Trykladning og karburator.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Velo
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 nov 2008, 22:57

#11 Indlæg af Velo »

Jeg tror bare vi holder os til den 34 mm karburator som der sidder der allerede.

Men altså.
Tryksætning?

Der kommer jo tryk på luften ind igennem venturi. Så trykket i bundkaret skal mache.:
Det gøres ved en slange fra tryksiden mod bundkaret. (?)

Benzinen får så sværer ved at komme ned i bundkaret:

Her monteres så en pumpe til at føde bundkaret/svømmerhuset: (?)

MEN noget skal regulere mængden hertil vil for at undgå at man bare pøser benzin ind i motoren. Der skal vel en form for tryk regulator på eller hvad? Jeg går ikke ud fra at et almindeligt T el. Y stykke ved karburatorens tilslutning er tilstrækkeligt hertil. Jeg regner ikke med at svømmeren kan finde ud af det af sig selv. Hmm, der må laves nogle Lambda målinger når og hvis det engang bliver aktuelt. :wink:

Hvordan syntes i det lyder?
Er det helt hen i vejret eller lyder det plausibelt?
Scooter racer, topstykke porter og effekt tosset.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#12 Indlæg af ae86 »

Drop blow-through
Smid karburatoren ud forand turboen og lav et draugh-through istedet
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#13 Indlæg af Runesm »

Velo skrev:Jeg tror bare vi holder os til den 34 mm karburator som der sidder der allerede.

Men altså.
Tryksætning?

Der kommer jo tryk på luften ind igennem venturi. Så trykket i bundkaret skal mache.:
Det gøres ved en slange fra tryksiden mod bundkaret. (?)

Benzinen får så sværer ved at komme ned i bundkaret:

Her monteres så en pumpe til at føde bundkaret/svømmerhuset: (?)

MEN noget skal regulere mængden hertil vil for at undgå at man bare pøser benzin ind i motoren. Der skal vel en form for tryk regulator på eller hvad? Jeg går ikke ud fra at et almindeligt T el. Y stykke ved karburatorens tilslutning er tilstrækkeligt hertil. Jeg regner ikke med at svømmeren kan finde ud af det af sig selv. Hmm, der må laves nogle Lambda målinger når og hvis det engang bliver aktuelt. :wink:

Hvordan syntes i det lyder?
Er det helt hen i vejret eller lyder det plausibelt?


Jeg har en malpassiregulator på poloen som arbejder med et overtryk på 0,2 konstant (Måler kun overtryk), så ved tomgang har jeg 0,2bar's benzintryk, og ved 1,1 bars ladetryk har jeg 1,3 bar's benzintryk.

Men du skal bruge en rimeligt voksen fødepumpe. Den jeg har stammer fra en saab turbo. Den mindste eksterne fødepumpe jeg vil foreslå dig vil nok være fra en volvo 240-turbo. Jeg købte min i biltema, og ved at volvopumpen også kan fåes i biltema. Den er en tand mindre end saab-pumpen.

Udover det får du pludseligt også behov for at kunne lukke en masse benzin retur nu, så du skal ha' en studs i tanken til tilbageløb af rimelig størrelse (Jeg var nød til at opgradere det originale returrør på poloen med 8 eller 10mm (Ikke helt sikker) armeret benzinslange), muligvis endda en benzinkøler da du har en meget lille tankvolume til at tage imod den varme som benzinpumpen genererer.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Velo
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 nov 2008, 22:57

#14 Indlæg af Velo »

Runesm skrev:
Velo skrev:Jeg tror bare vi holder os til den 34 mm karburator som der sidder der allerede.

Men altså.
Tryksætning?

Der kommer jo tryk på luften ind igennem venturi. Så trykket i bundkaret skal mache.:
Det gøres ved en slange fra tryksiden mod bundkaret. (?)

Benzinen får så sværer ved at komme ned i bundkaret:

Her monteres så en pumpe til at føde bundkaret/svømmerhuset: (?)

