Måske ny turbo, T70, T4 eller noget helt andet?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#11 Indlæg af JPP »

Lindahl skrev:Squirrelperformance havde engang en regnemaskine, hvor man kunne få plottet punkter ind i forskellige kompressormaps, men synes ikke det virker så overskueligt, efter de har lavet siden om. Nogen som ligger inde med et godt link til en regnemaskine?


Det er ret nemt selv at plotte.
Indtast din motor i regnemaskinen "Udregn motorens luftmængde" http://www.powerpage.dk/regnemaskiner-f ... askine.htm

Herefter plotter du i kompressormappene

lbs/min har du i bunden på X-aksen, pressure ratio har du på Y-aksen.
Ved pressure ratio skal du være opmærksom på at tillægge atmosfærisk tryk til dit ladetryk. Dvs. hvis bar så ladetryk + 1 (ved havets overflade). Dertil tillægges dit pressure drop på sugesiden, men det kender du med garanti ikke (tryktab i filter, rør), så glem det i første omgang. Du vil kunne plotte inden for en fin træskolængde.

Husk til regnemaskinen at din volumetriske effektivitet variere i forhold til din fyldningsgrad og dermed omdrejninger. Den er størst hvor du har størst moment. 4v har større VE end 8v.

Det er nemt og sjovt selv at plotte. Eneste forudsætning er at du har tilgang til kompressormapene :wink:

Der er flere tråde herinde om emnet og eksempler hvor der plottes løs med billeder svhj.
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#12 Indlæg af VRT »

Jeg har bare ladet mig fortælle, at T70´eren kan være meget svær at puste liv i, kontra en kugleleje GT3582. Samtidig er det meget brugt med a/r 1.06 på vr6´eren, og derfor er jeg også lidt i tvivl om, hvorvidt t70´eren med 0.82 bliver til den lille side, hvis målet er mere end 500 hk.
Men det der split puls lyder da meget interessant, men er det noget man skal bygge resten af udstødningssystemet til?

Det er jeg ikke helt forstår på Squirrel Performance er, at man ikke selv kan vælge expected boost ell. pressure ratio. Når jeg har plottet mine user inputs ind, så mener udregningen, at motoren vil lave 42,7 psi v. max. boost. Det kan jeg ikke selv ændre i :roll:
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#13 Indlæg af Captain Slow »

T70 er ar 0,84

møllen er god for op mod 600 hk,
men man skal ikke sætte den på en for lille motor,
på min 1,6 16V (9000 rpm) var momentkurven så spids at man kunne stikke sig på den.
nu sætter vi den på en 4,0 istedet
I love everything thats fast enough to do something stupid with
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#14 Indlæg af JPP »

Uden brug af splitpuls har du nok lidt senere ladetryk, men ikke med splitpuls.

Det kræver at din udstødningsmanifold er lavet til det. Dertil at du adskiller to WG udgange fra manifolden helt frem til og under ventilen på WG.

Der er en spørgelysten ny bruger som har stillet det samme spørgsmål i spørgehjørnet og som er besvaret http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=21799
Brugeravatar
Mathias
Junior Medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 30 aug 2005, 18:45

#15 Indlæg af Mathias »

Ja, det ku godt lyde interessant hvis du vil af med den gt30?
Besvar