Re: 2.0V motor med 20V topstykke?
: 28 sep 2009, 21:13
Wildert skrev:[
Hvor langt er et stykke snor?
Du kan læse her: http://www.pumaracing.co.uk/PP02.htm (mod slutningen).
Ja. det kan jeg se.
Jeg er dybt og inderligt uenig i den betragtning, når vi snakker om det topstykke vi gør.
Når jeg spørger om hvorfor du vil have den rampe aggressiv, så var det for at få en stillingtagen til hvad man skal opnå med den rampe.
Jeg er jo af den holdning at man gør det for at få flow, og jeg tror du er enig.
Sammenligner man så 1,8T toppen med andre topstykker, feks et godt 2ventilet topstykke til samme motorstørrelse, så frigør det 5ventilede topstykke intet mindre end det dobbelte flow.
Feks er flowet ved 6mm løft på det 2ventilede topstykke allerede nået ved blot 3mm løft på det 5ventilede.
Toppens evne til at flowe er så meget bedre at en mere aggressiv rampe på knasten ikke rigtigt har noget formål.
Det er rigtigt at gode 4ventilede topstykker også kommer "godt fra land", men fakta er at et noget nær max portet BMW S38 topstykke flower excact det samme som std 1,8T topstykke de første 3mm. Først herefter trække dette "state of the art S38" topstykke fra. (de store areal på BMWen gør sandsynligvist denne forskel)
Så et 1,8T topstykke har ikke noget behov for et vildt løft og en aggressiv rampe.
Puma-drengene gør (IMO) en graverende fejl når de generaliserer så meget som de gør i den tekst. De er rigtigt at de små løftere begrænser knasten, men det er ikke noget der kommer til at belaste flowpotentialet for motoren i de cylinderstørrelser der er realistiske.
Det er så langt dit stykke snor er.