Side 2 af 4

: 23 jun 2008, 12:09
af luske
Yugo Turbo skrev:1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.



:grin: :grin: :grin: fortæl lige de grunde til et topfuelteam :tooth:

MVH Luske

: 23 jun 2008, 12:38
af Yugo Turbo
de bliver klogere :lol:

burde naturligvis ha specificeret nærmere, dvs foruden de der kanerkasser og motorer fra samme

: 23 jun 2008, 15:39
af VRT
Med en Rotrex i den rette størrelse, burde du nok kunne hente 300 hk på en ABF, dog vil der være en række til som du ikke kommer udenom at skulle skifte.
Når du halverer Rotrex´ens omdrejninger (som jo stiger og falder i takt med motorens omdrejninger), så falder det absolutte tryk med kvadratroden. Et eksempel kunne være en Rotrex som laver 1 bar (2 bar abs.) @ 6000 omdr./min., den vil kun lave kvadratrod 2 = 1,41 bar abs. @ 3000 omdr./min. --> 0,41 bar.
www.enem.se sælger Lysholm skruekompressorer, hvor en 1600AX koster 18654,- sek (13.700,-)
Til sammenligning kan jeg se, at www.r-techs.dk sælger en Rotrex C30-74 for 16.500,-.

: 23 jun 2008, 16:35
af Yugo Turbo
og en kugleleje turbo rated til ca samme effekt kan købes for under 6 kg kroner

: 23 jun 2008, 16:44
af klyfax
luske skrev:
Yugo Turbo skrev:1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.



:grin: :grin: :grin: fortæl lige de grunde til et topfuelteam :tooth:

MVH Luske


Tror faktisk de vil give ham ret. For topfuelere køre med kompressor fordi turbo er bandlyst... ;-) Effekt ville blive for høj...

: 23 jun 2008, 17:19
af Yugo Turbo
er det seriøst? for så giver det mig jo bare endnu mere ret i min underskrift... :mrgreen:

: 23 jun 2008, 18:41
af klyfax
Er rimilig sikker på at det faktisk er rigtigt... Mener de sagde det den ene gang jeg sad og så det på Motor TV...

: 23 jun 2008, 21:53
af VRT
Når man kører en 1/4 mile på 4,5 sek, så er der jo ikke tid til turbotøven :wink:
Tror lige så meget det faktum, at der er fuld tryk næsten med det samme, spiller en stor rolle.
De Roots kompressorer de bruger i top fuel kan i øvrigt lade over 3 bar, så umiddelbart tror jeg ikke de mangler hk!

: 23 jun 2008, 22:08
af Rosendal
Jeg har fundet en helt ny Eaton M62 til en rigtig fornuftig pris. Tror I ikke den ville være kanon? Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet og den sidder på mange biler der yder 300HK+, så den burde vel nok kunne levere tryk nok til en ABF motor.

: 23 jun 2008, 22:39
af VRT
Billede
Hvis du bruger powerpages regnemaskine til, at beregne din motors krav til luft ved forskellige antal omdrejninger, kan du plotte dem ind på billedet foroven. Som du kan se, så er en Roots ikke super effektiv, ved det ladetryk din motor kræver for at udvikle 300 hk.
Jeg tror det bliver meget svært at lave det på den.
100% effektforøgelse, er desværre ikke bare at skrue ladetrykket op på en 1 bar. Der er en lang række parametre, som der skal korrigeres for. Den volumetriske efficiens ligger på omkring 92% for en Roots. Den termiske efficiens ligger et sted imellem 68-40%, krafttabet vil ligge omkring 10%, og der udover, skal man korrigere for den mindre mængde ilt motoren indtager, pga. opvarmning af indsugningsluften. Altsammen trækker ned i det samlede regnskab.
Der findes en række beregninger, som man bør foretage, for at finde den rigtige lader til formålet.
Til det formål kan jeg kun anbefale dig, at investere i Corky Bells Supercharged! :wink: