Side 2 af 2
: 14 sep 2009, 01:12
af Danny Salling
Ja og dem vil jeg gerne være fri for i min indsugning

: 14 sep 2009, 07:12
af Wildert
Danny Salling skrev:Ja og dem vil jeg gerne være fri for i min indsugning

Så derfor kan man bruge en catch tank - og gerne med nogle skotter og ting i, så oliedampene bliver fortættet og olien samler sig.
...
: 14 sep 2009, 08:13
af Ydegaard
Nogen der vil give et bud på hvad det kan være et symptom på hvis der kommer større mængder olie ud i catchtanken (ca en halv liter over et kort stykke tid)
Re: ...
: 14 sep 2009, 09:42
af Wildert
Ydegaard skrev:Nogen der vil give et bud på hvad det kan være et symptom på hvis der kommer større mængder olie ud i catchtanken (ca en halv liter over et kort stykke tid)
Det kan være både slemt, og rimeligt harmløst....
Min klubrallyracer veksler lidt mellem at den kan fylde min halvliters tank på et halvt løb, til at der ikke kommer en disse henover flere løb.
Jeg har opdaget at årsagerne til at den smider ud primært er:
1. Mange koldstarter (f.eks. ind og ud af garagen hvis jeg har mange andre "projekter"). Det danner meget kondens, og det bliver så hurtigt til damp under et løb, og det bliver så smidt ud i beholderen.
2. For meget oile. Hvis jeg er toppet helt op, så er den mere tilbøjelig til at smide en masse. Ligger jeg på ca. midt mellem stregerne på pinden, så er der normalt ikke problemer (undtaget ovenstående).
Det er de mere harmløse.
De "farligere" er høj underkompression som følge af utætte/slidte stempelringe.
...
: 14 sep 2009, 15:32
af Ydegaard
Så satser jeg på at det er harmløst. Det er også en en baneracer som til tider godt kan blive udsat for en del koldstart, plus at den havde fået lov til at blive alt for varm (vandet blev vist 96 grader) inden løbet.
Vores catchtank hedder i teamet "brækspanden"...
: 18 sep 2009, 15:40
af sune
Jeg har arbejdet en del med catch tankene på min racer. da kompressor alcohol motorere ånder _utrolig_ meget.
Jeg endte med 2 catch tanke med en 1 tommers ID slange tilgang og afgang til hver, derefter går slangerne fra catch tankene over i et stort hjemme lavet filter lavet af en alu kasse fyldt op med rustfri stålgryde swampe. for at fortætte de sidste dampe, dette filter lufter så igen ud i spilpakken under motoren (sådan en er påkrævet i pro klasserne i dragrace). Inden i catchtankene er der lavet en skillevæg med kun 10 mm frigang i bund og på en side. ind og udgang til catchtankene er på hver side af denne skille væg.
Den eneste grund til at der er 2 catchtanke på min er at det var lettes ... V8 motor osv. men hvis du kun har en skal den selvfølelig have større kapasitet og til-og afgang. Pas på med at bruge for små slanger og eller tank.
En god tomlefinger regler er at din catchtank skal kunne rumme alt din motorolie ... og ja jeg ved godt at det ofte ikke bliver gjordt sådan, men det er stadig en rigitg god idee hvis du skal kører på en bane... dine medracere vil takke dig den dag du har et motorhaveri.
Jeg er udemærket klar over at et ligende system ville være totalt overkill på en bil som din, men nu ved du hvordan det fungere i mere extreme tilfælde.