Morten VJ skrev:
Ja det er måske sludder, At 14,7-1 i afr er opfundet for kattens skyld.
Men alligevel ikke.
14,7-1 giver den mest komplette forbrænding, Dvs mindst mulige skadestoffer at katalysatoren skal tage sig af.
OG Det har intet med økonomi at gøre, kun økologi.
Og ja moderne biler bruger mere benzin grundet mere vægt.
Men prøv at se på de biler, og motorer der kørte lige der hvor katten blev indført i dk.
Effekt tabet, og noget af den dårlige økonmi kan forklares ved en lavere kompression, og højere modtryk.
Men ikke hele tabet.
Et eksempel fra den virkelige verden.
Før je fik modeficeret min motor til at kunne brænde mere magre blandinger.
Var maks økonomi omkring de 9,2 km/l dette var ved en afr. på 16-1
Efter med en afr på 17,5-1 ligger jeg på de 10 km/l ved blandet kørsel.
Guderne må vide hvad jeg ligger på ved 14,7-1, men det kan kun blive dårligere økonomi.
Men hvis du ikke tror på det så prøv at regne lidt på
En motor der kører med 2000 omd/min ved et afr på 14,7-1 0g en der kører med ett afr på 17,5-1 også ved 2000 rpm, den sidstnævnte vil køre ved et højere kpa, men det er ingen ulempe.
MVH
Morten
Jeg har
aldrig sagt at 14,7:1 er der hvor man køre længst på literen!!
Men det er rigtigt at summen af de processor som foregår i en katalysator fungere bedst ved 14,7:1
At du så kan køre med en afr på 17,5:1, ok flot du har fået din mursten til at køre 10 km/l ved blandet kørsel især når man tænker på at den har en cw værdi som en ht bus

, men bilfabrikanterne har længe rodet med leanburn motorer hvor du kan se afr værdier der ville ødelægge en almindelig motor. disse motore kræver at den lille mængde brænstof der skal tilføres, bliver sprøjtet direkte ind i forbrændingskammeret i sidste µsekundt for kun lige netop, centralt over stemplet i en lille "sky", at opnå et blandingsforhold med en høj nok konsentration af benzin til at det kan antændes og forbrændes.
Det kræver dog at benzinen ikke indeholder ret meget svovl, og derudover er der nogle miljø mæssige problemer ved de processer der foregår i en leanburn motor, bla. vil en trevejs katalysator, da motoren køre magert, favorisere de processor der kræver iltning (oxidering af CO & HC, når HC (kulbrinte) forbrændes under tilførsel af en tilpas mængde ilt vil affaldsproduktet være vand og kuldioxid), tilgængæld vil den reaktion der omdanner nitrogenoxid NOx til nitrogen N og oxygen O (ilt) være svækket. Hvis man derimod køre med en fed blanding vil det være lige modsat.
En ufuldstændig forbrænding af fosilt brændstof vil frigøre kulilte (CO) (hvilket er giftigt for mennesker da det binder til blodets hemaglobin i de røde blodceller og forhindre det i at transportere ilt rundt i kroppen)
Morten VJ skrev:
Guderne må vide hvad jeg ligger på ved 14,7-1, men det kan kun blive dårligere økonomi.
ja men bedre miljø (hvis man ser væk fra merforbruget af forsilt brændstof)
Kode:
For benzinmotore:
lambda1 (afr 14,7:1) er der hvor vi får den "reneste" udstødningsgas -> miljø
lambda 1,x lidt magere (afr 15-17) kun ved lav belastning -> øknonmi
lambda 0,85-0,9 lidt federe omkring de 13:1 er her hvor vi har den største effekt -> effekt
turbomotorer siges også at have det bedst hvis de står lidt fedt (højt i CO)

Morten VJ skrev:
Men hvis du ikke tror på det så prøv at regne lidt på
En motor der kører med 2000 omd/min ved et afr på 14,7-1 0g en der kører med ett afr på 17,5-1 også ved 2000 rpm, den sidstnævnte vil køre ved et højere kpa, men det er ingen ulempe.
Hvordan regner du den ud??
Hvis du snakker om BMEP/MEP så kan jeg ikke lige se hvordan du blander afr ind i det.
Hvis du snakker om varmen der udvikles (mere varme = større tryk i et lukket rum) er det så idealgasligningen du har gang i (P*V=nR*T) ?
Det er rigtigt at en motor der køre magert kan udvikle mere varme (kan risikere brændte stempler/ventiler) men vil gerne se hvordan du regner den ud.