidspunkt)
så jeg ser ingen grund til ikke at gå all in.. få lavet triggerhjulet og få trukket alle ledninger til til Ms så det hele er klar til at skifte over..
hvis skidtet så ikke virker så piller du det bare fra og kobler det originale ind igen.. og så er du kørende igen
hvis du skal ha det skåret endnu mere ud i pap er du velkommen til at ringe.. hvis du stadig har mit nummer.