MEN noget skal regulere mængden hertil vil for at undgå at man bare pøser benzin ind i motoren. Der skal vel en form for tryk regulator på eller hvad? Jeg går ikke ud fra at et almindeligt T el. Y stykke ved karburatorens tilslutning er tilstrækkeligt hertil. Jeg regner ikke med at svømmeren kan finde ud af det af sig selv. Hmm, der må laves nogle Lambda målinger når og hvis det engang bliver aktuelt. :wink:

Hvordan syntes i det lyder?
Er det helt hen i vejret eller lyder det plausibelt?


Jeg har en malpassiregulator på poloen som arbejder med et overtryk på 0,2 konstant (Måler kun overtryk), så ved tomgang har jeg 0,2bar's benzintryk, og ved 1,1 bars ladetryk har jeg 1,3 bar's benzintryk.

Men du skal bruge en rimeligt voksen fødepumpe. Den jeg har stammer fra en saab turbo. Den mindste eksterne fødepumpe jeg vil foreslå dig vil nok være fra en volvo 240-turbo. Jeg købte min i biltema, og ved at volvopumpen også kan fåes i biltema. Den er en tand mindre end saab-pumpen.

Udover det får du pludseligt også behov for at kunne lukke en masse benzin retur nu, så du skal ha' en studs i tanken til tilbageløb af rimelig størrelse (Jeg var nød til at opgradere det originale returrør på poloen med 8 eller 10mm (Ikke helt sikker) armeret benzinslange), muligvis endda en benzinkøler da du har en meget lille tankvolume til at tage imod den varme som benzinpumpen genererer.


Jeg havde godt tænkt med at skifte vakuum pumpen ud med en el pumpe.
Tilbageløb er der massere af så det er ikke noget problem.

Benzinpumpe køler?
Tager du gas på mig?
Pumpen skal monteres eksternt af tanken på min iøvrigt.
Scooter racer, topstykke porter og effekt tosset.
Brugeravatar
Velo
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 nov 2008, 22:57

#15 Indlæg af Velo »

Runesm skrev:
Velo skrev:Jeg tror bare vi holder os til den 34 mm karburator som der sidder der allerede.

Men altså.
Tryksætning?

Der kommer jo tryk på luften ind igennem venturi. Så trykket i bundkaret skal mache.:
Det gøres ved en slange fra tryksiden mod bundkaret. (?)

Benzinen får så sværer ved at komme ned i bundkaret:

Her monteres så en pumpe til at føde bundkaret/svømmerhuset: (?)

MEN noget skal regulere mængden hertil vil for at undgå at man bare pøser benzin ind i motoren. Der skal vel en form for tryk regulator på eller hvad? Jeg går ikke ud fra at et almindeligt T el. Y stykke ved karburatorens tilslutning er tilstrækkeligt hertil. Jeg regner ikke med at svømmeren kan finde ud af det af sig selv. Hmm, der må laves nogle Lambda målinger når og hvis det engang bliver aktuelt. :wink:

Hvordan syntes i det lyder?
Er det helt hen i vejret eller lyder det plausibelt?


Jeg har en malpassiregulator på poloen som arbejder med et overtryk på 0,2 konstant (Måler kun overtryk), så ved tomgang har jeg 0,2bar's benzintryk, og ved 1,1 bars ladetryk har jeg 1,3 bar's benzintryk.

Men du skal bruge en rimeligt voksen fødepumpe. Den jeg har stammer fra en saab turbo. Den mindste eksterne fødepumpe jeg vil foreslå dig vil nok være fra en volvo 240-turbo. Jeg købte min i biltema, og ved at volvopumpen også kan fåes i biltema. Den er en tand mindre end saab-pumpen.

Udover det får du pludseligt også behov for at kunne lukke en masse benzin retur nu, så du skal ha' en studs i tanken til tilbageløb af rimelig størrelse (Jeg var nød til at opgradere det originale returrør på poloen med 8 eller 10mm (Ikke helt sikker) armeret benzinslange), muligvis endda en benzinkøler da du har en meget lille tankvolume til at tage imod den varme som benzinpumpen genererer.


