Side 2 af 2

: 03 maj 2008, 01:56
af Zorak
Fik taget et par billeder af den mystiske boks...

Billede Billede

Den studs der peger ligefrem kommer fra ventildækslet, den lille går over til indsugningensmanifoldet og den store studs går til højre over til luftfilterkassen..

Henrik > Hvad ville du mene man skulle gøre? Beholde det org? Ved bare ikke hvordan den reagerer på overtryk...

: 03 maj 2008, 06:43
af Morten VJ
Det må så være halvdelen af PCV systemet, der må mangle noget.
Ellers kan jeg ikke få det til at stemme.
Fandt en del mere af systemet.
http://i247.photobucket.com/albums/gg13 ... 0_1173.jpg
Den slange der sidde i blokken til højre for olietryks giveren hvor ender denne?
Et vildt gæt er at den ender i bunden af din olieseperator, og ikke i indsugningsmanifolden, som du skriver :idea:

Lidt inspiration fra Fords motorsports afdeling.
http://s71.photobucket.com/albums/i124/ ... gpA_19.jpg

MVH

Morten

: 03 maj 2008, 09:41
af audi_claus
Jeg har problemer med min udluftning, da den mangler :?
Der var noget jeg overså, da jeg konverterede fra 10V topstykke til 20V.
Det viser sig, at ventildækslet ved mange omdrejninger fyldes næsten helt med olie, så der er både brug for olieafløb fra dette, og en udluftning via en olieudskiller som vist på billedet fra Ford. Jeg havde monteret en fin Vortex olieudskiller med returløb til bundkar - som vist - og via org PCV en tom oliedunk som catch tank. Den blev bare fyldt for hurtigt op.
I går demonterede jeg så Vortexen (af pladshensyn og som test) og satte en billig 27$ tank fra Summit og lod den benytte Vortexens returslange til bundkarret, selv om slangen måtte slå et knæk opad lige som en vandlås, før den gik ned igen.
Planlagt: ca 1/3 permanent indhold i tanken grundet "vandlåsen" - men niveau konstant, hver gang jeg har checket = no problemer.

Ellers er næste step - hvis det på sigt ikke er godt nok - at sætte en 18mm fittings i olie-proppens gevind med et T for tappehane og lodret nedløb fra cach tanken.

Men tanken fra Summit har blot et indløb ved toppen og et afløb m hane i bund og et lille KN filter i toppen. Ingen indmad.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

: 03 maj 2008, 10:49
af Zorak
Morten VJ skrev:Det må så være halvdelen af PCV systemet, der må mangle noget.
Ellers kan jeg ikke få det til at stemme.
Fandt en del mere af systemet.
http://i247.photobucket.com/albums/gg13 ... 0_1173.jpg
Den slange der sidde i blokken til højre for olietryks giveren hvor ender denne?
Et vildt gæt er at den ender i bunden af din olieseperator, og ikke i indsugningsmanifolden, som du skriver :idea:

Lidt inspiration fra Fords motorsports afdeling.
http://s71.photobucket.com/albums/i124/ ... gpA_19.jpg

MVH

Morten


Tak for input..

Den vandrette slange er til kølervæsken som kommer inde fra kabineelementet og igennem indsugningmanifoldet og ind i motoren..

Men den lodrette slange som sidder til venstre for oliefilteret går fra bundkaret og op til modsatte side af ventildækslet..

Billede Billede

: 04 maj 2008, 08:16
af Morten VJ
Hvis din PCV ventil kan holde tryk!

Så er der ingen grund til de vilde ombygninger.

Ellers må man blokere slangen til indsugnings manifolden.

Selve oliefælden er indbygget i dit ventildæksel.
Slange imellem ventildæksel og blok er til trykudligning imellem krumtapshus og topstykke.

Du kan sagtens bruge din catch tank som den er, hvis tilslutningerne er store nok :!:
Mange af de billige tanke jeg har set, har meget små tilslutninger og skaber et unødigt modtryk i systemet.

Hvis den bliver meget hurtigt fyldt, så kan man montere en slange fra bunden af catch tank og bundkar, men det kræver at studsen på bundkarret sidder under olie niveau, ellers tryksætter du bare systemet den vej.

MVH

Morten

: 04 maj 2008, 09:05
af HenrikGM
Morten VJ skrev:Hvis den bliver meget hurtigt fyldt, så kan man montere en slange fra bunden af catch tank og bundkar, men det kræver at studsen på bundkarret sidder under olie niveau, ellers tryksætter du bare systemet den vej.

MVH

Morten


Måske du skulle uddybe hvordan du tryksætter systemet ved over/under olieniveau i denne sammenhæng :wink:

: 04 maj 2008, 10:38
af Morten VJ
Tryksætter er ikke det korrekte ord.
Burde have skrevet flow i den forkerte retning, således at olie returen vil blive modarbejdet af tryk, og dermed flow i den modsatte retning, som olien skal løbe.
Under olie niveau, har man ikke dette flow, da olien virker som en vandlås.

MVH

Morten

: 04 maj 2008, 10:59
af Zorak
Morten VJ skrev:...


Studserne på catchtanken er 16 mm ligesom de org studser på ventildækslet.. Men kan vel altid starte med at blokere vakkum studsen og så svejse en studs på indsugning røret til turboen?

Men ellers er det vel bare at fjerne den sorte boks og så køre en slange direkte fra ventildæksel over til catchtank som så går til indsugning på turboen?

: 04 maj 2008, 11:36
af Morten VJ
Zorak skrev:
Morten VJ skrev:...


Studserne på catchtanken er 16 mm ligesom de org studser på ventildækslet.. Men kan vel altid starte med at blokere vakkum studsen og så svejse en studs på indsugning røret til turboen?

Men ellers er det vel bare at fjerne den sorte boks og så køre en slange direkte fra ventildæksel over til catchtank som så går til indsugning på turboen?


Det var meget du fik ud af ...
Men ja det var det jeg mente.

Faktisk har jeg tænkt på at ændre på mit standart system, da det ikke er så effektivt til at udskille olien. :(

MVH

Morten

: 05 maj 2008, 00:20
af Wildert
Hvis du overvejer at modificere din indkøbte catchtank, så kan det lade sig gøre.
Jeg har en noget lignende på min Golf, købt vel vidende at den var hul, men med henblik på modifikation.
Jeg har loddet et kobberrør indvendigt på den ene studs (altså ned i beholderen) knapt halvt så langt som højden på beholderen.
Derudover er den proppet med 3-4 af de helt grove skuresvampe - de fås i Bilka - koster ikke mange basseører.

På udgangen sidder et almindeligt filter.

Motoren er nyrenoveret med ringe og honing (hjemmegjort), og smider stort set intet i normal drift (inkl. race).

Når den har stået stille vinteren over, og været udsat for en del koldstarter uden at blive ordentligt varm, så tager det lige et løbs-penge førend alt kondensvandet er varmet ud af olien. Det fanges fint i tanken, og render ikke ovenud af filteret (med mindre den overfyldes - det kan være problematisk at røret går ned i - det nedsætter reelt den brugbare kapacitet til ca. det halve).