ikke mere effekt over 1.35 bar hvorfor?
Redaktør: Moderatorer
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
hvad er turboen rated til?
tager du eks en turbo der er rated til 600 hk, så er det ofte opgivet sådan at det er sådan ret positiv anskuet. det er slet ikke sikkert at en turbo der er rated til 600 hk, kan lave den effekt på alle applikationer. det er en beregning. man ved blot at der skal en vis luftmængde til en given effekt.
alt dette er ikke nødvendigvis sammenhængende med det faktiske ladetryk. som skrevet før er ladetrykket kun et udtryk for hvad der står udenfor ventilen og venter på at komme ind og udtrykker ikke rigtig noget om det der rent faktisk kommer ind i cylinderen.
det kan nemt forholde sig sådan at problemet er modtryk på turbinesiden som de andre er inde på, men knaster, indsugningsporte i topstykket, plenum udformning, intercooler og rørføring kan også snildt drille dig.
tager du eks en turbo der er rated til 600 hk, så er det ofte opgivet sådan at det er sådan ret positiv anskuet. det er slet ikke sikkert at en turbo der er rated til 600 hk, kan lave den effekt på alle applikationer. det er en beregning. man ved blot at der skal en vis luftmængde til en given effekt.
alt dette er ikke nødvendigvis sammenhængende med det faktiske ladetryk. som skrevet før er ladetrykket kun et udtryk for hvad der står udenfor ventilen og venter på at komme ind og udtrykker ikke rigtig noget om det der rent faktisk kommer ind i cylinderen.
det kan nemt forholde sig sådan at problemet er modtryk på turbinesiden som de andre er inde på, men knaster, indsugningsporte i topstykket, plenum udformning, intercooler og rørføring kan også snildt drille dig.
Brap brap brap...


-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
der findes noget til at lave det stunt der med, silikone kan ikke holde til temperaturen. det jeg har set flere gøre er at måle trykket i udstødningen med en 5 bars map sensor. som sidder på en studs og så en ca 0,5-0,8 meter lang slange, så tager sensoren ikke skade, da temperaturen ikke kommer op til den.
Brap brap brap...


-
ejnarmc
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02
..
ang. morgentankerne, snakker jeg meget med en der også køre samme volvo som min og han køre 2 bar på orginal motorstyring uden problemer.
efter denne samtale, har jeg måske et sted som kunne ligge en "prop"
jeg har lagt et billed op af min manifold som jeg har fræst lidt i og tilpasset den perfekt til turboen...
har ikke prøvet manifolden efter den er blevet tilpasset sammen med turboen
kunne der ikke ligge en smule "prop" der?
efter denne samtale, har jeg måske et sted som kunne ligge en "prop"
jeg har lagt et billed op af min manifold som jeg har fræst lidt i og tilpasset den perfekt til turboen...
har ikke prøvet manifolden efter den er blevet tilpasset sammen med turboen
kunne der ikke ligge en smule "prop" der?
- Vedhæftede filer
-
- manifolde3.jpg (13.84 KiB) Vist 2873 gange
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
...
Et simpelt gæt som du også selv har berørt lidt: Kan det ikke hænge sammen med indsugningstemperatur? Du kan lave alt det tryk du vil, men hvis temperaturen er for høj er det jo ligemeget. Der kommer ikke mere ilt med ind.