Jeg havde godt tænkt med at skifte vakuum pumpen ud med en el pumpe.
Tilbageløb er der massere af så det er ikke noget problem.

Benzinpumpe køler?
Tager du gas på mig?
Pumpen skal monteres eksternt af tanken på min iøvrigt.
Scooter racer, topstykke porter og effekt tosset.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#16 Indlæg af Runesm »

Velo skrev:Jeg havde godt tænkt med at skifte vakuum pumpen ud med en el pumpe.
Tilbageløb er der massere af så det er ikke noget problem.

Benzinpumpe køler?
Tager du gas på mig?
Pumpen skal monteres eksternt af tanken på min iøvrigt.


Den std "pumpe" du hentyder til er egentlig ikke en pumpe, men en vacuumstyret benzinhane. Tyngdekraften sørger for benzinen kommer til karburatoren nemlig.
Nok siger du der er masser af tilbageløb, men faktum er at du ikke finder en benzinpumpe der kan lave et benzintryk på 0,7 bar uden at den flower en rimelig del samtidig.
Hver eneste gang benzinen så løber igennem pumpen vil det blive varmet op, og varm er no-no.
Siden du har en lille tank vil det løbe igennem pumpen ret hurtigt.

Det er ikke noget jeg er bekymret for med poloen, da jeg har et stort tankindhold med stor overflade, plus en stor overflade på tanken til at afsætte varmen.

Men tilbageløb, jeg mener vitterligt at du med sikkerhed bliver nød til at opgradere. Poloen havde 6mm tilbageløb (Vis lige 6mm med dine fingre, det tænker mange er nok til væske). Det var det ikke, den kunne ikke komme hurtigt nok af med det igen, så trykket byggede sig op, og det eneste sted det kunne komme ud var i karburatoren.
Den lavede 5-6 bar's benzintryk, udelukkende af den grund, at returen fra regulatoren var for lille.

Edit: Ja, den pumpe jeg snakker om er også en ekstern pumpe. Den vil nok også være noget af det billigste du kan få fingrene i, rent benzinpumpemæssigt
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Velo
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 nov 2008, 22:57

#17 Indlæg af Velo »

Nu prøver du at gøre dig klog på noget hvor du er på udebane!

En gilera Runner har en vakuum/membran PUMPE der pumper benzin op i en lille beholder. I denne beholder sidder en vakuum HANE hvorfra benzin løber til karburatoren, og i den anden ende af beholderen løber benzinen tilbage til tanken.

Tanken er en 12 liters tank med en ok stor overflade, så mon ikke det kan gå. Ellers, så må jeg tage den derfra. Man kan få slangekørere i mange udformninger.



Runesm skrev:
Velo skrev:Jeg havde godt tænkt med at skifte vakuum pumpen ud med en el pumpe.
Tilbageløb er der massere af så det er ikke noget problem.

Benzinpumpe køler?
Tager du gas på mig?
Pumpen skal monteres eksternt af tanken på min iøvrigt.


Den std "pumpe" du hentyder til er egentlig ikke en pumpe, men en vacuumstyret benzinhane. Tyngdekraften sørger for benzinen kommer til karburatoren nemlig.
Nok siger du der er masser af tilbageløb, men faktum er at du ikke finder en benzinpumpe der kan lave et benzintryk på 0,7 bar uden at den flower en rimelig del samtidig.
Hver eneste gang benzinen så løber igennem pumpen vil det blive varmet op, og varm er no-no.
Siden du har en lille tank vil det løbe igennem pumpen ret hurtigt.

Det er ikke noget jeg er bekymret for med poloen, da jeg har et stort tankindhold med stor overflade, plus en stor overflade på tanken til at afsætte varmen.

