Kobling til Volvo B23 Turbo
Redaktør: Moderatorer
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Det er garanteret sådan en T5Z her til 1300$ lqs tænker på: http://kortlink.dk/summitracing/6g88
Har man power nok til at slå sådan en ihjel, kan der købes opgraderingskit fra et par firmaer. T5 med forstærkningskit er f.eks hvad der sidder i den her: www.youtube.com/watch?v=IslsDIiywdU
Der kan sagtens fåes endnu stærkere gearkasser fra det amerikanske, men de er vist alle både betydeligt dyrere og fysisk større end T5'en.
Har man power nok til at slå sådan en ihjel, kan der købes opgraderingskit fra et par firmaer. T5 med forstærkningskit er f.eks hvad der sidder i den her: www.youtube.com/watch?v=IslsDIiywdU
Der kan sagtens fåes endnu stærkere gearkasser fra det amerikanske, men de er vist alle både betydeligt dyrere og fysisk større end T5'en.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:den musen linker til.. har 0.63 i femte!
Jeg tog den da det plejer at være den kraftige Z udgave folk snakker om og mener kun den findes med et 0.63 5.gear. Med f.eks 4.1 i bagakslen giver det omkring 2000 omdr ved jyske landevejshastigheder. Hvilket er stort set magen til at køre i 5. i min gamle 206HDI'er.
www.gforcetransmissions.com og www.astroperformance.com er et par af dem man kan tage fat i hvis en Z version ikke er kraftig nok og man ikke vil over i andre gearkasser. Mener Astro kan trylle et .80 5.gear hvis man har behov for det.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:det var da 0.8 der sad som 5. i de fleste t5 da de blev brugt i div. camaro, mustang, cossie mm.
Jep, men det er mig bekendt heller ikke den nyeste og stærkeste udgave af T5'eren så. Mener vi skal op først i 90'erne før f.eks Ford bruger Z versionen i nogle Cobra udgaver af Mustangen. Der er mange ændringer inde i en T5 fra de første til de sidste udgaver. De nyere kører på ATF olie, mens de ældre kræver alm. gearolie osv osv...
Her er f.eks lidt info her:
www.tremec.com/English/products/T-5.asp
www.5speeds.com/t5/
I øvrigt, hvor voldsomt drivlinien skal bygges er vel også et spørgsmål om man har planer om tjuv-bang starter på slicks? Det plejer vist at kunne finde evt. svage punkter. Hjulspind er jo = mindre effekt overført til asfalten. Det kan jo sammenlignes med at forsøge at spænde moment på en bolt der bare køre rundt i gevindet! Mener også de vildere manuelt-gear dragracere i dag har koblinger der med vilje bider lidt blødt (fedter), både for ikke at rykke dækkene løs af asfalten, men også for formindske chock påvirkningen af drivlinien, når de starter.
- Jakobsen
- Mester Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
- Geografisk sted: Hellerup
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Hvilken bagtøjs gearing kører du med nu??
En getrag med en 3,54 gearing i bagtøjet.
Gør at 1 gear kun er til at trække en tung trailer med.
Optimalt set burde der sidde en 3,31 gearing i bagtøjet.
Det er min erfaring med min bil.
I en lettere 140 serie, så ville jeg vælge en T5z kasse med en 4,11 eller en 3,75 gearing.
Fordelen ved en t5z er at de 3 første gear ligger tættere, og dermed er mere brugbare.
MVH
Morten
En getrag med en 3,54 gearing i bagtøjet.
Gør at 1 gear kun er til at trække en tung trailer med.
Optimalt set burde der sidde en 3,31 gearing i bagtøjet.
Det er min erfaring med min bil.
I en lettere 140 serie, så ville jeg vælge en T5z kasse med en 4,11 eller en 3,75 gearing.
Fordelen ved en t5z er at de 3 første gear ligger tættere, og dermed er mere brugbare.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Jakobsen
- Mester Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
- Geografisk sted: Hellerup
Må indrømme jeg ik ved hvilken gearing den bruger nu. men der er bygget bagtøj og ophæng på fra en 240.
Syntes selv mit 1 gear er noget lav gearet lige nu, så tør ik sige om der sidder en forkert gearing i nu.
Har ikke været ved at kigge så meget på de T5 gearkasser endnu. men fandt 3stk 265 Getrag i tyskland.
Vil selvfølgelig gerne ha det er lavet så nemt så muligt, så det blir til noget PNP løsning
Syntes selv mit 1 gear er noget lav gearet lige nu, så tør ik sige om der sidder en forkert gearing i nu.
Har ikke været ved at kigge så meget på de T5 gearkasser endnu. men fandt 3stk 265 Getrag i tyskland.
Vil selvfølgelig gerne ha det er lavet så nemt så muligt, så det blir til noget PNP løsning
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
min kammerat tog livet af sådan to GETRAG gearkasser. på to starter!
det var ellers i en let bil. men til gengæld med slicks.
noget jeg synes du bør tænke over.
noget andet er at de 1300$ køber en NY gearkasse. de kasser du tilbydes ellers er både 10 og 20år gamle! men alt det slid (km) og mishandling (mange ejere) som hører til...
MVH søren
det var ellers i en let bil. men til gengæld med slicks.
noget jeg synes du bør tænke over.
noget andet er at de 1300$ køber en NY gearkasse. de kasser du tilbydes ellers er både 10 og 20år gamle! men alt det slid (km) og mishandling (mange ejere) som hører til...
MVH søren