Side 2 af 2

: 27 sep 2007, 07:08
af Wildert
ABF'eren (2.0 16V fra Golf 3) har krumtapssensor - men hvis de bruger det mekaniske sprøjt + elektronisk tænding fra Golf 2, så er der ikke noget krumtapssensor - bare almindelig hallgiver i strømfordeleren.

: 27 sep 2007, 09:16
af allan_84
Carsten skrev:Jeg vil nærmest sige det ku lyde som at krumtapsensoren havde noget at gøre med det der


ja den ville jeg også sige,, en kolega har haft en der gjorte det samme,, lige precist det samme, så på med en ny krumtaps føler

: 28 sep 2007, 17:26
af turbo-thomas
det er standart motorstyring, der sidder lamdasonde i udstødningen der hvor katten sad. om det er KR eller PL, er jeg ikke klar over er det ikke noget med om den er født med eller uden kat. der er skruet op for benzin trykket så den får en fed blanding. mener det er mekanisk-indsprøjtning.
når motoren er varm går den lidt uroligt i tomgang, men det er meget lidt.

: 28 sep 2007, 23:13
af Wildert
Det lyder som den mekaniske indsprøjtning fra 2'eren - altså ikke den elektroniske fra 3'eren som er passet ind på?

I såfald er det i hvert fald ikke krumtapssensoren - for der er ingen steder at sætte den på :-).

Tændingen er et separat kredsløb i den styring - strømfordeler med hallgiver, en bankesensor, samt en tændingsboks som måler omdrejningssignal og vakuum i manifolden. + naturligvis selve tændingsmodulet der trigger tændspolen.

Der er faktisk ikke så meget der kan gå galt i det system - så start fra en ende af - en mulighed ku' være tændingsmodulet.

Min gamle Jetta 16V formåede dog at knække en lodning i selve tændingsboksen. MAP-sensoren inden i havde dårlig forbindelse - det tog mig et ½ år at finde den fejl :-).

En god ting vil være hvis du kan prøve at skifte nogle af delene - kender du ikke en makker med en 16V'er hvor i kan prøve at skifte ting som strømfordeler, tændingsboks, tændingsmodul og måske bankesensor mellem de to biler?

: 04 okt 2007, 19:11
af turbo-thomas
mange tak for oplysningerne og iderene. :mrgreen: jeg vil prøve mig lidt frem, når jeg får tid. men hvad er den største mulighed, som det kan være. så jeg ikke skal ud og købe al verdens ting og prøve det ene efter det andet. :damn:
tror jeg prøver at smide nogle nye tændrør i til at starte med.
hvilken tændrør er best at køre med, dem fra thansen er de ok....

: 05 okt 2007, 11:27
af Wildert
Hvis du er helt sikker på at det er tændingen, så er tændingsmodulet den mest typiske fejl, men de normale symptomer passer ikke specielt godt med hvad du beskriver. Modulet koster 300-400 kr. så det er ingen herregård, men jeg synes ikke det passer specielt godt med hvad du skriver som sagt.

Nu snakker du selv tændrør - er alle de andre "sliddele" i tændingssystemet nye og i god stand? Rotor, dæksel, evt. tændkabler? Det vil uanset hvad være en god ide at sørge for at det er i god stand, så det er ikke penge ud af vinduet på den måde hvis sørger for at servicere det.

Er der blevet målt blanding på den osv. så du er helt 100% sikker på at det er tændingen og ikke benzinen? Det kunne jo teoretisk set være et stoppet benzinfilter eller stoppede dyser der forhindrer den i at levere nok når der skal have noget at leve af.

: 05 okt 2007, 14:49
af turbo-thomas
nu hvor du snakker om benzin, er der skruet op for benzin trykket og fra 1 til 2 gear i de små omdrejninger drukner den sådan lidt når man trykker klamben i bund så går der et par sekunder og så sker den noget. måske for fed blanding

: 05 okt 2007, 14:57
af Wildert
Det var måske en ide at begynde med at få styr på den slags grundindstillinger inden man farer løs på alle mulige spøgelser ;-).

: 22 okt 2007, 20:15
af turbo-thomas
Så er problemet løst. bare 4 nye tændrør.
Nu spinder motoren som mis og helt ud i det røde felt med omdrejningerne. :up: