Side 2 af 3

: 27 jun 2007, 18:46
af klyfax
HenrikGM skrev:Det er ikke din blæser der trækker luft igennem til at kunne køle det ned, det er derimod den termiske enerti i køleelementet der gør sig gældende her. Hvis det var køleeffekten fra den luft blæseren trak igennem, ville du reelt kunne køre i timevis med den køleeffekt, så det vil ikke være tilfældet.

Temp sænkning på +200grader er ikke usædvanligt, men hvis du skal holde en temp forskel på afgang/udeluft på blot 7grader, med 221grader ind, så skal elementet være gigantisk. Det virker kun fordi elementet har en stor masse.

Man kunne med fordel pakke IC ind, og fylde "kassen" med nedfrosset kølevædske, feks med en temperatur på -25...:-)


??? enten har jeg misforstået noget fuldstædigt eller også er der noget galt...

Hvis det ik er luften hvad tager så varmen ud af selve elementet? Hvis 200 graders ladeluft fare rundt inden i elementet så bliver elementet vel også meget varmt. Og luften som blæseren trækker ind igennem elementet er da nok koldere end selve elementet, så luften køler elementet. Og et kølet element køler vel ladeluften?

Eller hvad? For ellers kan jeg da ik se hvorfor luften er kold før den bliver suget ind igennem element og er varmt på den anden side...

: 27 jun 2007, 20:33
af HenrikGM
Der er såmen kun det galt at en stor "klump" alu som en intercooler jo er, der er feks 15grader varm kræver en hel del energi afsat for at den stiger til feks 35grader. Den kan således køle en betydelig del, helt uden lufttilførsel. Da Traktortræk kun er få sekunder, måske ca 15, så er det meget begrænset hvor meget køleluft den overhovedet kan få, blæser eller ej. En stor del af køleeffekten består alene i at elementet er koldt før start, og bliver så varmere efterhånden som den nærmer sig mål. IC bliver også ringere og ringere efterhånden til at køle, netop fordi aluminiummet bliver varmere og varmere.

Af samme grund er ladelufttemperaturen lav i 1 gear, og bliver gradvist højere i hvert gear. Køleren er ganske enkelt ikke dimensioneret til kontinuerligt at køle med fuld effekt, selvom luftflowet synes godt.

Hvis du har 221grader varm ladeluft farende rundt i elementet i længere tid, så vil du nå en stabil tilstand efter nogle få minutter på fuld knald. Så vil aluminiummet stige i temperatur indtil det er så varmt at køleluften kan følge med. Ladelufttemperaturen vil således stige voldsomt, indtil ligevægt er opnået. Omgivelsestemperaturen, luftmængden igennem køleelementet, og elementets overflade dikterer hvor stor den køler skal være, HVIS den skal kunne køre kontinuerligt i en stabil tilstand.
Netop derfor er lastbil intercoolere temmeligt store.

Selvom de omtalte intercoolere er store, så kan de næppe nå at afsætte effekten til omgivelsesluften, men forlader sig på at aluminiummet har en forholdsvis god varmekapacitet, dvs kan "opsuge" meget varme, lynhurtigt.

: 28 jun 2007, 01:17
af Havneren
Ja... Nemlig.

Det er faktisk præcis det jeg var ved at spore det lidt ind på i mit første indlæg - Det er nemlig afgjort af betydning om varme fra motor osv. har haft mulighed for at forplante sig til IC inden man laver målingen.

: 28 jun 2007, 17:17
af klyfax
Ahhhh, ja ok så er jeg med. Det har du selvfølgelig ret i.

: 03 jul 2007, 15:59
af wukshady
Den er tilsyneladende god nok med de målinger.
I søndags havde jeg byttet de to følere, og resultatet blev 291 grader før IC og 35 grader efter. Ladetrykket var efter lidt andre ændringer kommet op på 4 bar og stadig tilnærmelsesvis intet tryktab over IC.

: 03 jul 2007, 16:09
af HenrikGM
Hvor lang tid logger du, og hvad er tendensen? Hvor mange grader stiger den "pr sekund".?

: 03 jul 2007, 18:09
af wukshady
Jeg starter når jeg er blevet spændt for slæden og er klar og stopper umiddelbart efter trækket når jeg lige er blevet spændt fra. Så ca 25 - 30 sekunder. Men jeg har problemer med at få den til at gemme data, så kan ikke helt svare dig på det. Men de værdier jeg nævnte er maks værdier.

: 03 jul 2007, 19:20
af HenrikGM
wukshady skrev:Jeg starter når jeg er blevet spændt for slæden og er klar og stopper umiddelbart efter trækket når jeg lige er blevet spændt fra. Så ca 25 - 30 sekunder. Men jeg har problemer med at få den til at gemme data, så kan ikke helt svare dig på det. Men de værdier jeg nævnte er maks værdier.


Ok, det kunne være interessant at se et log i de 25sek, med EGT, Ladelufttryk, og temperatur....

: 03 jul 2007, 20:51
af wukshady
Ja helt sikkert. Jeg kan desværre ikke logge på ladetrykket. Der har jeg bare manometer med slæbeviser. Men EGT er med og ligger PT mellem 750 og 780 grader, så det skulle gerne lidt højere op.

: 03 jul 2007, 22:07
af HenrikGM
Må du bygge methanol på i klassen, eller er du låst på diesel?

En billig måde at få 7 kanaler at logge på, incl styre feks vand indsprøjtning på en diesel var jo at nuppe en motorstyring, og lade en laptop håndtere logningen af sensorerne.....