Side 2 af 2

: 15 apr 2009, 22:30
af Spirillen
Du fik lige en retur.

: 15 apr 2009, 22:31
af Westmus
Det er garanteret sådan en T5Z her til 1300$ lqs tænker på: http://kortlink.dk/summitracing/6g88

Har man power nok til at slå sådan en ihjel, kan der købes opgraderingskit fra et par firmaer. T5 med forstærkningskit er f.eks hvad der sidder i den her: www.youtube.com/watch?v=IslsDIiywdU

Der kan sagtens fåes endnu stærkere gearkasser fra det amerikanske, men de er vist alle både betydeligt dyrere og fysisk større end T5'en.

: 15 apr 2009, 22:42
af lqs
den musen linker til.. har 0.63 i femte!
det er højt. meget højt. men hva det sparer vel benzin?
MVH søren

: 16 apr 2009, 10:49
af Westmus
lqs skrev:den musen linker til.. har 0.63 i femte!

Jeg tog den da det plejer at være den kraftige Z udgave folk snakker om og mener kun den findes med et 0.63 5.gear. Med f.eks 4.1 i bagakslen giver det omkring 2000 omdr ved jyske landevejshastigheder. Hvilket er stort set magen til at køre i 5. i min gamle 206HDI'er.

www.gforcetransmissions.com og www.astroperformance.com er et par af dem man kan tage fat i hvis en Z version ikke er kraftig nok og man ikke vil over i andre gearkasser. Mener Astro kan trylle et .80 5.gear hvis man har behov for det. :)

: 16 apr 2009, 11:53
af lqs
det var da 0.8 der sad som 5. i de fleste t5 da de blev brugt i div. camaro, mustang, cossie mm.
MVH søren

: 16 apr 2009, 13:18
af Westmus
lqs skrev:det var da 0.8 der sad som 5. i de fleste t5 da de blev brugt i div. camaro, mustang, cossie mm.

Jep, men det er mig bekendt heller ikke den nyeste og stærkeste udgave af T5'eren så. Mener vi skal op først i 90'erne før f.eks Ford bruger Z versionen i nogle Cobra udgaver af Mustangen. Der er mange ændringer inde i en T5 fra de første til de sidste udgaver. De nyere kører på ATF olie, mens de ældre kræver alm. gearolie osv osv...

Her er f.eks lidt info her:

www.tremec.com/English/products/T-5.asp

www.5speeds.com/t5/

I øvrigt, hvor voldsomt drivlinien skal bygges er vel også et spørgsmål om man har planer om tjuv-bang starter på slicks? Det plejer vist at kunne finde evt. svage punkter. Hjulspind er jo = mindre effekt overført til asfalten. Det kan jo sammenlignes med at forsøge at spænde moment på en bolt der bare køre rundt i gevindet! Mener også de vildere manuelt-gear dragracere i dag har koblinger der med vilje bider lidt blødt (fedter), både for ikke at rykke dækkene løs af asfalten, men også for formindske chock påvirkningen af drivlinien, når de starter. :)

: 16 apr 2009, 15:58
af Jakobsen
Tak for de fine links og fed info :D altså det eneste jeg skal bruge min bil til er at sætte. brian'er på plads i deres Audi - vw turbo.. eller folk i deres møg geilede 106'er hehe, og ellers bare at ku hive hjulene rundt når jeg så har lyst og køre lidt sidelæns det var planen :twisted:

: 16 apr 2009, 18:33
af Morten VJ
Hvilken bagtøjs gearing kører du med nu??

En getrag med en 3,54 gearing i bagtøjet.
Gør at 1 gear kun er til at trække en tung trailer med.
Optimalt set burde der sidde en 3,31 gearing i bagtøjet.
Det er min erfaring med min bil.

I en lettere 140 serie, så ville jeg vælge en T5z kasse med en 4,11 eller en 3,75 gearing.
Fordelen ved en t5z er at de 3 første gear ligger tættere, og dermed er mere brugbare.

MVH

Morten

: 17 apr 2009, 06:26
af Jakobsen
Må indrømme jeg ik ved hvilken gearing den bruger nu. men der er bygget bagtøj og ophæng på fra en 240.

Syntes selv mit 1 gear er noget lav gearet lige nu, så tør ik sige om der sidder en forkert gearing i nu.

Har ikke været ved at kigge så meget på de T5 gearkasser endnu. men fandt 3stk 265 Getrag i tyskland.

Vil selvfølgelig gerne ha det er lavet så nemt så muligt, så det blir til noget PNP løsning

: 17 apr 2009, 08:58
af lqs
min kammerat tog livet af sådan to GETRAG gearkasser. på to starter!
det var ellers i en let bil. men til gengæld med slicks.
noget jeg synes du bør tænke over.
noget andet er at de 1300$ køber en NY gearkasse. de kasser du tilbydes ellers er både 10 og 20år gamle! men alt det slid (km) og mishandling (mange ejere) som hører til...
MVH søren