turbo og kompressor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#11 Indlæg af ae86 »

luske skrev:
Mads B (dk) skrev:Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D


ehh er kompressoren ikke også før turboen på det pic VAG-mekaniker smed ??
er det forresten sådan TFSI hænger sammen ??

MVH Luske


ehh prøv at læse Mads's første indlæg .. hans ide var turboen før komperssoren .. dvs. modsat af det billedet VAG har oploaded

og til spørgsmål 2 .. nej TFSI er Turbo og direkte indsprøjtning (Turbo Fuel Stratified Injection)

TSI er med Turbo og kompressor.. tror det står for.. Turbo Supercharged Injection .. men det burde egentligt være TSFSI da jeg også mener den har FSI indsprøjtning .. den har hverfald direkte indsprøjtning

Et lille forsøg på at forklarer Stratified..:

Stratified er det modsatte af homogen.. dvs benzingasblandingen ikke er blandet lige som en alm motor der køre med en homogen gas blanding .. eller forsøger at få det .. selvom resultatet ofte er en ret uhomogen blanding.
stratified forbrænder i "lag" på "forsiden" af den indsprøjtede brændstofs "kugle/kegle" hvor ilten møder brændstoffet ... ligesom en diesel med direkte indsprøjtning
den almindelige brændstofsmotor skal dog stadigt have en gnist til at antænde blandingen .. derfor sidder dysen også så toppen af indsprøjtnings "keglen/kuglen" peger overimod tændrøret (dysen sidder midt under indsugningsventilerne ved cylindervæggen)
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#12 Indlæg af VAG mekaniker »

Mads B (dk) skrev:Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D

Der er heller ikke noget magnet kobling på den kompressor som sidder på TSI motor, den sidder på vandpumpen som er den "mellem" aksel som skal drive kompressoren!

TSI motor har kompressor OG turbo!
TFSI har "kun" turbo :wink:
Begge motor har dysen i forbrændningskammeret, som kører med meget åben gasspjæld ved dellast!!! :coffee:
De har 7 forskellige måder at lave indsprøjtning på , en af dem er et sprøjt efter gnist hvis der har været tændningsbanken :reading:
v/h Peter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#13 Indlæg af Mads B (dk) »

VAG<--

jo det kan jeg se ud fra billedet.... men det er nok nemmere at montere en på kompressoren end at lave en mellem aksel
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#14 Indlæg af Mads B (dk) »

Nu har jeg været ved at søge på på spec på IHI lysholm kompressor og jeg har fundet ud af den giver 1000c per omdr og max 15000omdr.

jeg har også fundet et Map på dens storebror som giver 1200cc/omdr

http://members.cox.net/sciberpunkt/diag ... 1200ax.pdf
Ud fra dette er den ihvertfald ikke stor nok til at køre alene :-)



Men 0.7bar@7700 = 12500omdr på kompressoren teoretisk = 1:1.62 overdrive
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#15 Indlæg af lqs »

IHI laver de pågældende skruekompresorer på licens... LYSHOLM selv laver dem større, dvs op til måske 3000hk..! MVH søren
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#16 Indlæg af luske »

VAG mekaniker skrev:
Mads B (dk) skrev:Jo det ser interresant ud :P ..... næsten samme det samme som jeg havde i tankerne, men bare med kompressoren før turboen..

Der er desværre ikke nogen magnet kobling på den kompressor jeg har.... men måske kan man montere en fra en AC kompr. :D

Der er heller ikke noget magnet kobling på den kompressor som sidder på TSI motor, den sidder på vandpumpen som er den "mellem" aksel som skal drive kompressoren!

TSI motor har kompressor OG turbo!
TFSI har "kun" turbo :wink:
Begge motor har dysen i forbrændningskammeret, som kører med meget åben gasspjæld ved dellast!!! :coffee:
De har 7 forskellige måder at lave indsprøjtning på , en af dem er et sprøjt efter gnist hvis der har været tændningsbanken :reading:


ahh ok på den måde :D det er ikke pissenemt at finde rundt i alle de bogstavkombinationer :D
men takker for forklaringen 8)

MVH Luske
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#17 Indlæg af Mads B (dk) »

LQS <---

ja de laver nogen ordenlig banditter, men jeg må nøjes med den licens IHI lysholm 1000cc/omdr jeg har liggende..... det skal nu nok også blive godt :D
Billede
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

fine billeder ;-)

#18 Indlæg af Mads B (dk) »

lige de 3 ideer der har været oppe og vende

Den nemmeste da der ikke er nogen magnet kobling på
Billede

Det ser fornuftig ud og virker på WV ;-), men jeg skal bygge en magnet kobling på....men giver sikkert flere hk da der ikke er tab i kompressoren
Billede

lancia delta ideen, jeg kan bedre lide de andre
Billede
Billede
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Kender du målet for effekt?

Virker som en meget omstændig måde at få en ret beskeden ydelse, men måske jeg tager fejl...
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: fine billeder ;-)

#20 Indlæg af ae86 »

Mads B (dk) skrev:lige de 3 ideer der har været oppe og vende

Den nemmeste da der ikke er nogen magnet kobling på
Billede

Det ser fornuftig ud og virker på WV ;-), men jeg skal bygge en magnet kobling på....men giver sikkert flere hk da der ikke er tab i kompressoren
Billede

lancia delta ideen, jeg kan bedre lide de andre
Billede


Lancia Delta S4 er faktisk din tegning nr 1 der mangler blodt en til IC mellem turbo ud og kompressor ind .. samt en dumpvalve fra efter kompressoren tilbage til turbo ind
Billede



her er lidt info fra en der har lavet en 20v 4agzte'er .. hvis du ikke allerede har læst det .. http://www.geocities.com/motorcity/lane/1231/20-valve.html
Besvar