Side 2 af 3

: 29 sep 2009, 17:18
af Alex_Reedtz
Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?

: 29 sep 2009, 18:10
af wukshady
Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.

Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

: 29 sep 2009, 18:41
af K-FINN
Alex_Reedtz skrev:Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med

: 29 sep 2009, 19:01
af Alex_Reedtz
Supra MK4 skrev:
Alex_Reedtz skrev:Og du er sikker på det ikke er i forbindelse med højere rpm end std?


Saa skulle de vel boeje uanset hvad ladetryk man koere med


Ja

: 29 sep 2009, 19:28
af Westmus
wukshady skrev:Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."

Tror der ligger film på youtube der viser hvordan ventilfjedre nærmest kan gå helt i selvsving når de arbejder og lave mystiske svingninger. Hvilket vel er det dæmperne skal fjerne.

: 29 sep 2009, 21:11
af lqs
Supra MK4 skrev:
lqs skrev:
Supra MK4 skrev:
lqs skrev:er der nogen, der kan give et eksempel fra den virkelige verden, hvor turbotryk har gjort det nødvendigt at skifte fjedre?
MVH søren


Ja det bliver nödvendigt paa en 4agte 20V

hvordan fandt i ud af det?
MVH søren


En del boejede ventiler.

hvis de bøjer har de nok hilst på et stempel. var det ind eller ud der bøjede?
MVH søren
ps hvordan virker rpm begrænser på pågældende motor?

: 30 sep 2009, 13:11
af K-FINN
Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.

: 30 sep 2009, 14:51
af Brisse
Westmus skrev:
wukshady skrev:Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.

Sandsynligtvis vel det samme som når man snakker om ventilfjedre med dæmper på V8'erne. Forklaring hentet fra Isky's ordbog:

"VALVE SPRING DAMPER: A flat wound spring coil inside the outer valve spring, which because of its rubbing contact on the inner surface of the coils, produces a friction-dampening effect on valve spring surge (harmonics). Wherever possible, lskenderian Valve Springs incorporate this damper coil."



Nok dem her du tænker på - bruger dem selv i 127'eren. Mine er dog fra Guy Croft i UK.
(rettelse: det er den dæmpede til venstre)
Billede

: 30 sep 2009, 15:43
af lqs
at kalde to fjedre med to forskelige dia. for en DÆMPET fjeder, virker forkert på mig. men at de to fjedre ikke kan gå så meget i svingninger pga. friktionen mellem dem tror jeg på.
om det samme kunne have været opnået, med et stykke rør og en meget tyndere fjeder, kun til at holde røret nede i bund af topstykke?
MVH søren

: 30 sep 2009, 15:57
af lqs
Supra MK4 skrev:Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28688&postdays=0&postorder=asc&start=0 prøv evt at læse her. det problem de skriver om er at åbne udstødningsventilen ved højt ladetryk...
begrænser er tænding skriver du. ja men hvordan? fortænding i nul? softcut? total cut på alle cylindre? hvis ja, virker dette så på under en krumtapsomdrejning?
MVH søren