ae86 skrev:Morten VJ skrev:De 14,7-1 blev i sin tid kun opfundet fordi katalysatoren er mest effektiv ved netop dette blandingsforhold.
Før katten kørte man generet magrere ved dellast, og fik en lidt bedre økonomi.
Lidt noget sluder med at 14,7-1 blev "opfundet" for katalysatoren skyld
definition af: lambda1 aka 14,7:1 (gælder for benzin) aka stoichiometric
In chemistry, stoichiometry is the study and calculation of quantitative (measurable) relationships of the reactants and products in chemical reactions (chemical equations). The word is derived from the Greek word stoikheion ("element") and metriā ("measure," from metron).
Quantitative relationship that describes the amount of products resulting from the complete conversion of reactants.
In terms of flammability limits of gas/air mixtures the stoichiometric mixture is the 'ideal' mixture that will produce a most complete combustion - ie; it is somewhere between the UEL (upper) and LEL (lower) explosive limits and an ignition at the stoichiometric point may result in the most severe deflagration, in relation to those near the upper and lower limits of flammability
groft oversat er 14,7:1, når det gælder benzin, der hvor man får den mest komplette forbrænding. og som jeg er sikker på at du allerede ved så er 14,7:1 et vægtforhold dvs. 14,7kg luft til 1kg benzin
Men det er rigtigt at da vi fik katalysatore skruede man op for blandingen for at hæve temperaturen i katalysatoren og derved opnå en bedre virkningsgrad, bilerne begyndte derfor også at køre færre Km/L og ydermere begynde de at tage på i vægt både pågrund af at de voksede i størrelse men også fordi man begyndte at smide en masse forstærkninger i dem for at forbedre sikkerheden, hvilket igen bevirkede at de brugte mere benzin
Ja det er måske sludder, At 14,7-1 i afr er opfundet for kattens skyld.
Men alligevel ikke.
14,7-1 giver den mest komplette forbrænding, Dvs mindst mulige skadestoffer at katalysatoren skal tage sig af.
OG Det har intet med økonomi at gøre, kun økologi.
Og ja moderne biler bruger mere benzin grundet mere vægt.
Men prøv at se på de biler, og motorer der kørte lige der hvor katten blev indført i dk.
Effekt tabet, og noget af den dårlige økonmi kan forklares ved en lavere kompression, og højere modtryk.
Men ikke hele tabet.
Et eksempel fra den virkelige verden.
Før je fik modeficeret min motor til at kunne brænde mere magre blandinger.
Var maks økonomi omkring de 9,2 km/l dette var ved en afr. på 16-1
Efter med en afr på 17,5-1 ligger jeg på de 10 km/l ved blandet kørsel.
Guderne må vide hvad jeg ligger på ved 14,7-1, men det kan kun blive dårligere økonomi.
Men hvis du ikke tror på det så prøv at regne lidt på
En motor der kører med 2000 omd/min ved et afr på 14,7-1 0g en der kører med ett afr på 17,5-1 også ved 2000 rpm, den sidstnævnte vil køre ved et højere kpa, men det er ingen ulempe.
MVH
Morten