Men tilbageløb, jeg mener vitterligt at du med sikkerhed bliver nød til at opgradere. Poloen havde 6mm tilbageløb (Vis lige 6mm med dine fingre, det tænker mange er nok til væske). Det var det ikke, den kunne ikke komme hurtigt nok af med det igen, så trykket byggede sig op, og det eneste sted det kunne komme ud var i karburatoren.
Den lavede 5-6 bar's benzintryk, udelukkende af den grund, at returen fra regulatoren var for lille.

Edit: Ja, den pumpe jeg snakker om er også en ekstern pumpe. Den vil nok også være noget af det billigste du kan få fingrene i, rent benzinpumpemæssigt
Scooter racer, topstykke porter og effekt tosset.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#18 Indlæg af Runesm »

Velo skrev:
Runesm skrev:
Velo skrev:Jeg havde godt tænkt med at skifte vakuum pumpen ud med en el pumpe.
Tilbageløb er der massere af så det er ikke noget problem.

Benzinpumpe køler?
Tager du gas på mig?
Pumpen skal monteres eksternt af tanken på min iøvrigt.


Den std "pumpe" du hentyder til er egentlig ikke en pumpe, men en vacuumstyret benzinhane. Tyngdekraften sørger for benzinen kommer til karburatoren nemlig.
Nok siger du der er masser af tilbageløb, men faktum er at du ikke finder en benzinpumpe der kan lave et benzintryk på 0,7 bar uden at den flower en rimelig del samtidig.
Hver eneste gang benzinen så løber igennem pumpen vil det blive varmet op, og varm er no-no.
Siden du har en lille tank vil det løbe igennem pumpen ret hurtigt.

Det er ikke noget jeg er bekymret for med poloen, da jeg har et stort tankindhold med stor overflade, plus en stor overflade på tanken til at afsætte varmen.

Men tilbageløb, jeg mener vitterligt at du med sikkerhed bliver nød til at opgradere. Poloen havde 6mm tilbageløb (Vis lige 6mm med dine fingre, det tænker mange er nok til væske). Det var det ikke, den kunne ikke komme hurtigt nok af med det igen, så trykket byggede sig op, og det eneste sted det kunne komme ud var i karburatoren.
Den lavede 5-6 bar's benzintryk, udelukkende af den grund, at returen fra regulatoren var for lille.

Edit: Ja, den pumpe jeg snakker om er også en ekstern pumpe. Den vil nok også være noget af det billigste du kan få fingrene i, rent benzinpumpemæssigt



Nu prøver du at gøre dig klog på noget hvor du er på udebane!

En gilera Runner har en vakuum/membran PUMPE der pumper benzin op i en lille beholder. I denne beholder sidder en vakuum HANE hvorfra benzin løber til karburatoren, og i den anden ende af beholderen løber benzinen tilbage til tanken.

Tanken er en 12 liters tank med en ok stor overflade, så mon ikke det kan gå. Ellers, så må jeg tage den derfra. Man kan få slangekørere i mange udformninger.


Fair nok, det vidste jeg så ikke.
Men med elpumpen ville jeg nok droppe den lille beholder, så man har direkte fodring til karburatoren.

Men hvilken pumpe havde du i tankerne at skulle bruge, og hvordan vil du regulere benzintrykket?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Velo
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 13 nov 2008, 22:57

#19 Indlæg af Velo »

Som jeg også skriver, en elpumpe til at føde bundkaret og så en form for tilbageløb.

Jeg har endnu ikke set markedet for pumper ud endnu. Men det kommer.
En ting af gangen.
Scooter racer, topstykke porter og effekt tosset.
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#20 Indlæg af Runesm »

Velo skrev:Som jeg også skriver, en elpumpe til at føde bundkaret og så en form for tilbageløb.

Jeg har endnu ikke set markedet for pumper ud endnu. Men det kommer.
En ting af gangen.


Jeg har aldrig rigtig set et marked for mindre pumper, fx som en til dit behov. Og så skal du bruge en form for regulator der altid holder trykket en smule over ladetrykket, som fx en malpassi-regulator magen til den jeg har på poloen.

Part nr FPR009
http://www.fuelsystem.co.uk/regulators.htm
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar