hvor ville i sætte lambasonden på undstødning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Supra MK4 skrev:Jeg ville sætte EGT lige EFTER turbo.
Har desværre set nogle gange at føler ryger af, og smadre turbo.


Lad mig gætte: Kina/T.Hansen instrument?

En inconelføler ryger nemligt ikke sådan lige af...;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

TTA skrev:
Morten VJ skrev:Hvis man ikke har råd til en kvalitets føler, og er bange for sin turbo.
Så bør man undlade måling af EGT.
Eller montere et stege thermometer i rørhalen på udstødningen.
Den giver også en indikation efter at turbine, eller udstødnings ventiler er brændt af.

Det er en nice to have, men ikke need to have måling.

MVH

Morten
morten jeg ved ikke om det er en kvalitets føler.. jeg har købt det med et ur http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... emID=158...


Fantastisk produkt. :damn:

Henvender den sig til seriøse folk?
Hvis ja, hvorfor mangler alle info om sensoren så?
Hvis ja, hvorfor er der ingen responstid opgivet på sensoren?
Hvis ja, hvor er så diameteren henne?
Hvis ja, hvor står materialet sensoren er lavet af henne?

Konklusion: Dyrt T.Hansen.

Måske lidt hårdt, men det er sgu som at sætte en annonce i avisen:
"Brugt nyere rød bil sælges med fin interiør og gode dæk...."


EGT efter turbo fortæller ikke en fandens masse. Hvad er det du vil bruge den sensor til, og hvor varm må din EGT blive efter din turbo?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TTA
Medlem
Indlæg: 129
Tilmeldt: 22 jun 2006, 21:14

#13 Indlæg af TTA »

HenrikGM skrev:
TTA skrev:
Morten VJ skrev:Hvis man ikke har råd til en kvalitets føler, og er bange for sin turbo.
Så bør man undlade måling af EGT.
Eller montere et stege thermometer i rørhalen på udstødningen.
Den giver også en indikation efter at turbine, eller udstødnings ventiler er brændt af.

Det er en nice to have, men ikke need to have måling.

MVH

Morten
morten jeg ved ikke om det er en kvalitets føler.. jeg har købt det med et ur http://webshop.nordicturbo.dk/products/ ... emID=158...


Fantastisk produkt. :damn:

Henvender den sig til seriøse folk?
Hvis ja, hvorfor mangler alle info om sensoren så?
Hvis ja, hvorfor er der ingen responstid opgivet på sensoren?
Hvis ja, hvor er så diameteren henne?
Hvis ja, hvor står materialet sensoren er lavet af henne?

Konklusion: Dyrt T.Hansen.

Måske lidt hårdt, men det er sgu som at sætte en annonce i avisen:
"Brugt nyere rød bil sælges med fin interiør og gode dæk...."


EGT efter turbo fortæller ikke en fandens masse. Hvad er det du vil bruge den sensor til, og hvor varm må din EGT blive efter din turbo?
jeg skal bruge den til og hold øje med min motor.. jeg er sikker på man kan finde flere data på plx side...
http://www.plxdevices.com/sensormodules.html

Tech Specs

Physical Dimensions 2" x 2.875" x 1.125" (52mm x 75mm x 28mm) L x W x H Accuracy ~5 Deg C (~9 Deg F) Accuracy ~1 PSI Measurement Range 0-1023 Deg C (32-1873 Deg F) Measurement Range 0-150 PSi Analog Outputs Linear 0-5V (Driving Current 20mA) Operating Voltage 8V-18V Power Consumption 0.3 Watts Operating Temperature 0 - 85 Deg C Sensor One K-Type Thermocouple Enclosure Extruded Aluminum
Hilsen Tommy Andersen
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#14 Indlæg af K-FINN »

HenrikGM skrev:
Supra MK4 skrev:Jeg ville sætte EGT lige EFTER turbo.
Har desværre set nogle gange at føler ryger af, og smadre turbo.


Lad mig gætte: Kina/T.Hansen instrument?

En inconelføler ryger nemligt ikke sådan lige af...;-)


:tooth: nej det var faktisk et ret dyr SARD produkt.

Er der nogen der har prøvet og måle forskellen på EGT, på de to forskellige steder.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#15 Indlæg af grydesvamp »

Egt uret vildleder desværre oftere end det vejleder, idet at placering aldrig er ideel og 2 motore aldrig er helt ens.

Jeg bruger mit Egt-ur til 2 ting.

1. At aflæse temperaturen ved fuld gas (hvis den pludselig er 100 grader varmere end normalt er der nok noget galt!)

2. At aflæse temperaturen EFTER jeg lige har brændt fingrene på en lun manifold/turbo.


Sidstnævnte kan også klares med en temperatur pistol (Hvilket henrik GM beviste ret godt med et stort grin på læben, da jeg brændte mig under justering af min wastegate! :damn: )


konklusion : Brug hellere pengene på en ordenlig wideband lambdasonde og et dertilhørende ur. http://www.innovatemotorsports.com/products/xd16.php
Fri bane fuld hane! :-)
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#16 Indlæg af møffe »

har endeligt fået mit wideband kit hjem fra innovate. den skal monteres på min cosworth 4x4 sierra. men er ikke blevet klogere af at læse gamle tråde her på PF.

downpipen er i 3", den std lambdasonde sidder i udshuset. er den mere solid bygget end en wideband?

er 30cm fra turbo det rigtige svar eller er det sagen uvedkommende hvor placeringen er? man kan trodsalt måle det ved afgangen også?

den bliver fastmonteret så levetiden skal være så lang som muligt på den.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Blob
Senior Medlem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 15 mar 2008, 16:30
Geografisk sted: Randers

#17 Indlæg af Blob »

Prøv at kigge i manualen. Der står nogle godt råd vedr. monteringsposition og varmeafledning.

Jakob
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#18 Indlæg af møffe »

syntes jeg har gjort, men kan ikke finde noget om det. men søger bare lidt mere efter info.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#19 Indlæg af Morten VJ »

Et sted imellem 30 cm og 1 m fra turboen.
Min sidder ca en meter fra turboen og har holdt i ca 5 år.

Det værste for en wb sensor er at den bliver for varm.
dels måler den forkert, men den mister lidt levetid hvergang den bliver overhedet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar