ikke mere effekt over 1.35 bar hvorfor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

...

#11 Indlæg af ejnarmc »

Det var bare om der var mere effekt i turboen hvis den fik mere ladetryk...
Vidste ikke om der skulle ændres noget specielt for at kunne køre med højt tryk

det var for at få flere hk
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#12 Indlæg af Yugo Turbo »

hvad er turboen rated til?

tager du eks en turbo der er rated til 600 hk, så er det ofte opgivet sådan at det er sådan ret positiv anskuet. det er slet ikke sikkert at en turbo der er rated til 600 hk, kan lave den effekt på alle applikationer. det er en beregning. man ved blot at der skal en vis luftmængde til en given effekt.

alt dette er ikke nødvendigvis sammenhængende med det faktiske ladetryk. som skrevet før er ladetrykket kun et udtryk for hvad der står udenfor ventilen og venter på at komme ind og udtrykker ikke rigtig noget om det der rent faktisk kommer ind i cylinderen.

det kan nemt forholde sig sådan at problemet er modtryk på turbinesiden som de andre er inde på, men knaster, indsugningsporte i topstykket, plenum udformning, intercooler og rørføring kan også snildt drille dig.
Brap brap brap...
Billede
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

..

#13 Indlæg af ejnarmc »

Det vil sige at det ville være rigtig godt at montere en studs i udst. Manifolden og de hvad den viser.
Har det nemlig skildt ad så det er nemt nu, men kan siliconeslange holde til at sidde på en studs på udst. Manifolden?
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#14 Indlæg af Yugo Turbo »

der findes noget til at lave det stunt der med, silikone kan ikke holde til temperaturen. det jeg har set flere gøre er at måle trykket i udstødningen med en 5 bars map sensor. som sidder på en studs og så en ca 0,5-0,8 meter lang slange, så tager sensoren ikke skade, da temperaturen ikke kommer op til den.
Brap brap brap...
Billede
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

..

#15 Indlæg af ejnarmc »

tænkte på at sætte en nibbel i, og et stykke kobber rør i den længde de nævner.


vi er enige om at trykket skal måles i manifolden? (mellem turbo og topstykke)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#16 Indlæg af lqs »

ja til begge dele. lav evt en spiral af kobber eller jern (rustfast..) rør, silikoneslange for resten af vejen.
har du overvejet mine morgentanker?
MVH søren
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

..

#17 Indlæg af ejnarmc »

ang. morgentankerne, snakker jeg meget med en der også køre samme volvo som min og han køre 2 bar på orginal motorstyring uden problemer.

efter denne samtale, har jeg måske et sted som kunne ligge en "prop"
jeg har lagt et billed op af min manifold som jeg har fræst lidt i og tilpasset den perfekt til turboen...

har ikke prøvet manifolden efter den er blevet tilpasset sammen med turboen

kunne der ikke ligge en smule "prop" der?
Vedhæftede filer
manifolde3.jpg
manifolde3.jpg (13.84 KiB) Vist 2873 gange
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#18 Indlæg af Captain Slow »

min hyundai banebil, blev også sur over et vist ladetryk,, der sad en mapsesnor i selve boksen, som belv møgsur når trykket kom meget over 50% mere end originalt,
så cuttede den tændingen

dumme koreaner :|
I love everything thats fast enough to do something stupid with
ejnarmc
Medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 22 dec 2006, 18:02

..

#19 Indlæg af ejnarmc »

den cutter ikke tændingen, jeg kan sagten køre med højere ladetryk, der er bare ikke mere effekt



hvordan går den med keén??
Ydegaard
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

...

#20 Indlæg af Ydegaard »

Et simpelt gæt som du også selv har berørt lidt: Kan det ikke hænge sammen med indsugningstemperatur? Du kan lave alt det tryk du vil, men hvis temperaturen er for høj er det jo ligemeget. Der kommer ikke mere ilt med ind.
Besvar