wastegate med 3 huller?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#11 Indlæg af JPP »

Boostjunkie skrev:
JakobM skrev:
Boostjunkie skrev:
Har lige stået med samme problem, men som jeg har forstået det bruger man kun det øverste hul vis man har boostcontroler, eller bruger man kun det nederste...


Man kan godt nøjes med kun at bruge den nederste, men der er en række fordele ved at bruge begge to. Elektronisk ladetryk eller ej ændrer ikke på de faktorer/fordele http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=22986


Vis man som jeg ikke vil ha boostcontroler på, til at starte med. er der nogle fordele/ulemper at bruge begge to?


Der er kun fordele i min verden.
1) Mulighed for hurtigere "lukketider" (udtag før og efter gasspjæld) -> efter gasspjæld giver vakuum som kan monteres på hullet til at "suge" ventilen lukket, og før gasspjældet med tryk monteres på hullet til "trykke" ventilen lukket. Så lukker den ved gearskift!!

2) Større mulighed for at styre ladetryk ved stigende modtryk

3) Find selv på flere...
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#12 Indlæg af Runesm »

Så udtaget ned mod ventilen vil du koble til efter gasspjældet, og det øverste udtag kobles til før gasspjældet.

Dvs at når spjældet lukkes tager trykdifferencen og smækker ventilen lukket.

Men så er der jo ens tryk på når man gi'r den gas - hvordan fungerer det lige?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#13 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Runesm skrev:Så udtaget ned mod ventilen vil du koble til efter gasspjældet, og det øverste udtag kobles til før gasspjældet.

Dvs at når spjældet lukkes tager trykdifferencen og smækker ventilen lukket.

Men så er der jo ens tryk på når man gi'r den gas - hvordan fungerer det lige?


med to slanger monteret slipper man ikke for minimum at have en form for drøvle ventil på den øverste slange som jo så bliver en form for ladetryksstyrring... du har fuldstændig ret, samme tryk på begge sider af membranen giver ingen mening.

Tommy
første gear er for biler uden moment
Brugeravatar
Boostjunkie
Medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 07 jul 2003, 08:49
Geografisk sted: Vorbasse

#14 Indlæg af Boostjunkie »

JakobM skrev:
Boostjunkie skrev:
JakobM skrev:
Boostjunkie skrev:
Har lige stået med samme problem, men som jeg har forstået det bruger man kun det øverste hul vis man har boostcontroler, eller bruger man kun det nederste...


Man kan godt nøjes med kun at bruge den nederste, men der er en række fordele ved at bruge begge to. Elektronisk ladetryk eller ej ændrer ikke på de faktorer/fordele http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=22986


Vis man som jeg ikke vil ha boostcontroler på, til at starte med. er der nogle fordele/ulemper at bruge begge to?


Der er kun fordele i min verden.
1) Mulighed for hurtigere "lukketider" (udtag før og efter gasspjæld) -> efter gasspjæld giver vakuum som kan monteres på hullet til at "suge" ventilen lukket, og før gasspjældet med tryk monteres på hullet til "trykke" ventilen lukket. Så lukker den ved gearskift!!

2) Større mulighed for at styre ladetryk ved stigende modtryk

3) Find selv på flere...


Hmm, som jeg forstår hvad du skriver, så vil du sætte stusen i bunden(tættest på gaten) til efter gasspjældet(i indsugningsmanifold) og stusen i top(længst fra gaten) til før gasspjældet( i trykrør)...

Jeg ville jo mene det skulle være omvendt eller jeg helt gal på den...
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#15 Indlæg af Runesm »

I bund og grund kan du jo så nøjes med at sætte den studs nederst på gaten direkte til efter gasspjældet.

Så er der vacuum ved lukket spjæld, og tryk ved fuld gas jo. Så lukker den omgående når man slipper speederen.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar