Normal Vs variable geometri turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#11 Indlæg af lqs »

http://www.dieselplace.com/forum/showthread.php?t=81009 lidt om de to typer GARRETT sælger til alle pt. ser ud til at nogen har oplevet lidt problemer med egt... ikke sikkert det er turboens skyld dog!
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#12 Indlæg af fraguzz »

kan man snyde turboen eller bare erstatte dette signal så man kan bruge den type turbo aligevel.?
Diesel!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#13 Indlæg af duckstar »

Martin, det bedste ville nok være at tage boksen og VNT styringen fra 90 hestes modellen af din 1248 JTD, den er med VNT og så få dén boks optimeret til en større VNT turbo hvis det er det du vil?
Vh. Anders
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#14 Indlæg af fraguzz »

så er det nok nemmere at tage boxen fra 1,3multijet VGT 105hk lancia motoren. men motorstyringen koster nok 4millioner!

når har lige klipset nogle billeder af 90hk udgavens turbo:
Billede
Her er den box som slangen fra aktuvatoren går til.
Billede
Motorstyringsboxen
Billede
turboen
Billede
turboen igen.... hmm ligner meget det samme ..
Diesel!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#15 Indlæg af duckstar »

Ja det er nok ikke det værd rent ydelsesmæssigt vs. omkostningerne. Hvad med "bare" at tage en lille kuglelejelader eller traditionel turbolader af større type end din mikrolader du har nu, nok helst førstnævnte og så leve uden VNT - og til slut få den OBD trimmet?
Vh. Anders
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#16 Indlæg af fraguzz »

joo det jeg frygter er at jeg får en væsentlig dårligere spool op tid... hva skal man kigge efter .. alså den der sidder på puntoen 75hk er en KKK KP35 ... og der findes alså en KKK KP39 som sidder på bla 100hk polo tdi og a3 1,9 100hk modellerne.
http://www.dieselevante.it/turbochargers.asp?idfam=KP39

og lige et link til standard laderen:
http://www.dieselevante.it/turbochargers.asp?idfam=KP35

og forresten passer VGT turboen på min standard manifold.
Diesel!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#17 Indlæg af duckstar »

Så vidt jeg ved kan 100 hk VW TDI'erne bokstunes til 130 hk så det kunne da være en metode, men forvent stadig dårligere spooluptid pga. den er konstrueret til en 1.9 liters motor. Pest eller kolera.
Vh. Anders
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#18 Indlæg af fraguzz »

ja det er lidt noget pis da de er helstøbte sammen med manifolden.. hmmm
Diesel!
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#19 Indlæg af johan o r »

Kunne man ikke bruge MF2 til at styre den med??

Det er jo et pulserende signal som kommer ned til dyssen, jo mere ladetryk jo længere pulser.

så skal solenoiden bare sættes der hvor dyssen plejer at sidde, og resten skal monteres normalt.

kender ikke specifikationerne på hvor lange og korte pulser den kan lave. men det kan jo måles.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#20 Indlæg af fraguzz »

johan o r skrev:Kunne man ikke bruge MF2 til at styre den med??

Det er jo et pulserende signal som kommer ned til dyssen, jo mere ladetryk jo længere pulser.

så skal solenoiden bare sættes der hvor dyssen plejer at sidde, og resten skal monteres normalt.

kender ikke specifikationerne på hvor lange og korte pulser den kan lave. men det kan jo måles.


Billede
Hmmm KKK KP serien kan fåes med forskellige metoder til at regulere vingerne.. på den turbo jeg vil bruge er der ingen stik på. kun nogle slanger, jeg har faktisk tænkt lidt over det der med mf2.. og har søgt nettet tyndt for matiale(hvilket der er for lidt af)

men kom forbi denne side med dette billede af en måde at montere bleed ventil på sådan et system:
Billede
Here's a quick schematic of the VNT & the three solenoids that control it. Special thanx to Mark Panos for sending me this diagram. I usually run my VNT without a bleed, but that didn't stop me from a little experimentation! Some people told me that you can't bleed a VNT - BULL! In fact, It's quite easy so here's what I did:

First, I went to a pet shop & bought a three nipple bleed valve (fish tank valve) & installed it on the blue line at the bottom port of the actuator. The result, CHECK ENGINE LIGHT ! No good. I took the bleed back off & this time, I installed it on the purple line at the top port of the actuator( to sol. #3) & cracked it open slightly.

The result: Easily over 15psi!! It's just that simple! In the future I will try the other methods as explained in the boost controls section of the VNT engineer's report so stay tuned!........................AD



-------------------------------------------------------------------------------------

hmm vingerne står helt åben når der ingen tryk er det må være sådan den står i hvile.
eller hmm kan sku ikke lige huske det... må lige checke ..
Diesel!
Besvar